Gå til innhold

Noen som tar vaksiener mot allergi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal til vurdering hos en lege som setter slike vaksiner, siden jeg er ekstremt allergisk og dermed også mye syk.

Hvor ofte må man ta slike vaksiner? Er det dyrt? Får man refundert reisekostnader? Har nemlig 6 mil reisevei.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min kjære har fått slik vaksine, men trengte ikke gå til noen speialist for det. Han fikk resept av legen, gikk på apoteket og kjøpte det han skulle og gikk til legesenteret og fikk noen på laben der til å sette den for han.

Fungerte helt fint i fjor, og skal ta ny til uka. Hans allergi er veldig sesongbetont ;-)

Første legen hans sa at den holdt i 6 mnd, den andre legen sa at han måtte ha ny vaksine hver 3. mnd.

Det finnes visst også et annet opplegg som de har på lungeavd. på sykehuset. Der man i varierende grad blir eksponert for det som utløser allergien og at man gjennom gjentatte eksponeringer skal bli kvitt reaksjonene. Dette er en behandlig som går over flere år og som krever hyppig oppfølging, så den har han ikke satt seg skikkelig inn i. (Har ikke vært behov enda, men dersom denne "enkle" vaksinen (med stikk 1-2 ggr i året) ikke fungerer som ønsket så blir den mer avanserte vurdert.)

Den han får er i hvertfall ikke dyr. Betaler for legetimen også koster selve medisinen en hundrings eller to.

Hvorvidt du får refundert reisekostnader aner jeg ikke, tviler på det dersom det er samme med. som min får, for den kan i såfall settes på lokalt legekontor og krever ikke spesialistbehandling.

Skrevet

Takk for svar!

det er hypersensibilisering jeg skal ha- den spesielle formen med flere sprøyter som du skrev om. Så jeg kan tenke meg det blir mye reising og endel penger som går med.

Skrevet

Ah, da er nok saken en litt annen, ja.

Vi krysser fingrene og håper den enkle versjonen fungerer, da han bare er plaget på våren og sommeren. (så sant han ikke kommer i kontakt med pelsdyr eller i året da...)

Men dersom denne ikke hjelper blir det vel hypersens. på han også. Det er jo kjipt å være omtrent sengeliggende hele våren og sommeren.

Kan du ikke skrive litt om åssen det går fremover? Har fått lite info om hypersens. for det er ikke noe legene går og vet noe særlig om. Hadde vært flott å høre andres erfaring med dette dersom det bærer den vegen her også ;-)

Lykke til! Håper det funker gullende godt :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...