Gå til innhold

Forberedelser før graviditet?????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg og sambo kommer sannsynligvis til å starte prøvingen etter neste tr (uke 16), men jeg henvender meg her iom at dere ser ut til å vite en del. Jeg har ikke barn fra før, så jeg er helt grønn.....

Jeg har fått med meg at man skal ta folat og multivitaminer når man skal prøve (i tillegg til sunt og variert kosthold, litt mosjon, ikke alkohol/tobakk osv). Men er det andre ting man bør tenke på når man skal prøve?

Har ikke lyst til å kaste meg på el-tester og kjerringråd sånn med en gang. Men, lurer på hva som er viktig.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som du allerede har tenkt på det viktigste.

Men kan være greit å ha i bakhodet at det kan ta litt tid og ikke nødvendigvis skjer på første forsøk. Vet at det ikke er lett å tenke sånn, for man vil jo så gjerne at det skjer raskt, men det kan kanskje spare en for de største skuffelsene sånn i begynnelsen.

Lykke til :-)

Skrevet

Ta det med ro:o) Hehe!

er vel ikke noe som er kjempe viktig igrunn:o)

Skrevet

Omega 3 / tran skal visstnok være positiv for barnets intelligens ;-)

Men husk at dersom du tar tran skal du ikke ta multivitaminer med A og D vitamin. De kan det bli for mye av..

Skrevet

går an å ta omega 3 uten a og d vitamin, bare sånn hvis du vil ta multivitaminer. jeg tar et kosttilskudd som heter gravid, det er fra du prøver og for de første 12 ukene av graviditet. de inneholder alle vitaminer du trenger, inkl folat.(fikk de anbefalt her inne:)) så tar jeg ren omega 3 i tilegg.

Skrevet

Ta folat! Det anbefales av alle eksperter (bla. Gro Nylander og min lege...) for å forebygge ryggmargsbrokk. Dette bør du begynne å ta mens du prøver, ikke nok å begynne når du tester positivt.

Prøver å ikke kaste meg på hele teste- og tempraturbølgen jeg heller, det sies jo at jo mer opphengt man er jo lengre tid tar det (det har jeg og sett på venninner). Men uansett det er vanskelig å ikke ta en graviditetstest når TR ikke kommer akkurat på dagen :-)

Lykke til!

Skrevet

og hold deg unna smertestillende som som ibux (virkestoff ibuprofen) bruk heller paracet (virkestoff parasetamol).

Ibuprofen kan være abortfremkallende og kan påvirke fruktbarheten din. Paracet er mer enn greit. Bedre å bruke paracet enn feber :)

Og hvis det skulle være aktuelt så reduserer frukten papaya sjangsen for å bli gravid (blir brukt som prevasjon i andre kulturer)

Jeg kan også muntre deg opp med at jeg ble gravid i 2. pp uten å ta andre hensyn enn unngå:

- ibux

- ikke drikke fra el til tr (14 dager før mens)

- røyker ikke

tok multivitaminen (når jeg husket det) som heter "gravid" som bla inneholder folat og jern

Ingen kjærringråd ble brukt ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...