lillemy83 Skrevet 31. mars 2008 #1 Skrevet 31. mars 2008 hei. jeg er gravid med nr 2 og har lyst å sjekke om alt er bra med barnet. når kan man sjekke nakkefold ? hvilke uke? kan alle sjekke dette? og hvor gjøres dette? vil bare ta en sjekk for å være helt sikker på at alt er iorden=)
Milla med spettn :) Skrevet 31. mars 2008 #2 Skrevet 31. mars 2008 hei. man kan få legen til å sende en henvisning til gynekolog, der har de ultralyd og det er ved bruk av utralyd at de sjekker dette. jeg mener å ha lest at man får sett på det i uke 12, men mulig man får gjort det før. dytter tråden videre om noen vet om det går å sjekke dette tidligere
ChellBell - har født! Skrevet 31. mars 2008 #3 Skrevet 31. mars 2008 De kan visst se det tidligst i 12. uke. Jeg har bestilt ul for å blant annet sjekke dette når jeg er 12. fullgåtte uker.
opsi fødeklar Skrevet 31. mars 2008 #4 Skrevet 31. mars 2008 Veninna mi fikk beskjed om at det sjekkes i uke 11.
Alenemoder1snart2er tobarnsmor Skrevet 31. mars 2008 #5 Skrevet 31. mars 2008 Jeg snakket med Majorstuaklinikken i dag for å bestille tidlig Ul med screening, og de sa at uke 12 er optimalt og mellom 11-14 er visst vanlig.
frøet76 Skrevet 31. mars 2008 #6 Skrevet 31. mars 2008 Hei! vet dere om hva man må si for å få det dekket av det offentlige? Er det nok at vi er bekymret?
liten mus Skrevet 31. mars 2008 #7 Skrevet 31. mars 2008 Jeg var på privat ultralyd i uke 12+5 dager på Majorstuaklinikken. Fikk beskjed som nevnt over, at dette var den beste tiden å sjekke på.
lillemy83 Skrevet 31. mars 2008 Forfatter #8 Skrevet 31. mars 2008 hvilke klinikker tilbyr slike ultralyder? er det kun i oslo området? noen andre steder i Telemark f.eks? og hvor mye koster dette? tusen takk for alle svar=)
liten mus Skrevet 31. mars 2008 #9 Skrevet 31. mars 2008 Jeg vet at i alle fall private klinikker tilbyr tidlig ultralyd som Majorstuaklinikken, Volvat o.l. Det er helt sikkert en privat klinikk i telemark også . Forsøk å sjekke på nettet. Jeg mener å huske at jeg betalte ca kroner 1.200,-.
ChellBell - har født! Skrevet 31. mars 2008 #10 Skrevet 31. mars 2008 Alle private gynekologer tilbyr ultralyd og koster rundt 800 kr
lillemy83 Skrevet 31. mars 2008 Forfatter #11 Skrevet 31. mars 2008 men hvis jeg skal bestille time på majorsuen f.eks hva skal man liksom spørre om? at man vil bestille time for å sjekke om barnet har downs eller andre misdannelser? har ikke peil på dette her jeg hehe=)
ChellBell - har født! Skrevet 31. mars 2008 #12 Skrevet 31. mars 2008 Jeg sa jeg ville bestille time til ultralyd for å sjekke om babyen var frisk. Det er en ny lov i Norge nå som sier at gynekolog/jordmor ikke kan se etter Downs så vidt du ikke ber helt eksplisitt om det selv. Ser de en nakkefold så kan de heller ikke si at de tror at barnet ditt har Downs, men de sier da at du bør få en ny time til ul/utredning. Man har også veldig mye fostervann hvis man bærer på en Downs baby. Det går litt på at mange har fått Downs diagnose, tatt abort og så har det vist seg at babyen ikke hadde Downs.. Og omvent situasjon.
Herkules Skrevet 31. mars 2008 #13 Skrevet 31. mars 2008 Jeg har fått henvisning til Gyn og han har ul apparat. Han er spesialist på gravide og er kjempeflink. Jeg betaler ingenting. Bor i Bærum Ring de gynekologene du finner i gule sider eller no og hør om de tar ul og så får du enten en henvisning fra lege eller du må betale selv. Vet mange steder er mye billigere enn I Oslo Majorsutklinikken og Volvat
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå