Moi 32 Skrevet 31. mars 2008 #1 Skrevet 31. mars 2008 Tiden er moden for ny stol til vår STORE gutt! Så vidt jeg vet finnes det tre typer som kan stå begge veier: britax two-way, britax multi-teck og brio zento. Noen som har erfaring med disse eller andre "vendbare" barnestoler? Takker for svar!!
Ung kvinne Skrevet 31. mars 2008 #2 Skrevet 31. mars 2008 Besafe izi kombi kan stå begge veier og har vunnet mange sikkerhets tester!
Krokka og prinsessa Skrevet 31. mars 2008 #3 Skrevet 31. mars 2008 Besafe izi kombi anbefales! Sikker, kan stå begge veier og justerbar sittestilling (5 posisjoner).
FrøkenKnallkul Skrevet 31. mars 2008 #4 Skrevet 31. mars 2008 Vi har en Akta Graco Cosmic Comfort, den kan også brukes begge veier. Byttet til den da lillegutt var ca 7 mnd, har så langt kun brukt den bakovervendt. Er veldig fornøyd!
EnMamma Skrevet 31. mars 2008 #5 Skrevet 31. mars 2008 Jeg vil begynne med å si at det finnes mange gode bakovervendte stoler. Best i test: http://sikringavbarnibil.blogspot.com/2007/09/best-i-test.html Det er utrolig vanskelig å anbefale et konkret sete, som du kanskje har lagt merke til i denne type diskusjoner så sier som regel alle at setet de selv har er best(eller noe i den duren). At vi(eller andre) er fornøyd med våre seter betyr ikke at dere blir det. Kanskje setene ikke sitter godt i bilen deres? Kanskje blir det veldig bratt? Kanskje det tar for stor plass i deres bil? Mitt beste tips er: Ta med bilen ut og prøv forskjellige bakovervendte seter, finn det som passer i deres bil. Velger dere et bakovervendt sete fra en anerkjent produsent skal dere kunne føle dere trygge på at dere har gjort et godt valg. Her er noen forslag til seter dere kan se på: Ville valgt et sete som går opp til 25 kg så har dere sete lenge. * Akta Graco Cosmic Comfort 0 - 25 kg, godkjent opp til 18 kg i baksetet, 25 kg i forsetet. * Brio Zento 0 - 25 kg * Britax Hi-Way 0 - 25 kg * Britax Secura 0 - 25 kg * Britax Multitech 9 - 25 kg * Britax Two Way Elite 9 - 25 kg * MaxiCosi Mobi 9 - 25 kg(dette tror jeg fort kan bli smalt) De setene som har lengst brukstid er nok Brio Zento, Britax Multitech , Britax Two Way Elite og Britax Secura. Mange lovpriser kombiseter men: Jeg ville ikke lagt vekt på å kjøpe et kombisete, i hvert fall ikke med tanke på å bruke det forovervendt etter hvert. Skal barnet sitte fremovervendt er det tryggeste alternativet en beltestol med god sidestøtte og rygg, IKKE fremovervendt barnesete(men ikke fra før barnet veier minimum 15 kg og helst ikke før de er 4 år gamle). Det tryggeste er å ha de bakovervendt så lenge man har muligheten til det, det er anbefalt av Norges fremste eksperter(blant annet leger, Trygg Trafikk, Statens Vegvesen og NAF) at barna sitter bakovervendt til de er min. 4 år. Forresten noe som kan være greit å vite er at bøyde ben hos barnet ikke er farlig, det skal også veldig mye til før det blir vondt(men det ser ofte ubehagelig ut for oss voksene, barna sier selv fra hvis det gjør vondt). Om bøyde ben i bil: http://sikringavbarnibil.blogspot.com/2007/09/byde-ben-er-ikke-farlig.html Et alternativ til plassering av barnesetet(om man har dårlig plass) er bakovervendt i forsetet om airbagen er koblet ut. Selv har vi Britax Two Way Elite(bakovervendt i besteforeldre bilen) og Akta Graco DuoLogic som vi er veldig fornøyde med.
tvilling73, 05/07 Skrevet 31. mars 2008 #6 Skrevet 31. mars 2008 Vi begynte med HTS besafe izi kid combi når hun var 9 mnd. Hun er nå 2 år og 3 mnd og sitter fremdeles bakover. Det SKAL de gjøre til der er minst 2 1/2 år, helst til de er 4 år. Vi har stasjonsvogn og hun har ikke allverdens strekkut plass til bena, de må bøyes litt men hun vet ikke om noe annet så hun sier ikke noe på det. Men blir jo litt lei på lengre turer så det er viktig å ta pauser. Nr to er nå 5.5 mnd og av det vi ser skal vi kjøpe enda en sånn stol. På butikken sier de at den ikke kan legges like mye bakover som en acta stol men vi er fornøyd og hun sover godt i den. Eneste er at den er brei slik at en ikke får 3 sånne i baksetet om en har 3 tette. Da må en ha carawell Uansett hvilket du velger er det viktig å ta med både bil og barn til butikken. Er ikke alle seter og unger og biler som passer i hop. Du må også få de i butikken til å montere setet for deg da det er veldig mange som lett feilmonteres!!!
Anonym bruker Skrevet 1. april 2008 #7 Skrevet 1. april 2008 må bare tilføye at grunnen til at det blir anbefalt bakover vendt stol er pga kolisjonsstatistiken, man kan fint brike forovervendt stol!!
EnMamma Skrevet 2. april 2008 #8 Skrevet 2. april 2008 Ja.. det var jo et utrolig godt argument for forovervendte seter. Jeg tror du bør ta deg en liten runde og lese litt mer om dette.
hamsterpia Skrevet 2. april 2008 #9 Skrevet 2. april 2008 Trygg Trafikk anbefaler ikke seter som går over mer enn 2 vektklasser (altså de som går helt fra 0-25 kg eller 9-36 kg). Dette er fordi de setene ofte er for romslige og ustabile til de minste barna, hvis det da ikke er spebarnsinnlegg i de. Så i følge Trygg Trafikk er det best å kjøpe sete som går fra f.eks. 0-18 kg eller 9-18 kg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå