snart mor til 3 Skrevet 31. mars 2008 #1 Skrevet 31. mars 2008 gikk i fjor over fra skatteklasse 2 til skatteklasse 1... hvordan blir det da skattemessig? går skatteprosenten pr måned eller pr år? vil jeg fortsatt ha "godene" til skatteklasse 2 ut hele fjoråret eller??hmm..
Trulte76 Skrevet 2. april 2008 #3 Skrevet 2. april 2008 gjelder hele året..må du skatte i skattekl en fra f.eks august..så vil hele året bli skattekl 1..altså januar til des..samme gjelder skattekl 2 også..blir man aleneforsørger fra aug f.eks så skatter man fra janaur i skattekl 2 visst du skjønte hva jeg mente..
snart mor til 3 Skrevet 2. april 2008 Forfatter #4 Skrevet 2. april 2008 men det blir jo ikke rett for de månedene man arbeidet og ble trukket skatt i skatteklasse 2 hvis man blir å få baksmell av den grunn?? hmm... pokker og...hehe..ikke det at JEG vil få problemer av den grunn,men likte det å nesten ikke betale skatt... jaja....
HegeAE Skrevet 2. april 2008 #5 Skrevet 2. april 2008 Har du blitt sambuar og fått felles barn og du skal over til skatteklasse 1 gjeldt det året barnet har blitt født. Har du født i år, så blir du likna for skatteklasse 2 for 2007. Fekk du barn med sambuar i fjor, blir du likna etter skatteklasse 1.
To tette og ei badehette ;) Skrevet 2. april 2008 #6 Skrevet 2. april 2008 Ikke le nå folkens. Jeg er helt grønn når det gjelder skatt og dette her. Men jeg giftet meg i sommer og vi har ikke skiftet skatteklasse (enda).. Kan vi risikere å få mer tilbake på skatten nå da?
snart mor til 3 Skrevet 2. april 2008 Forfatter #7 Skrevet 2. april 2008 hvis det da er slik du forstår så risikerer du kun baksmell da om det blir oppdaget.. giftet meg også i vår...har ikke harr bruk for å skifte skatteklasse da jeg nok egentlig ikke har betalt det store i skatt siden jeg giftet meg... er derfor jeg lurte..hmm. menmen.. bare et par timer så kan vi jo sjekke hva som står på selvangivelsen
nussie Skrevet 2. april 2008 #8 Skrevet 2. april 2008 Noen som vet hva som må til for at man trenger å skifte fra skatte klasse 2 til 1? Jeg har vært eneforsørger for datteren min,og derfor skatteklasse2,men har vært samboer nå i 1 og et halvt år uten å forandre på det.men nå er jeg jo gravid og vet ikke helt om det har noe å si på skatten??eller er det bare hvis man gifter seg??
ChellBell - har født! Skrevet 2. april 2008 #9 Skrevet 2. april 2008 Du må få et felles barn for å gå over til skatteklasse 1. Jeg har vært registrert samboer nå i nesten 1 år og skatter fremdeles i skatteklasse 2.
snart mor til 3 Skrevet 2. april 2008 Forfatter #10 Skrevet 2. april 2008 hehe...nei... du er ikke lenger å regne som enslig forsørger etter at du har vært samboer og levd i et ekteskapelig forhold i 12 av de siste 18 måneder... selv mistet jeg alt av rettigheter,og statuser på måneden 12 måneder etter at jeg og min kjære ble registrerte samboere...
Eva76 Skrevet 2. april 2008 #11 Skrevet 2. april 2008 Skriver under på innlegget til *sommerfugl* Samboeren min mistet skattekl 2 ett år etter at vi flyttet sammen...
ChellBell - har født! Skrevet 2. april 2008 #12 Skrevet 2. april 2008 Ringte til og med til ligningskontoret som fortalte dette selv Der i mot mister jeg dobbel barnetrygd som alenemor når vi har vært samboere i 1 år. Utrolig mange forskjellige regler..
snart mor til 3 Skrevet 2. april 2008 Forfatter #13 Skrevet 2. april 2008 ja,var en trasig måned..dag etter dag dumpet brev i posten om at jeg mistet stønader og andre goder som skatteklassen siden vi hadde vært samboere i ett år... sukk.. men tenkte kanskje jeg ble lignet på skatteklasse to på fjoråret alikavel jeg menmen...
CC2u Skrevet 2. april 2008 #14 Skrevet 2. april 2008 Reglene er, som jeg har fotstått det, er at du mister alle rettigheter som aleneforsørger 1 år etter at du har meldt ifra at du har samboer.
nussie Skrevet 3. april 2008 #15 Skrevet 3. april 2008 Ja vet det gjelder alle rettighetene man får i forhold til overgangsstønad osv,men trodde ikke det gjaldt skatteklasse forde.dette må jeg undersøke litt mer om.vi har jo oppgitt forlengst at vi er samboere,har jo kjøpt hus sammen osv,men ikke fått beskjed om å bytte skatte klasse da jeg har søkt om endring av dette flere ganger..hmm..
snart mor til 3 Skrevet 3. april 2008 Forfatter #16 Skrevet 3. april 2008 jeg er blitt feilinformert virker det som..så ber om å bli skattet i klasse 2 på fjoråret og jeg nå...så blir man helelr nødt til å skifte til klasse 1 nå i 2008 Likning i skatteklasse 2 – enslig forsørger I skatteklasse 2 liknes forelder som har omsorg for barn som er 17 år eller yngre (født 1990 eller senere), eller forsørger ungdom som er 18 år eller eldre (født 1989 eller tidligere) hvis forelderen enten er ugift (som ugift regnes ikke meldepliktig samboer som ble meldepliktig 31. oktober 2006 eller tidligere) skilt, separert, enke eller enkemann samboer uten felles barn (gjelder ikke meldepliktige samboere som liknes som ektefeller), eller gift/meldepliktig etter 31. oktober 2006 uten felles barn, forutsatt at ektefellene/samboerne ikke krever å bli liknet under ett Omsorg for barn innebærer vanligvis å ha foreldreansvaret (alene eller felles) og å ha barnet boende hos seg. full forsørgelse. Dette vilkåret er nærmere behandlet nedenfor.Har barnet bodd hjemmefra pga. skolegang eller opphold i institusjon, kan likevel vilkåret for omsorg være oppfylt. Barnet må da være hjemme i ferier og helger, eller den som har foreldreansvaret må besøke barnet hyppig. For å bli ansett som «virkelig forsørger» av barn som er 18 år eller eldre (født i 1989 eller tidligere), stilles det krav om tilnærmet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå