Gå til innhold

Uføretrygdede som er hjemme med barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det gir jo ingen mening. De er for syke til å være i jobb ute, men friske nok til å passe barn hjemme. Enten så har de veldig snille barn eller så blir ikke barna stimulert nok. Og hva når barna begynner i barnehage eller på skolen? Da kan vel disse uførtrygdede jobbe med å passe et barn hjemme, ikke sant?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så du foreslår eit forbod mot at uføretrygda får born? Eller evnt. innvilgar avlastning i heimen til alle uføre?

Skrevet

HEHEHE!! Godt poeng!!!

Men når det er sagt, så er det flere grunner til at folk er hjemme....

Det kan være psyken feks... Noen er "nervevrak" av å være ute i arb.livet, men takler fint å være sammen med barna sine i trygge omgivelser.

Gjest Fløyelsgrøt og smørøyet
Skrevet

Det siste hørtes billig ut. Kommunen deler ut barnevakt.

Skrevet

Det kan jo hende de sliter seg gjennom dagen med barnet hjemme. Kanskje de ikke har råd til barnehageplass? Eller kanskje de ikke får barnehageplass?

Skjønner ikke helt hvor du vil....

Skrevet

Hvis man skal begynne å tenke på den måten, så er det nok mange som ikke burde hatt barn.

Skrevet

Helt enig med deg HI, uføretrydede burde definitivt fått hjelp hjemme til barnepass 24/7

Djeeeeeezez

Skrevet

neineinei. dere har misforstått! de uføretrygdede burde passe barne til de som ikke er det! da ville verden blitt et bedre sted å være i. :D

Skrevet

Ja kjære vene jeg skulle aldri hatt barn for å ha en knapt 2-åring hjemme som sover 2-3 timer hver dag og i tillegg ha avlastning fra familie er jo sidestilt med å ha 8-timers arbeidsdag 5 dager i uka.

Skrevet

Jeg sa vel aldri noe om at folk som var uføretrygdede ikke skulle ha barn. Men jeg stusset over at disse var i stand til å ta vare på et barn siden de var for syke til å være i jobb. En trenger jo ikke nødvendigvis jobbe standard uke med 37,5 timer, men hva med deltidsarbeid? Eller arbeid hjemmefra hvis man ikke kommer seg ut. Ja, eller dagmamma 3 dager i uka.

Skrevet

Jeg skjønner veldig godt hva du mener, HI!

Har tenkt samme tanken 100 ganger.

Det er ikke mye som skal til for å finne èn av alle de ørten million jobbene som finnes der ute som en kan klare å jobbe med uansett hva en feiler. Derimot er det veldig deilig å bare være hjemme med betaling..... pjuuuk!

Skrevet

Tror du nav hadde gitt meg 100% uførtrygd hvis jeg hadde kunnet jobbe deltid? Reglene er nok litt strengere enn som så.

Skrevet

Du må huske at skal dei i arbeidslivet i tillegg, er det ikkje sikkert dei klarer å ta seg av ungane. At det er nok for dei å ta seg av det daglige heime.

Det er ikkje så enkelt som du vil ha det til.

Er du misunnelig kanskje?;)

Skrevet

Ja jeg vil gjerne bytte med deg, jeg får helsa og jobben din og du får ME og min uføreytelse. Tror ikke det hadde gått lang tid da før du hadde angret...

Skrevet

Hva er det du feiler, siden du ikke kan jobbe?

Skrevet

Jeg har ME/postviralt utmattelsessyndrom. Hvis jeg hadde klart en dag i jobb så hadde jeg vært sengeliggende i flere dager til uker etterpå. Jeg har prøvd, flere ganger. Har vært syk siden jeg var 12 og er nå 27.

Skrevet

Synes du ikke det er litt voldsomt å få 3 barn når man har ME siden 12-års alderen så sterkt at du ikke klarer en eneste arbeidsdag uten å ligge syk i flere dager- og opp til flere uker som du sier selv??!?

Noen ganger må man se sine begrensninger...

Skrevet

Ja så hva er akseptabelt antall barn for uføretrygdede? Jeg er da like gla i barn som alle andre og vil oppleve det selvom jeg har ME. Jeg har ikke bedt om å få ME, skal jeg da bli frarøvet mitt ønske om 3 barn i tillegg? Jeg har en frisk mann og barna våre har det godt!

Gjest Fløyelsgrøt og smørøyet
Skrevet

Uff Rufus, der viser du at du kan null og niks om ME.

Det har seg gjerne sånn at om Nusseline skal jobbe, vil hun brått bli mye dårligere enn hun nå er av å være sammen med barna. Å være sammen med barna kan det hende hun orker, fordi hun har opparbeidet seg en halvveis ok toleranse ovenfor den type arbeid..

Hvis hun f.eks skulle begynt å jobbe ville det kommet opp en rekke nye ting:

nye mennesker, nytt hjernearbeid(ja, faktisk! man blir sliten i hodet av å ha ME og! en eksamen kan slå deg ut i flere uker), nye omgivelser etc; alt dette er med på at man igjen blir sliten. Resultatet kan være at Nusseline klarer å jobbe i to uker for så å bli vesentlig forverret.

Det er så mange av dere som ikke kan noenting om ME... vi er ikke late vet du.. vil du bytte?

Skrevet

Det er godt å se at noen skjønner hva ME dreier seg om! Har du ME eller jobber du med ME-pasienter? :)

Skrevet

Jeg er faktisk litt enig med deg, helt generellt. Jeg syns faktisk det er godt å komme på jobb og slappe av, det er mye roligere der enn hjemme. Å ha to små barn er full jobb! I alle fall hvis de skal litt mer enn kun passes på.

Når det er sagt, mener jeg ikke at uføretrygdede er uegnet som foreldre, eller at de skal passe andres barn, ettersom de klarer å passe barn. Det kan jo ikke sammenlignes. Er også fullstendig klar over at det er mange ulike grunner til at folk er hjemme, så ikke dra alle under en kam!!!

Skrevet

Hehe jeg ser faktisk poenget. Jeg har en fysisk tung jobb, men jeg synes faktisk jeg blir mer sliten av å gå hjemme i flere dager men mini.

Når det er sagt er det nok en uendelig liste med hvorfor folk er uføretrygdede.

Snyltere finnes i alle selskap.

Skrevet

Dummeste jeg har hørt, isåfall så bør vel den jobben som utføres ved å være hjemme med barn lønnes etter tariff da...

Meg bekjent får man ingenting ved å gå hjemme med barn...

Skrevet

Det er mange forskjellige grunner til at folk er uføretrygdet. Det er også såpass strengt at jeg tror det er veldig få som klarer å sno seg til uføretrygd og beholde den. Det er heller ikke gunstig økonimisk fordi uføretrygd er vel ca 12-13 000 utbetalt i mnd. Ikke mye. Så til det du egentlig spør om; kan si min egen erfaring her. Faren min ble uføretrygdet da han var 24 år. Han var da hjemme med meg, broren og søstra mi. Det gikk helt fint det og for oss var det bare fint å ha pappa hjemme hele tiden. Han var jo noe preget av grunnen til at han var uføretrygdet, men det merket ikke vi noe til. Vi bare koste oss sammen med pappa vi og husker den tiden som bare positiv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...