Gå til innhold

Urimelig????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal gifte oss neste sommer og har så vidt kommet i gang med planleggingen. Nå mener imidlertid min samboer at vi skal betale hver vår del av bryllupet; dvs. at vi skal betale for de gjestene vi selv inviterer, egne klær etc.

Jeg synes dette er urimelig. Både fordi et bryllup for meg skal være noe vi arrangerer i fellesskap og derfor burde bli enige om rammene og budsjettet og fordi det gjerne er mye dyrere med brudekjole enn med herreantrekk til bryllupet. Det skal legges til at han også tjener betydelig mer enn meg.

Er jeg urimelig - eller han? HVordan er det vanlig å fordele kostnadene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes nå kanskje at det ble en noe skjev fordeling, og for meg handler et bryllup om å gjøre noe sammen- gifte seg altså- og ha en fest for hele familien og vennene. Hva da hvis han har pitteliten familie og ingen venner? Hva med venner dere har fått etter at dere har blitt et par? Skal de spleises på?

Nei, for meg hadde det blitt fullstendig urimelig og det hadde ikke kommet på tale. Ikke sjans i havet.

Skrevet

Jeg synes denne fordelingen virket urettferdig.

Vi satt opp et budsjett, bestemte at vi begge skulle sette av en viss sum (samme beløp for begge to) hver mnd frem til bryllupet. Så la vi dette sammen med det vi fikk fra våre foreldre. Det var aldri snakk om at en skulle betale mer enn den andre. Vi har nokså lik lønn.

Jeg synes din samboer er urettferdig i sitt syn på fordelingen...og spesielt siden han faktisk tjener mest.

Skrevet

Jeg synes også dere bør betale like mye. Tror det er vanlige å fordele kostnadene likt mellom seg. Synes ikke du er urimelig nei...

Skrevet

er det ikke snart på tide at det heter "våre penger" og ikke "mine" og "dine" når man skal gifte seg ?????

Skrevet

Jeg blir skeptisk til denne mannen hvis dette er hans syn på penger og inntekt innen familien.

Hvordan kommer han til å skulle ha det senere da? Skal dere leve et liv der du sitter hjemme og sutter på tommelen etter at du har betalt din del av husleie, mat og andre fellesutgifter, mens han går ut og strør om seg med penger og lever sitt private liv i sus og dus på resten av inntekten sin?

Og hvordan vil han gjøre det med ungene? Skal dere betale for hver deres unge, eller skal dere betale 50% hver av de sammenlagte utgiftene? Og hvis det blir legeutgifter eller annet uforutsigbart og din inntekt ikke strekker til på din halvdel, må du ta opp forbrukslån for at ungen skal får det den trenger?

Dette ble litt sarkastisk, men jeg mener alvor. Jeg tror du må sette deg ned med ham og finne ut hva hans økonomiske forventninger er og hva han føler han vil oppnå med denne form for opplegg. Og hvis det faktisk er tilfelle at han er en egosentrisk fjott når det gjelder pengene sine, vil jeg si at du bør vurdere om dere har en realistisk fremtid sammen. For er det slik økonomien skal være, ville ihvertfall jeg foretrukket å flytte inn i et kollektiv istedenfor...

Skrevet

hadde mannen min sagt noe slikt hadde jeg faktisk ikke gifta meg med han.. helt sykt etter min mening..

Skrevet

hahaha... dette er jo latterlig!!

Her i huset har vi satt opp budsjett, og budsjettet ble satt opp ut ifra hva vi kunne spare selv og hva vi får av våre foreldre. Vår måte å spare på er at vi kjøper litt etterhvert. Kjole, klær, ringer osv.... Dette betales av den det passer best for, kommer ann på hvem som har fått lønn sist. Vi har nemlig noe som kalles felles økonomi, noe som er meget praktisk når man har felles barn og hus og skal gifte seg.

Noe annet er om du ikke har styring på økonomien sånn at han ønsker å holde det adskilt for å ha kontroll på pengene. :)

Ikke vet jeg... Men om du har et naturlig forhold til pengebruk så synes jeg dette er heeelt latterlig. Hadde min mann sagt det til meg så hadde jeg gitt beskjed om at da blir det ikke noe bryllup... ;)

Lykke til!

Skrevet

HUff, er han seriøs?

Dette er selvfølgelig urimelig. dere skal jo leve et liv i fellesskap og et bryllup er noe for dere begge.

Jeg syns dere burde sette opp et budsjett med alle kostnadene uten å regne hvem som inviterer hvem eller hvem som kjøper hva (det er helt uvesentlig)

Så får du betale det du klarer og det er jo en selvfølge at mannen din betaler mer siden han tjener mer.

Håper dere klarer å løse problemet. Lykke til!

Skrevet

For oss har det vært naturlig at vi betaler antrekkene våre selv. Det at jeg vil ha en kjole til 12000 Kr i stedet for en til 3000 Kr, som han synes er mer enn dyrt nok, skal ikke gå ut over han... Vil jeg ha dyr kjole så får jeg også betale den selv - det synes jeg er helt logisk! Men - når det kommer til alt det andre så deler vi på utgiftene. Vi har begge spart så mye mye har kunnet klare sammen. Han har høyere inntekt og har kunnet betale mer, samtidig bidrar mine foreldre med mer penger enn hans, så alt i alt går det nok opp i opp, og jeg tror vi bidrar med like mye.

Skrevet

personlig synes jeg at man bør dele på penga så lenge man lever sammen. da er det ikke mine og dine lenger, men VÅRE.

Skrevet

Har han tenkt hva dere gjør med felles venner om dere har noen? Som var begge sine venner før dere ble kjærester. Har han "taksert" delinga der? Dæven, vet dfu han hørtes smålig ut, det må jeg si.......Men han har sikker noen supre kvaliteter som får dette til å bli litt nusselig, i retroperspektiv om 20 år;)

Skrevet

Har dere ikke felles økonomi?????? -DET synes jeg er merkelig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...