Gemini77 Skrevet 31. mars 2008 #1 Skrevet 31. mars 2008 Her har selvfølgelig snuppa snudd seg i uke 38. Hun kan jo snu seg igjen, men jeg skal nå på sykesuet på torsdag og planlegge hva vi skal gjøre. Jeg har en hjertelidelse som gjør at jeg ikke skal belastes så mye i utgangspunktet og derfor hatt oppfølging i forhold til fødselen fra før. Nå ble det jo enda mer trøbbel nå som hun har snudd seg.. Legen ville i utgangspunktet at jeg skulle føde i sete.. HVa ville dere gjort??
Gjest Skrevet 31. mars 2008 #2 Skrevet 31. mars 2008 Nå har jeg jo ikke fullført en vaginal fødsel, det ble hastesnitt etter mange timer. Men jeg hadde idag valgt å prøve setefødsel, syntes ikke keisersnitt var noen ålreit opplevelse. Det er vel noe annet når det er et planlagt keisersnitt, vil jeg tro hvertfall Kanskje noe her har prøvd begge deler?
Minnie Mom Skrevet 31. mars 2008 #3 Skrevet 31. mars 2008 Jeg ville definitivt ha valgt ks hvis babyen lå i seteleie.
miaminmia Skrevet 31. mars 2008 #4 Skrevet 31. mars 2008 jeg ville helt klart valgt sete fødsel. jeg har vært gjennom begge deler og må si jeg kom meg mye fortere etter setefødselen. Om det er mer belastende med tanke på hjertelidelsen din eller ikke vet jeg ikke. Du vil få epudural når du føder i sete. Lykke til.
Gjest Skrevet 31. mars 2008 #6 Skrevet 31. mars 2008 seteleie..hadde aldri valgt KS frivillig. det er jo en operasjon
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 31. mars 2008 #7 Skrevet 31. mars 2008 Er du førstegangs? Hvis du er det og ungen er stor så ville jeg valgt KS. Ei venninne av meg fødte gutten sin i sete som førstegangs. Og det var en slitsom affære ettersom de feilberegnet vekta med nesten en kilo. Han var 4,2 kg da han kom ut med ene foten først. Det var litt dramatisk syns hun.
OsloMor Skrevet 31. mars 2008 #8 Skrevet 31. mars 2008 Ville ha valgt setefødsel, er livredd for å få skåret ut babyen og har hørt om mange setefødsler som har gått kjempefint. Uansett så lykke til :-)!
Gjest Skrevet 31. mars 2008 #9 Skrevet 31. mars 2008 Jeg har født tre vaginalt og tatt ett planlagt ks.Hadde valgt ks igjen fordi om jeg var uheldig og fikk blodforgiftning...
Fire småtroll Skrevet 31. mars 2008 #10 Skrevet 31. mars 2008 Jeg ville valgt keisersnitt... Men nå har jeg fødsel med komplikasjoner pga stort barn i friskt minne enda da. Jeg hadde antagelig ikke fått velge heller, for alle mine barn har vært så store (nesten 5 kg) og jeg tror det er for stort til å føde i seteleie. Det er vel en av tingene du må igjennom nå, å estimere størrelsen.
To tette + snart ei med flette Skrevet 31. mars 2008 #11 Skrevet 31. mars 2008 Har ikke personlig erfaring med det, men vet om mange som har født barn i seteleie. Flere av de som har prøvd normal fødsel og setefødsel sier at det var lettere med setefødsel...ikke vet jeg, men syns på en måte keisersnitt er helt siste løsning, det er jo en operasjon, noe man ikke kommer seg like fort etter. Man skal jo ikke løfte tung, strekke seg osv... Om legen mener hjertet ditt tåler en setefødsel ville jeg gått for det!!!
Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 31. mars 2008 #12 Skrevet 31. mars 2008 Hvorfor vil legen det? Er det bedre for hjertet ditt å gå igjennom en fødsel enn ks? Hadde jeg hatt en hjertelidelse så hadde jeg i alle fall kontakta en spesialist for å høre hva som det beste er i forhold til setefødsel. Personlig så vet jeg ikke hva jeg hadde gjort...jeg har født to barn over 4 kg uten noen problemer, så jeg vet at bekkenet mitt er stort nok. Men jeg hadde vært redd for at ungen var nærmere 5 kg så jeg hadde bedt om oppfølging på det...har jo hørt at noen sykehus har en grense på 4 kg for setefødsel, så da hadde jeg nok ikke hatt noe valg.
To tette + snart ei med flette Skrevet 31. mars 2008 #13 Skrevet 31. mars 2008 Kom på en ting, har ei venninne som har termin med tvillinger om 4 uker, hun skal føde vaginalt og ene babisen ligger med rumpa ned!!
Mille** Skrevet 31. mars 2008 #14 Skrevet 31. mars 2008 KS, men det er fordi jeg hadde en traumatisk første fødsel, bekkenet mitt er stort nok til å føde et barn i sete.
Skravlemamman Skrevet 31. mars 2008 #16 Skrevet 31. mars 2008 Jeg ville valgt keisersnitt - uten tvil..
Tibra Skrevet 31. mars 2008 #17 Skrevet 31. mars 2008 Jeg fødte min sønn i sete, det var en flott opplevelse veldig glad for at jeg fødte istedenfor keisersnitt (ikke det at jeg fikk så mye valg da..). Gjør det gjerne på nytt hvis en evt nestemann ligger den veien. Følte meg veldig trygg under fødselen, hadde en fødselslege som fulgte meg hele veien og under selve forløsningen var det 3 leger og 3 jordmødre tilstede, så ble godt passet på. Fra første rie til han var ute gikk det 7,5 timer. Lykke til med valget!
Gjest Skrevet 31. mars 2008 #18 Skrevet 31. mars 2008 Jeg ville aldri ha valgt ks. Det er jo en operasjon, og det syns jeg lite om å utsette kroppen for om det ikke er helt nødvendig.
Lykkekløver Skrevet 31. mars 2008 #19 Skrevet 31. mars 2008 Ville helt klart valgt ks! Jeg hadde en fødsel der babyen satt fast i bekkenet og epiduralen ikke virket helt som den skulle. Tanken på en setefødsel hadde fått meg til å daue..
♥Tullerusk♥ Skrevet 31. mars 2008 #20 Skrevet 31. mars 2008 Setefødsel...Har vært igjennom det og hadde gjort det igjen... Men du blir godt passet på om det skulle blir for stor belastning for deg...Ikke noe problem... Ville ikke tatt keisersnitt med mindre jeg måtte... Uanset hva du velger så må du velge det du føler for...Også med tanke på hjerte ditt...
Mariamin Skrevet 31. mars 2008 #21 Skrevet 31. mars 2008 Definitivt ks!! Setefødsel er i seg selv en risikofødsel, samtidig har jo du en hjertelidelse. De feilberegner jo stadig fødselsvekten til babyer. Jeg hadde ikke tatt sjansen på en vaginal fødsel hvertfall.
Gemini77 Skrevet 31. mars 2008 Forfatter #22 Skrevet 31. mars 2008 Jeg har født tidligere så dette blir 2. mann. Første fødsel var fin den, men han satt dønn fast og jeg måtte klippes masse. Men det betyr vel ikke at jeg må det denne gangen også....? Jeg har hele tiden ville føde vaginalt men da var hodet ned.. :-) Jeg er ikke stor fan av KS, og er noe jeg ikke bare hopper i. Men er også betenkt i forhold til setefødsel og hjertet. Føden på Ullevål har pratet med hjertespesialstene på Ullevål (som er der jeg får oppfølging på hjertet) og det er fra før planlagt tidlig epidural og at jeg må ha hjerteovervåkning under hele fødselen slik at jeg kan få medisiner eller pacemaker-behandling ved behov under fødselen. Jeg har egentlig mest lyst til å gjennomføre setefødsel da jeg føler jeg blir snytt for nye ved KS. det å ligge å kose med babyen på brystet i timene etter fødselen og kunne fungere fint etterpå. I tillegg er det jo dumt at jeg ikke kan løfte gutten på 2 år de første ukene etter KS også. MEN... det jeg er redd for er at en setefødsel kanskje ender i hastesnitt, og det blir straks verre igjen. Vil tro da at det er bedre med et planlagt snitt.. Hjertespesialisten min ringte meg i dag og pratet litt og han skulle ringe føden etterpå. Så får se hva de sier til meg på torsdag. Babyen er forresten estimert til rundt 3500 g.
Gjest Skrevet 31. mars 2008 #23 Skrevet 31. mars 2008 Kjenner ei som har født ett av sine tre barn i sete, og i følge henne var det den letteste fødselen. Vet ikke hva jeg ville valgt. Hadde sett an bekkenstørrelsen, størrelsen på babyen, hørt på anbefaling fra legen, lest på nett osv. før jeg hadde tatt en bestemmelse.
Kanutten83 Skrevet 31. mars 2008 #24 Skrevet 31. mars 2008 Jeg hadde valgt å føde vaginalt, men det er fordi jeg har fullstendig angst for ks... Og jeg syntes det å føde og alt etterpå var fantastisk:o) Du må ha masse lykke til:o)
Veronica,Victor&Adelina<3 Skrevet 31. mars 2008 #25 Skrevet 31. mars 2008 Ville valgt setefødsel. Om ungen er veldig stor vet jeg ikke helt...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå