Twintipp og himmelblå Skrevet 31. mars 2008 #1 Skrevet 31. mars 2008 Har kjøpt en antikk sofa i dag, hvor rammen rundt er i mørk trefarge.. Litt glatt overflate. Sofaen er lys med litt svakt blomstrete mønster, og jeg skal male rammen rundt hvit. Hva trenger jeg da??? Hva må jeg pusse ned med? Fant en lignende en på Finn: http://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode=12766432&reference=2/127/664/32_317122078.jpg&adheading=SOFA+ROKOKKO&sid=xz2cbaRp8RI864692&adTypeId=67&WT.svl=Hovedbilde Og en ting til, hi hi... Har en kirsebærfarget kommode, skal male den også hvit.. Holder det å vaske den med rødsprit før jeg grunner??
Gjest Skrevet 31. mars 2008 #2 Skrevet 31. mars 2008 Hvis overflatene er lakket eller oljet, ville jeg pusset lett over med fint sandpapir, vasket med rødsprit - viktig å la det tørke godt. Mal et tynt lag med heftgrunn, så 2-3 tynne lag med den fargen du skal ha. Hør i butikken hvilken type maling og glansgrad som egner seg best, Lady Interiør er en type oljemaling jeg selv har god erfaring med. Flugger farge gir alltid topp råd, forresten:-)
Twintipp og himmelblå Skrevet 31. mars 2008 Forfatter #3 Skrevet 31. mars 2008 Ok, ja det er nok beiset den kommoden ihvertfall... Heftgrunn, er det samme grunning som man bruker til andre elementer eller?? Hadde håpet jeg kunne starte ikveld serru, hihihi.. Tusen takk for råd forresten.
Sjokoladekaka Skrevet 31. mars 2008 #4 Skrevet 31. mars 2008 Du ødelegger verdien på den ved å pusse den opp på den måten:) Eg ville ikkje gjort det. Men om det ikkje er nøye, så kan du gjere det slik: Vask med salmiakkvatn, la det tørke. Puss så med fint sandpapir. Og vask igjen, for å få vekk støv. LA dette tørke over natta. Så har du på eit strøk grunning, og når det er tørt, brukar du oljemaling i 2 eller 3 strøk. La det tørke godt mellom kvar gang, og puss med fint sandpapir mellom laga. Du kan også tørke over med fuktig fille mellom kvart strøk.
Twintipp og himmelblå Skrevet 31. mars 2008 Forfatter #5 Skrevet 31. mars 2008 Tusen takk for flott trinn for trinn informasjon, hi hi, akkurat hva jeg trenger. Nei, den skal stå i stil til spisestuen og da vil jeg den hvit..*sær* Igjen, tusen takk:o)
prekæs Skrevet 31. mars 2008 #6 Skrevet 31. mars 2008 Tipper den er i nyrokkoko. Fra ca 1880+. Mener treverket er nøttetre eller mahogni. du maler ned verdien på den, men deg om det:)
prekæs Skrevet 31. mars 2008 #7 Skrevet 31. mars 2008 Det kan forresten bli vanskelig å få pent pga polstringen går ut på treverket. Blir litt sånn ekstrem oppussing møbel, Men deg om det igjen:)
Twintipp og himmelblå Skrevet 31. mars 2008 Forfatter #8 Skrevet 31. mars 2008 Det er ikke rokokko, men Karl johan antikk salong.. Men, den er fra slutten av 1800 taller eller der omkring. Det er ikke slike uthevninger på min da, helt rette overflater... Åhh, ikke si sånn da, he he:-p Tror den blir myye finere i hvit!!!!
prekæs Skrevet 31. mars 2008 #9 Skrevet 31. mars 2008 Vel jeg har vært det. Min gamle eikespisestue ble hvit da jeg kjøpte den på begynnelsen av 80 tallet. Kan fortelle at det var en mildt sagt drittjobb å få den i original stand. På samme måte som at jeg slet noe helt forferdeilg med å få en mahognikommode i original stand etter å ha arvet den hvit. det blir gjerne slik at man vil ha antikke møbler i original stand etterhvert. "Hvis alt matcher syns ingen ting" Gammelt prekæsord:)
Twintipp og himmelblå Skrevet 31. mars 2008 Forfatter #10 Skrevet 31. mars 2008 Hihi, prekæsord:o)) *ler* Ooh, nå ble jeg jaggu litt usikker her du.. Men, innbiller meg at den blir så fin i hvit!!
prekæs Skrevet 31. mars 2008 #11 Skrevet 31. mars 2008 Altså. Løsningen er: Du lar den stå urørt i ett år. Så kommer du til å høre at folk beundrer den gamle, fine originale sofaen din. Så maler du den etter ett år. Etter å ha lest noen bøker om antikke møbler...eller kanskje ikke:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå