Gjest Skrevet 31. mars 2008 #1 Skrevet 31. mars 2008 Har en nakke/rygg jeg sliter med. Og har fått 12 timer med fysioterapi, de siste 4 var jeg sykmeldt og følte meg mye bedre, men langt i fra bra. Har jobbet tre dager siden, ,og har nå veldig vondt igjen. Er litt fortvilt og føler meg litt rådvill. Fysio har hjulpet meg, men ikke så bra som jeg hadde håpet. Var noen som anbefalte osteopati, men det er ikke noen i nærheten her så det er ikke aktuelt. Andre som har noen råd eller erfaring de vil dele?
2 Sommerbarn Skrevet 31. mars 2008 #2 Skrevet 31. mars 2008 Jeg sverger til kiropraktor, men det kommer jo selvfølgelig ann på problemet.
Sjokoladekaka Skrevet 31. mars 2008 #3 Skrevet 31. mars 2008 Kiropraktor;) Der treng ein som regel berre nokre få behandlingar, så er ein bra:) Kiropraktoren fjernar årsaken til problema, mens fysio tar for seg symptoma, sånn enkelt sagt:)
Gjest Skrevet 31. mars 2008 #5 Skrevet 31. mars 2008 Jeg har mange knuter i muskulaturen, så jeg vet ikke om en kiropraktor kan gjøre noe med det, eller?
Mille** Skrevet 31. mars 2008 #7 Skrevet 31. mars 2008 Manuell terapauten hjalp meg når de 12 timene hos fysio ikke hjalp. Hadde samme problem som deg.
Gulosten™ Skrevet 31. mars 2008 #8 Skrevet 31. mars 2008 Hva slags opplegg hadde du hos fysio? Var det bare varmebehandling, litt massasje osv...? Ikke noe treningsopplegg?? Det eneste som har hatt dokumentert bra effekt over lang tid er trening. Smerter i rygg og nakke kommer ofte av skjevheter, som igjen kan komme av slapp muskulatur som ikke klarer å holde ting på plass. Trening er også bra for ha bra blodsirkulasjon, som hjelper til med å transportere vekk slaggstoffer fra kroppen... En kiropraktor KAN kurere årsaken, hvis det f.x er en låsning som er problemet. Men med trening vil musklene i ryggraden bli sterkere, og det er sannsynlig at låsninger vil oppstå sjeldnere med stabil muskulatur...
alvis Skrevet 31. mars 2008 #9 Skrevet 31. mars 2008 Naprapat er fysioterapeut med tileggsutdanning. Det er veldig flinke med samspill muskler-sener-skjelett. De pleier også undersøke deg bra og hvis de ser at de ikke kan hjelpe deg sier de ifra. Ikke sånn at du går gang på gang og betaler uten at det hjelper.
Gjest Skrevet 31. mars 2008 #10 Skrevet 31. mars 2008 Mye egentrening som går ut på utstrekking, ikke trening av muskulatur. Masse god masasje og ultralys behandling. Føler at fysioterapauten var god, har vært hos mange. Jeg har pitte litt skjev ryggrad, den heller litt mot høyre på en måte. Hva gjør en manuell terapaut eller en naprapat som en fysio ikke gjør?
Lille Kolibri Skrevet 31. mars 2008 #11 Skrevet 31. mars 2008 Har veldig god erfaring med manuell terapeut. Det er videreutdanning etter fysioterapeut og legger vekt på å se kroppen og livssituasjonen som helhet. Fikk mange aha-opplevelser de første timene om hvordan små feil i for eksempel sittestilling gjorde meg stiv, som igjen stengte av for andre muskler, som gav hodepine osv. I tillegg ble stressfaktorer ol kartlagt siden de kan være med å utløse problemene. Terapeuten gikk rett til sentrum av problemet og ville ikke behandle før jeg tok tak i det jeg gjorde feil. For meg var det fantastisk å ta kontrollen tilbake, jeg kunne faktisk unngå å få vondt fordi jeg har en kropp som i utgangspunktet er frisk, jeg hadde derimot brukt den feil. Etter å ha gjort enkle øvelser mellom første og andre avtale, startet behandlingen av stive ledd og muskler, parallelt med flere enkle øvelser. Behandlingen var massasje og 'knekking' av ledd.
Lille Kolibri Skrevet 31. mars 2008 #13 Skrevet 31. mars 2008 Glemte å skrive at etter en behandlingsrunde (ca 10-12 timer) har jeg ikke trent mer, og det er gått over et år. Tror ikke jeg kommer til å trenge mer framover heller.
Sjokoladekaka Skrevet 31. mars 2008 #14 Skrevet 31. mars 2008 Å joda:) Dei er der ofte fordi ein går for lenge med ein skeivhet i ledd. Det gjer at musklane prøver å kompensere for denne skeivheten:) Min kiropraktor har pressa på mange slike knutar, å fy så vondt det er då, men akk så godt etterpå
Lille Kolibri Skrevet 31. mars 2008 #15 Skrevet 31. mars 2008 Har jeg ikke TRENGT mer behandling. Derimot har jeg generelt trent mer, noe som har positiv effekt :-)
Mille** Skrevet 31. mars 2008 #17 Skrevet 31. mars 2008 Jeg var sykemeldt under behandlingen, men ble friskmeldt etterpå. Har forresten også skjev rygg....
Lille Kolibri Skrevet 31. mars 2008 #18 Skrevet 31. mars 2008 Ja, men jeg tilpasset arbeidsmengden til det jeg klarte. Men forbedringen kom utrolig raskt hos meg.
Brenda med 2 ute Skrevet 31. mars 2008 #19 Skrevet 31. mars 2008 Naprapat is the shit=) Jeg betaler 500 kr per gang
Gjest Skrevet 31. mars 2008 #20 Skrevet 31. mars 2008 Jeg syns egentlig ikke det fungerte å jobbe mens jeg fikk fysio, men samvittigheten gjorde at jeg ikke ba om det før helt mot slutten. Jobber i en bhg, så det er jo full fart og vanskelig å tilrettelegge mer enn vi har gjort til nå. Spørst om jeg skal prøve naprapat eller manuell terapaut + sykmelding. Æsj, syns dette er veldig kjipt... Skal ikke ha så sliten kropp som dette når man ikke har kommet til de 30 engang... Tusen takk for kjappe og informative svar folkens forresten, dere er kjeeeempe gode å ha!
mamman til to gutter Skrevet 31. mars 2008 #22 Skrevet 31. mars 2008 Mamma går til en fysioterapeut som bruker akupunktur som hun er veldig fornøyd med. En hun kjenner har gått der med skulder/nakke som har vært vondt i flere år og hun har prøvd mye forskjellig behandling som ikke har hjulpet før hun prøvde denne fysioterapeuten som holder på med akupunktur og det hjelper!
Nusse_83 Skrevet 31. mars 2008 #23 Skrevet 31. mars 2008 jeg har vært kjempefornøyd med kiropraktor, har betalt ca 280kr pr time.(trengte forresten 4-5 behandlinger når ryggen krangla)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå