Gå til innhold

hjemmelaget mat å starte med, og når...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

tuppa er tre mnd og tenkte så smått å prøve gi henne litt most banan og se hvordan hun reagerer. Hva annet kan man gi når de er så små? tenker på ting man kan mose/lage selv..

ser det på butikken er fra 4mnd...er det spesielle ting man må styre unna? skjønner at streke/salte/syrlige ting ikke er bra da...men ellers?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes godt du kan vente ei stund enda jeg.....starte med smakrsprøver og litt frukt i 5 mnd alderen...

Start med å mose feks gulerot og kålrot, litt smør og litt kokevann... ) potet er ofte kleimete i starten, men kan ta litt potet i gulerot og kålrot mosen)

Skrevet

Vil vente litt med kjøtt og starte med grønnsaker. Tilsett litt olivenolje eller rapsolje og bland med morsmelk eller morsmelkerstatning.

Du kan også kjøpe Holles grøtpulver (helsekosten) som du kan blande i grønnsaksmosen.

Og så er jo grøt på maismel og quinoamel (helsekosten) super. Sistenevnte er et super-korn med en masse viktige næringsstoffer.

Du kan også blande Holles grøtpulver i fruktmos.

Skrevet

Hvorfor starte så tidlig? Det er en grunn til at de er fra 4 mnd i butikken. Så jeg hadde ventet i hvertfall 1 mnd.

Når det er sagt ... banan kan lett gi treg mage, så det hadde ikke vært mitt førstevalg. Prøv litt most potet iblandet litt mm eller mme. Etterhvert kan du prøve med litt forskjellige typer grønnsaker.

Ellers kan du jo lage sviskemos, kok svisker og mos dem.

På helsestasjonen her fikk vi et slikt hefte med oppskrifter for ulike alderstrinn, hør med HS hos deg om de har noe tilsvarende ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...