Gå til innhold

Atopisk eksem...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har barn med atopisk eksem? Hvordan går det? Hvordan behandler dere det og har eksemet blitt borte?

Vi har vært hos legen idag, sønnen min har fått mer og mer utslett og tørr hud (særlig i hudfolder). Har egentlig hatt tørr hud helt siden han ble født, men blitt mye verre særlig siste måneden.

Vi har fått kortisonsalve, og begynner med det ikveld.

Noen som har hatt god effekt av dette?

Noen som sliter med spesielle ting?

Noen gode tips??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lillegutt har atopisk eksem.

Det går litt opp og ned hvor mye han har. Han bades kun 2 ganger i uka, bruker A-derma badeolje i vannet. Smører han morgen og kveld med A-derma Exomega lotion. Bruker ikke ull inn mot kroppen. Det virker ikke som det er noe mat som han ikke tåler. Eksemet får litt utbrudd når det er skifte i været (når det blir tørt og kaldt). Det virker ikke som han er plaget med det selv, kun når han får litt utbrudd at han klør på eksemet, ellers aldri kløing.

Skrevet

Takk Smula:)

Vi smører også med exomega, hatt veldig god effekt frem til nå - men siste tiden har det forverret seg til tross for denne kremen. Skal fortsette med den i tillegg til en "kortison-kur"...

Flere??

Skrevet

eldstemann fikk det når han var 8 uker, prøvde først homeopat, det funka ikke, gikk rett over til vanlig legemidler. Vi fikk også en allergitest, og han reagerte på eggeprotein og melkeprotein. Måtte kutte ut dette i min kost siden jeg ammet, måtte bruke grøt uten tilsatt melk osv. smørte med kortison og locobase og han fikk litt kløstillende

Skrevet

Han er foresten 5 år nå og kvitt melk og egg allergien. Vi har hatt en strikt diett på han, han har ikke fått egg ell. melke produkter. Krever litt i matlaging og sånn, men absolutt verdt det.

Skrevet

Hvordan er det med han idag? (leste at han var 5 år i profilen din). Er han kvitt det??

Skrevet

Hei !

har ikke erfaring med dennne type eksem selv, men har hørt noen som har prøv silkeolje, og dette med bra resultat. Man kan smøre seg med det, ha det i badevannet. Det fungerer faktisk som kur til håret også.

Personen som hadde god erfaring med dette hadde først forsøkt alt mulig av salver og kremer, men endte opp med Biosilk sin Silk therapy. Hun smørte barnet sitt på hele kroppen 3 ganger om dagen. Man kan kjøpe den hos frisører i forskjellige størrelser eller bestille den på internett.

Håper dette kan være til litt hjelp:-)

Skrevet

Gutten min hadde atopisk eksem og kortison salven fungerte ikke på han... jeg har selv hatt atopisk eksem.

Jeg kjøpte en salve på helsekosten som heter "eksemsalve".. Den fungerer kjempe bra:)

Fordelen med den er at det bare er naturprodukter i den.

Du slipper alle sterke midler, du kan bruke den mer enn 7 dager, og det er ikke farlig for barnet og få den i øyne eller hals... (som ofte kan skje hvis man smører mye på hals, armer osv...

Skrevet

tusen takk for mange fine svar!!

Skrevet

Smøre, smøre og smøre med god fuktighetskrem. Voksentoppen anbefaler Apoderm rød oil krem når man driver med kortisonbehandling. I gode perioder kan man gå over til den blå. Oppholdsfrie perioder med kortison. Du har sikkert fått info om dette fra lege. Nå går vi inn i varmere tider snart og det kan bedre eksem. Eksem er jo en hudsykdom i seg selv eller en allergisk reaksjon, så du kan jo følge med på om han blir værre i perioder om det kan skyldes matvarer. Min sønn reagerer på melk og egg (fått nylig påvist). I dårlige perioder kan man unngå å spise div matvarer for å se om det hjelper; sitrusfrukt, tomatprodukter, sjokolade, jordbær, osv.

Skrevet

Jenta mi har atopisk eksem. Vi har vært hos barnelege med spesialisering innenfor nettopp dette. Her er oppskriften vi fikk og som så langt har fungert godt:

Kortisonkrem ved utbrudd av eksem, til eksemet er borte

Hudkrem med karbamid flere ganger daglig (vi bruker Eucerin med 10% karbamid - litt klissete så vi vurderer å prøve en annen...)

Daglig (evt to ganger dagen) oljebad med MYE olje i (anbefaler NAF sin fra apoteket eller ACO) - men må være minst 0,5 dl - 1 dl i badebalja ellers gjør mye bading bare vondt verre. Vannet bør være 29-35 grader (litt kaldt synes jeg, men det funker bra og jenta mi klager ikke....)

Ellers unngå for mye påkledning og unngå ull innerst.

Mye kremer, olje osv men legen kan skrive ut refusjonsskjema til NAV, så får du dekt alt over 1600 kr i året med 90%.

Lykke til!

Skrevet

Oj!

En omfattende oppskrift, men det skal vel kanskje til for at det skal fungere.

Hvor lenge har dere holdt på med dette? Blir eksemet helt borte? OG kommer det "alltid" igjen?

Skrevet

Hvordan ser atopisk eksem ut? Gutten min på 4 mnd har utslett i panna, og enkelte steder på kroppen. Er som tørre harde flekker. akkurat som det ligger en hard skorpe på flekkene når det er som værst. Har ikke vært hos legen enda- virker ikke som det plager han særlig. Smører han med krem hver dag. Høres det ut som atopisk eksem?

Skrevet

Det lurer jeg også på. Gullet mitt har flekker hvor det er tørt,litt rødt og bobblet liksom. Vesker IKKE. HS sa bare at det var tørr hud og at je skulle smøre med spenol. Men har ikke smurt med det enda. Har smurt med vitapan og sebamed sin. Men det kommer bare fler flekker :(

Skrevet

jeg hadde det når jeg var liten, er helt ille.. du burde ta vanter på henda om h*n klør seg masse. jeg klødde og klødde til huden datt av, ble behandlet med en spesiell salve osv fra apoteket, og såper av samme produkt ogsånt. kan komme tilbake til hva de het :)

Skrevet

Veldig omfattende, og litt styr, men vi begynner å komme inn i en slags rutine og vi gjør det til en hyggestund. Vi har ikke holdt på lengre enn en mnd, men eksemet forsvant etter tre dager og her så langt ikke kommet tilbake. Huden er veldig myk og god. Har fått antydet av legen at det vil antakelig komme gode og dårlige perioder, men hvis man tar utbruddene fort vil det ikke bli plagsomt for den lille. Vokser det sannsynlig av seg innen de første årene, selv om noen er uheldige og har det store deler av livet. Allergier kan visst også trigge eksemet, men ikke som regel. Skulle holde henne unna sjokolade, jorbær og sitrus. Foreløpig er ikke dette noe problem da hun er bare knappe 7 mnd.

Skrevet

Høres veldig ut som atopisk eksem. Tørt og litt "hardt" med gjerne hvite skorper, som hud som skaller av liksom. Rødt ved mye fukt og varme. Jeg begynte etter anbefaling av lege på HS, før jeg var hos spesialist, med mild hydrokortison fra apoteket som er reseptfri, hjalp med engang og er tegn på at det muligens er eksem...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...