Gjest Skrevet 31. mars 2008 #1 Skrevet 31. mars 2008 Jeg har nå vært mamma i 7,5 måned, og det er det fineste som finnes... Men det er slitsomt også. Man går gravid og er spent, nervøs, glad og redd. Alt på en gang. Og så kommer den store dagen, (dagene for de som er uhledige), dagen da underverket melder sin ankomst. Gjerne 11 dager over tiden, sånn at mamma'n er skikkelig sliten og lei og baker eplekake med ca en boks kanel i bare for å få satt i gang fødselen... (Den smakte godt, forresten. Kanelkake med eple, ikke eplekake med kanel). Man drar til sykehuset, blåser i at en fremmed dame stapper klyster i rompa di, man pruster og peser, blir sur fordi gubben spiser mat og du ikke orker, man banner, furter, kjefter på dumme legemannen som ikke vil gi bedøvelse, og man blir forbanna fordi man ikke blir dritings av lystgassen... Og så er knøttet ute. Man drar hjem fra sykehuset med en bitteliten, nydelig sak innpakket i blå (eller rosa) teppe, og starter på tilværelsen som Mamma & Pappa, eller Den Lykkelige Familien. Man er forberedt på det blir slitsomt. Det er ingenting i denne verden som kan være like slitsomt som å bli foreldre. Om man så hadde tatt jobb som meklingsmann mellom USA og Irak, så hadde det ikke vært halvparten så slitsomt som dette. I begynnelsen beveger de ikke så mye på seg. De ligger stort sett der man legger dem fra seg, og man kan gå på do i trygg visshet om at babyen ligger i ro på koseteppet sitt. De sover mye, og man kan slange seg litt på sofaen og roe helt ned. Skal man på besøk, trenger man bare en stelleveske og feks vognbag. Man kan mate dem med enten pupp eller flaske, og så gulper de litt og skal sove mer. Så begynner mini og røre på seg! De ligger stort sett aldri der man legger dem fra seg, og går du på do kan du være sikker på at duken som lå på bordet ikke ligger der lenger, man har dvd'er utover gulvet, og babyen ligger halveis under sofaen og er illsint fordi han sitter fast. De sover ikke mye, men trenger konstant kos, kjærlighet, de vil leke og er sultne. Nå spiser de grøt og andre flytende ting, og som regel havner det mere fruktmos utover fjeset til ungen enn i munnen, eller det havner på mystisk vis inni øret eller i øyet til mamma. Skal man på besøk til noen og være der en stund, bør man ha med nok utstyr, noe som tilsvarer et middels flyttelass. (Jeg tror jeg hadde mindre stæsj da jeg flytta på hybel). De våkner gjerne midt på natten. Helst i det du akkurat har nådd søvnstadie "middels koma". Enten fordi de har våt bleie, er sultne, eller de har klart å kile seg fast mellom sprinklene i senga, på en måte som et slangemenneske ville misunne... Trøtt og jævlig står man opp, står stille et par sekunder så man er sikker på at man ikke besvimer, og titter ned i senga. Der ligger en liten krabat på tvers, med bena ut gjennom sprinklene, dyna opp ned, og to store blå øyne og verdens største smil... "Våken, våken, våken, hei mamma! Næh, er du også våken?" Kjærsteparet eller ekteparet er nå redusert til Tjener 1 og Tjener 2, og det som tidligere var en rolig hverdag med gode, lange middager, sexy undertøy og masse kos og morro, har blitt forvandlet til et rotterace med spising på skift, møkkableier, et raskt kyss i døra og kollaps på sofaen etter at gullet noe motvillig har gått med på å sove noen timer. Men selv om man ser slitne ut, dasser rundt i løse klær, ikke alltid rekker og sminke seg, så har det skjedd noe rart med mannen. Han elsker deg rett og slett enda mer enn før, og du elsker ham mer fordi han er så flink med babyen. Det er der og da, midt i kaoset, at man oppdager at dere har blitt Den Lykkelige Familien... Det beste i verden er å få barn... Hver eneste dag er et maraton, og hver eneste dag ender man opp med gull...
Monajenten Skrevet 31. mars 2008 #3 Skrevet 31. mars 2008 Åh så herlig, fikk nesten tårer i øynene her. NYDELIG skrevet!!! :-)
Audacious Angel Skrevet 31. mars 2008 #7 Skrevet 31. mars 2008 Nå lo jeg godt og kjente meg veldig igjen :-) Men du... bare vent til nå to kommer... hi,hi
Sessa ruger igjen... Skrevet 31. mars 2008 #9 Skrevet 31. mars 2008 "I begynnelsen beveger de ikke så mye på seg. De ligger stort sett der man legger dem fra seg, og man kan gå på do i trygg visshet om at babyen ligger i ro på koseteppet sitt. De sover mye, og man kan slange seg litt på sofaen og roe helt ned. Skal man på besøk, trenger man bare en stelleveske og feks vognbag. Man kan mate dem med enten pupp eller flaske, og så gulper de litt og skal sove mer." Ah, gleder meg til lillebror kommer og storesøster begynner i bhg, merker jeg! Trøtt i dag og ikke like lett å slenge seg på sofaen nå man har en aktiv 20 mnd gml frøken. Men verdens søteste smil og herligste latter gjør at man kommer seg gjennom dagen uansett hvor trøtt og sliten man er!
Mor til mine2 ♂ ♂ Skrevet 31. mars 2008 #10 Skrevet 31. mars 2008 Fantastisk!! Leste det til og med høyt for sambo, og han var heeelt enig Kjempebra!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå