Gå til innhold

Er NAV så ille som dere skal ha det til...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lest en del innlegg her inne om hvor elendige folk synes NAV er, og blir bekymret jeg... Jeg vil nemlig være 100 % avhengig av den hjelpen jeg får der. Men om det er slik mange sier, at de gir misvisende informasjon, saksbehandlerne sier ulike ting osv., gruer jeg meg... Til dere som er misfornøyde: Hvor er deres lokale navkontor? Hva er det dere mener de har gjort galt? Mitt er i Arendal, og synes hjelpen jeg har fått frem til nå er god. Har ikke vært til veiledningstime enda da, men har snakket med en saksbehandler og satt opp time. Hun virket koselig. =) Men siden "alle" er så misfornøyde må det jo være noe galt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min erfaring med NAV fra ulike kommuner, er at generelt sett så er de en gjeng inkompetente kålhuer - men hvordan ting blir for deg er veldig avhengig av om du får en god saksbehandler eller ikke.

Vi har vært mer og mindre avhengig av NAV begge to i et par år, og det er jo pina dø en heldagsjobb å holde rede på at alt går som det skal hver gang det er noe nytt. Saksbehandleren vi har hatt har vært veldig grei og behjelpelig, og har i veldig stor grad strekt seg langt for å behandle hastesøknader osv, men hvis noe har oppstått sånn at vi ikke har hatt henne å forholde oss til, blir det rot med en gang.

Ut over det har vi gitt opp å ringe - det er personlig frammøte med "jeg går faen ikke ut døra før jeg får svar"-holdning som gjelder, for de ringer ALDRI tilbake (her i kommunen i alle fall). Men har man flaks er riktig saksbehandler på jobb så man får snappet opp vedkommende mens man er der. Og man må MASE for å få pengene sine, ALLTID. Ring, igjen og igjen og igjen helt til du har vedtaket ditt i hånda (eller gjør som oss, og bosett deg i resepsjonen), for det virker ikke som om de behandler søknader før du truer dem til det...

Ellers er det ingen automatikk i at de tre "delene" samarbeider seg i mellom (gamle aetat, sosialtjenesten og trygdekontoret), der vet stort sett aldri den ene hva den andre driver med. Her før påske greide NAV arbeid i nabokommunen å sende noen papirer som var levert inn til sambos saksbehandler der (vår kommune har ikke noen Aetat-del, logisk nok) å sende papirene til det fiktive NAV Arbeid her i kommunen, deretter satt folk med hendene i fanget i fjortendager og lurte på hvorfor ingen visste hvor det papiret var - før sambo plutselig her i forrige uke fikk sporet det opp og fikk de pengene han skulle hatt for en måned siden... Og når vi var innom NAV i vår egen kommune for å få krisehjelp til påske fordi han hadde vært uten penger i to uker på grunn av det bortkomne papiret, sitter pina dø han gjøken på kontoret der og påstår at "Joda, klart de har en Aetat-bit i vår kommune også!" ...da lurer jeg på hvor han har gjemt den hen, siden vi alltid blir sendt til nabokommunen når det er snakk om noe jobbrelatert...

Nei, jeg blir så oppgitt at jeg aner ikke hvor jeg skal begynne engang... Erfaringsmessig: det hjelper å bli sint, hvis man blir sint på rette vedkommende. Om ikke ting går fortere, så får du i alle fall løftet litt på lokket :P Og har du flaks, får du en god saksbehandler. Sørg i så fall for å skaffe deg en epostadresse direkte til vedkommende - så kan du skrive og sende ting rett til saksbehandler uten at teite kontordamer roter det bort på veien...

Skrevet

Jøss, dette var ikke småtterier... Utrolig trist at du må oppleve dette! =( Skulle jo ikke vært lov... Håper min saksbehandler er grei, hun hørtes i all fall grei ut på telefon. Har heldigvis enda litt tid på meg før jeg MÅ ha penger, så om ting tar for lang tid har jeg tid til å mase.... ;)

Takk for svar forresten. =)

Gjest Bjørnen Collargol*gravid*
Skrevet

Kun gode ting å si om NAV jeg. Ikke hatt problemer med de i det hele tatt!

Skrevet

Signerer innlegget til Bjørnen Collargol jeg:p

Eneste jeg kan si er at sakbehandleren eier ikke sans for service og er mindre hyggelig... men har alltid fått det jeg har krav på... så har ikke noe neg. å si egentlig

Skrevet

Hva slags tjenester er det dere har fått hos NAV, er det NAV arbeid eller NAV helse dere skryter eller er misfornøyde med??

Skrevet

Tenk om de som har med NAV arbeid å gjøre kunne lagt halvparten av energien de bruker på å irritere seg i å finne seg en jobb.......

Skrevet

Kjære anonym 1913. Det er trist at du ser sånn ned på andre mennesker. Gud vet hva slags personlige tragedier det ligger bak mange mennesker. Håper du selv støter på noen av livets snublestener så kanskje du blir et bedre menneske.

Skrevet

Har ringt NAV to ganger. Første gang var jeg skikkelig skuffet: Ble avfeid, avspist og snakket frekt til. Selv om jeg var veldig høflig mot hun som svarte i tlf. Andre gangen fikk jeg god hjelp og de var hyggelige til og med! Så det er nok alt etter hvem man er så heldig/uheldig å møte på. Sånn er det vel i alle yrker, men for å være litt generaliserende: Tror det forekommer oftere i det offentlige at man blir behandlet litt frekt. Her har de jo ikke noe å "tape" i forhold til de som jobber i det private, som jo lever av sitt ansikt utad.....

Skrevet

Jeg har stort sett god erfaring med NAV, men vil bare fortelle om en episode jeg opplevde da sønnen min skulle gå fra 3 til 4 dager i BHG. Da ringte jeg og fortalte dette.. Damen jeg snakket med sa hun skulle ordne opp i dette og jeg stolte på det..Da jeg noen uker senere alikevel fikk de 660 kr på konto, ringte jeg opp igjen til NAV og sa at jeg hadde fått inn penger jeg ikke skulle ha.... Snakket med en annen dame denne gangen og hun sa at så lenge han ikke gikk fullt i BHG skulle jeg ha den kontantstøtten (noe som er opplyst klart og tydelig på hjemmesiden dere at jeg ikke skal) Men jeg tenkte som så at nå har jeg gjort mitt og gitt beskjed to ganger... Fikk ikke fler utbetalinger og etter tre mnd fikk jeg brev i posten om at jeg var mistenkt for å ha mottatt penger jeg ikke hadde krav på. Skrev et brev og forklarte situasjone...Fikk et frekt svar tilbake om at jeg har unnlatt å informere osv og et krav om tilbakebetaling av de 660 kr...Som selvsagt bare er småpenger altså...Men syntes det er irriterende at de som jobber der ikke virker å ha satt seg inn i de ulike reglene for f.eks kontantstøtten..

Lykke til

Skrevet

Jobber selv på nav. Begynte der i høst. Da jeg begynte ble jeg positivt overrasket over hvilken omsorg saksbehandlerne faktisk har for sine brukere og hvor langt de strekker seg for å kunne gjøre en forskjell. Samtidig så er nav inne i en stor omveltning; kanskje den største reformen innenfor offentlig forvaltning. Man skal i større grad bli generalister og kunne det meste. Det skorter derimot på opplæring, det er alfor få folk og folk jobber faktisk livet av seg. Jeg har mer enn 20 timer overtid denne måneden og kommer overhodet ikke i land. Så ja, det er kaos, men vi som behandler folk gjør faktisk så godt vi kan. Vi møter alle typer mennesker og det vil uansett være folk som ikke er fornøyde. Men vi forsøker å behandle folk med respekt og kjenner oss ikke igjen i mye av det som skrives om oss.

Skrevet

Det er vel sånn som de fleste yrker der det jobber mange mennesker. Noen er effektive, profesjonelle mennesker. Andre er ufordragelige latsabber. Så flott at du trives i jobben din. Sikkert mange mennesker i andre enden av telefonen som er direkte uvitende og provoserende også.

Skrevet

Jeg har 5 års erfaring med NAV, og har en laaaang liste med konkrete feil de har gjort, orker ikke begynne å ramse opp alt, men kan nevne som et eksempel at de ikke mindre enn 3 ganger klarte å rote bort en søknad som jeg hadde sendt inn. (De to siste gangene leverte jeg den personlig, siste gangen satt jeg der og nektet å gå før jeg fikk en signatur på at søknaden faktisk var levert, 2 mnd etter fikk jeg et vedtak, men da med minus for noen måneder pga. sent innlevert søknad!!! Toppen av frekkhet... Da sendte jeg et klagebrev i 3 eksemplarer og var ganske krass i tonen, 6 mnd. etter fikk jeg svar, klagen ble tatt til følge. Da var det 12 mnd siden jeg leverte søknaden første gang....heia byråkratiet!!!) Jeg hadde ikke trodd det var mulig om jeg ikke hadde opplevd det selv.

Heldigvis har jeg og barnefaren alltid samarbeidet godt, jeg tenker med gru på de som kanskje ikke er på talefot med eksen sin, og skal prøve å få orden på avtaler etc. Det er ille nok å bli hørt når man har et godt samarbeid.

Mitt råd er: ta kopier av ALT du sender inn. Hvis det går lang tid, ring og mas eller send skriftlig klage. Det beste er å møte opp personlig.

Jeg er sikker på at det jobber masse flotte mennesker hos NAV, men ingen av de er ansatt på kontoret der jeg bor.

Skrevet

Jeg trodde det fantes kun ET regelverk for ulike vedtak og tiltak i NAV NORGE. Men det virker som om det varierer fra hvilken person man snakker med....

Skrevet

jeg har jo ikke tidligere noe kjennskap til nav, men fra og med 4 uker fra nå skal de begynne å betale ut mine sykepenger. lurer på hvordan det kommer til å gå.

men den telefonkontakten jeg har hatt har vært veldig bra, damen var både hyggelig og smart, kom med masse gode råd og visste hva hun pratet om. så det lover jo godt da:)

Skrevet

Må bare: til deg, anonym 19:13 - jeg har jobb, jeg. Skaffet den helt selv, gjorde jeg og. At jeg har hatt med NAV Arbeid å gjøre, handler faktisk i veldig stor grad om helt andre ting enn mangel på vilje til å jobbe. Det hender seg at folk blir arbeidsuføre i perioder, det hender seg at folk av helsemessige årsaker er nødt til å omskolere seg før man kan ut i jobb. Og av og til hender det til og med at folk benytter offentlige etater for å få hjelp til å bedre hverdagen sin, økonomisk støtte til å kunne bygge seg en framtid...

Det er ikke alltid sånn at det beste hverken for deg eller staten er å lete etter en kassajobb på Rimi der du får lusebetalt som ufaglært og dessuten sliter ut ryggen og ender som uføretrygda, når du kunne fått hjelp til omskolering/voksenutdanning/etterutdanning og deretter funnet en meningsfylt jobb som du har helse til å drive med fram til du blir pensjonist.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...