Anonym bruker Skrevet 31. mars 2008 #1 Skrevet 31. mars 2008 Visst man er samboere og venter et barn ilag..og barnefaren dør..arver den lille i magen pappan da? Eller er det kun andre søsken/halvøsken som er fødte som arver han? Bare noen tanker jeg gjorde meg..når jeg ser folk kan dø så brått av og til
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2008 #2 Skrevet 31. mars 2008 Ja, så absolutt. Ps. Barn med far ukjent kan også forlange dna test og få full arverett. Men dette gjelder kun så lenge far er norsk statsborger. I mange land har kun lovfestet partnere arverett. mvh advokaten.
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2008 #3 Skrevet 31. mars 2008 Samboer og jeg er i det forhold at han har barn fra før av og så har vi barn sammen. Og noe av det samme spørsmålet har plaget meg siden vi stiftet gjeld sammen. Hvis det hadde skjedd noe med han ville jeg og barna vi har sammen blitt kastet på gaten fordi de andre barna (3 stk) skal ha farsarv. Nå har vi tegnet en forsikring som skal sørge for jeg får penger til og dekke gjeld. Men må da vente med og betale gjelden til oppgjøret med de andre barna er ferdig. Så de pengene får ikke de barna noe arv av. Det gjelder da 1 mill kroner. Så nå føler jeg meg mye tryggere hvis det skulle skje han noe, så har hvertfall jeg og de Snart 2 barna vi har sammen, mulighet til og beholde huset og ikke bli kastet ut. Det koster litt med en sånn forsikring men er absolutt og anbefale.
1222 Skrevet 31. mars 2008 #4 Skrevet 31. mars 2008 Anonym 19:57: Er du sikker på at et ufødt barn har arverett? Og hva mener du med lovfestet partnere?
1222 Skrevet 31. mars 2008 #5 Skrevet 31. mars 2008 Var litt rask der: Ser at al. § 71 oppstiller unntak fra hovedregelen om at arvingen må leve når arvelateren dør. Altså: Konklusjonen er at et unnfanget barn har rett til arv ved arvelaterens død.
Makko med to små gutter Skrevet 31. mars 2008 #6 Skrevet 31. mars 2008 Skriv testamente!!!! Usikker på om dette med om barne må være født eller ikke. Men med et testamentet arver du iallefall det som ikke automatisk går til barnet. Må nok se på en gjeldsforsikring også, for vi greier ikke (selvom jeg hadde arvet hans del av leiligheten) å betale lån på en lønning. Hvor mye koster det? Her skal sambo også en tur innom NAV å signere farskapserklæring FØR fødsel i tilfelle det skulle skje noe med meg (slik at mine foreldre ikke arver barnet, som automatisk skjer hvis det skjer noe med mor under fødsel.....)
junijente fikk julijente Skrevet 31. mars 2008 #7 Skrevet 31. mars 2008 Vi giftet oss, så slapp vi mye av problemene her... Nå skal det sies at vi uansett hadde tenkt til å gjøre dette, men graviditeten fremskyndet vielsen en god del. Særlig etter at vi hadde hatt en forsikringsagent på besøk og diskutert livsforsikring osv. Mannen min har et barn fra før, som selvsagt skal få sin del av arven om noe skulle skje, men jeg føler selv at jeg er mye tryggere nå enn jeg var før vi giftet oss (har f.eks større rettigheter til huset osv). Tilsvarende arver nå mannen min meg om det skulle skje noe med meg, og han får også automatisk alle rettigheter i forhold til barnet når det blir født. Så for dere som synes det kan være aktuelt: man slipper faktisk en del papirarbeid ved å gifte seg. Litt koselig er det jo og :-)
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2008 #8 Skrevet 31. mars 2008 HI her. Min sambo synes det er tull å gifte seg..ikke har vi noe samboerkontrakt hell..lell jeg har nevt dise tingene..huset står i hans navn og lånet blir slettet helt vist han skulle dø Så visste han ikke helt sikkert..men var noe med at vi ikke måtte flytte..men var noe med når ungen hans blir 18 år. Men jeg vil jo gjerne arve halve huset jeg da..for jeg må vel bete ut hans særkulsbarn arven og kan vel sitte i uskifet bo med vårt fellese trur jeg..iallefall visst vi hadde vært gifte.. Jeg hadde nok følt meg mye tryggere visst han giftet seg med meg ja .. Så håper han skifter mening der..ikke bare pga det praktiske..men er jo et symbol på at man vil dele livet ilag også..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå