Gå til innhold

Hmm..NAV

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber til daglig i 21% stilling, men har vært sykemeldt nå siden begynnelsen av mars pga bekkenløsning. Jobber alltid endel ekstra utenom stillingen min, har ikke jeg da krav på penger fra NAV i tillegg til den faste lønna jeg får fra arb.giver? Noen som vet? Ikke fått noe ekstra jeg..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du får utifra stillingen din. om du har jobbet ektra innimellom får du ikke for dette.

Skrevet

jeg fikk fra NAV sist, utenom fast lønn. Og da jeg gikk ut i perm fikk jeg penger fra arbgiver, og NAV i tillegg. Merkelig at jeg ikke får det nå

Skrevet

min erfaring er at dette kommer ann på arb.giver, og hva han oppgir som din lønn...

jeg hadde 80%stilling, men jobbet ekstra så det ble 100%.

fikk da 100%av NAV siden arbeidsgiver oppga det som vanlig...

prat med arb.giver

Skrevet

Jo, så lenge du ikke har fast stilling, så mener jeg du har krav på at de regner sammen en form for gjennomsnitt pr. måned - ut fra det du har tjent de seks beste av de siste 10 måneder. Les grundig det som står på NAVs egne sider, om utbetaling av foreldrepenger, så får du bedre grep på hva du kan kreve. For man må kreve selv, i og med at det finnes mye ulik praksis på trygdekontorene der ute.

Skrevet

Jeg jobbet til daglig i 25% stilling og hadde tjent over grensen for å få foreldrepenger. Eneste som var/er dumt er att siden jeg ikke hadde jobbet mer enn i 25% stilling, og ikke 50% eller mer, så fikk ikke gubben fedrekvoten sin. Det er kjipt. Nesten slik at jeg satt igjen med dårlig samvittighet, fordi jeg ikke hadde jobbet 50 % eller mer, for gubben hadde gledet seg til å kunne være hjemme sammen med gullet vårt.

Så reglene for det med foreldrepenger og fedrekvoten er bare irriterende og helt bak mål!

Ihvertfall for de som er studenter, og de som er ferdig med videregående når de er/blir gravide, og de som er selvstendige næringsdrivende osv. Utrolig dårlig system Norge har! Det er ikke rettferdig! Skjønner ikke hvorfor regjeringen skryter av fedrekvoten di innførte att NÅ SKA ALLE FEDRENE FÅ VÆRE HJEMME MED UNGENE SINE. (for det er bare tull), for de nevner ikke reglene bak for å få den FEDREKVOTEN. Det er ikke rettferdig at gravide MÅ jobbe i 50% stilling eller mer (ikke alle gravide er i form engang til å jobbe), for att fedrene skal få kvoten sin. Ærlig talt altså, fedrene jobber de også. Så de fortjener å få den KVOTEN UANSETT!

Hehe vet at dette var litt eller langt utenfor tråden din, men jeg bare måtte få det ut. Mye hormoner! hehe..

Skrevet

Sykepengene regnes ut fra hva du tjente de 4 ukene før du ble sykemeldt. Om du er sykemeldt frem til permmisjonen starter blir det som ble regnet ut i sykepengegrunnlag brukt isom grunnlag for foreldrepengene.

Vi i Norge er utrolig heldige med tanke på hva til og med de som nesten ikke har jobbet eller ikke jobbet i det hele tatt får av penger under foreldrepermisjonen så det syns jeg ikke dere har noen grunn til å klage over. Og det er da klart at de som har jobbet mest og betalt mest i skatt skal ha mere enn de som kun går skole eller jobber lite eller ingen ting.

Skrevet

Trodde det var sånn at om man har en stillingsprosent, så får man betalt etter det. Er man vikar der i mot, uten stillingsprosent, så regner de ut et gjennomsnitt.

Jeg har vært vikar i et år nå, men det har vært så stort behov at jeg har jobbet det samme som 100%. Men, siden jeg ikke har den stillingsprosenten min i kontrakten, men vikar, så har de (nav) måttet regne ut et gjennomsnitt av det jeg har tjent. Det gjennomsnittet får jeg nå utbetalt i sykepenger, og det skal visst nok være det samme grunnlaget de bruker når de regner ut permisjonspenger.

Skrevet

Din arbgiver skal innberette for nav hvor mye du har jobbet og tjent, og hva du betaler i skatt. Har du jobbet mer enn din faste stilling har du krav på å få regnet ut et gjennomsnitt av dette og få det som er "på toppen" av fastlønn fra nav. De regner da ut hva du skal ha ekstra pr virkedag, så det vil variere fra måned til måned. Det skal utbetales månedlig, men det varierer veldig når disse pengene kommer, tror det kommer an på når arbgiver sender videre dine sykemeldingspapirer og hvor lang tid nav bruker på å regne ut dette hver måned.

Jeg ville tatt en tlf til nav og spurt om de har fått opplysninger fra din arbgiver, ikke alle er klar over at de må opplyse nav om dette.

Lykke til!

Skrevet

Jeg skriver timer i jobben min og har derfor varierende inntekt og stillingsprosent. NAV sa jeg måtte bli enig med arbeidsgiver om hva som skulle oppgi som snitt , og ble mildere sjokkert i dag da arbiedsgiver ga meg tallet. Det var ca 8000 høyere enn forventet. Nå vet jeg riktignok ikke hvilke mnd de har regnet snitt av , men er det vanlige og velge ut kun de beste ? For det må de ha gjort. Og regner NAV annerledes enn arbeidsgiver, eller pleier de bare å gi det arbeidsgiver oppgir ?

Jeg jobbet ekstremt mye i januar og februar og det ser ut til at arbeidsgiver har lagt det til grunnlag. Er jo kjempefint for meg, men tør ikke tro at NAV er enig.

Skrevet

Du må riste arbeidsgiver litt så han oppgir riktig opplysninger. Det er en skjønnsmessig vurdering hva som er sykepengegrunnlaget ditt, men NAV kan jo ikke gjøre den virderingen uten å kjenne til de ekstra prosentene.

Skrevet

svar til anonym 19.20.

Er vi heldige??!!, når det går ut over fedrene som faktisk har jobbet mye og betaler mye i skatt. Nei, ærlig talt!Nå må du tenke litt over det du sier altså.

Det burde ikke gå utover mennene våre!

Skrevet

Ja det er rett at mor må ha jobbet minst 50% for at far skal få fedrekvoten på 6 uker. Men det er kanskje dårlig gjort ovenfor mennene deres at dere jobber så lite og bidrar så lite med penger i hjemmet til vanlig også.

Ellers kan far ta ut 29 uker med 100% lønn om mor går ut i minst 75% stilling. Kanskje du skulle la han få være hjemme og jobbe litt selv til en foranfdring.

Skrevet

Att du kan si noe slikt, som ikke vet hver og en sin situasjon!

Jeg jobbet mens jeg var gravid (bare slik du vet det)!

Du må tenke på at ikke alle gravide som er i form under sv.skapet-Og det er mange som jobber så mye de klarer. Og det spørs hvor man bor også (om det er mulighet til å få seg en jobb). Og det kan være mye mer enn det. Så du skal bare være forsiktig med hva du sier! Du har rett å si hva du mener, men ærlig talt, du kan no tenke deg litt om,før du kommer med slike utsagn som "kansje du skulle la han få være hjemme og jobbe litt selv til en forandring". Hva vet du om folk jobber eller ikke (og hva er grunnen for att de ikke gjør det). Den var så utrolig usaklig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...