Gå til innhold

Legetimer vs jordmortimer, erfaringer??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært på legekontroll i dag, og blir mer og mer slått av hvor fabrikkpreget alt er. Tester av alle slag og så ha det bra. Jeg har nå bestilt jordmortime neste gang og det blir min første selv om jeg nå er 21 uker på vei og kommer til å være 25 uker da.

Jeg håper jordmor snakker mer om hva jeg kan forvente meg og hva jeg tenker om diverse, ikke bare spør om jeg har noen spørsmål og dersom jeg ikke har det sender meg hjem på samme måte som legen. Hva er deres erfaring med jordmor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syntes det er best og gå til legen min, sikkert fordi jeg har brukt samme legekontor i alle år, også har jeg ikke så veldig god kjemi med jordmor som med legen... Men skjer akkurat det samme hos jordmor som hos lege da, bortsett fra at jordmor ikke tar blodprøver....

Skrevet

sist svangerskap gikk jeg kun til lege og var fornøyd med det.... skulle til jordmor i uke 35. fødselsforberedelser....men min lille tass ville ut før den tid....

denne gangen får jeg oppfølging av fastlegen, fødselslege på sykehus og jordmor pga høyrisiko svangerskap. føler meg så trygg nå. legene ordner det de skal rent fysisk, og jordmoren er den støttende og lyttende. hun forklarer og hjelper og har mye mere tid enn legene, selv om jeg er fornøyd med de også.

jeg anbefaler virkelig samtaler med jordmoren også. om jeg glemmer å spørre om ting, så hender det hun forklarer det uansett, fordi hun har erfaring og vet hva mange lurer på. og det er hun som har sett flest fødsler og kan fortelle og berolige.

Skrevet

Jeg foretrekker jordmor. Min lege har ikke så mye peiling på graviditet - og setter av svært kort tid hver gang. Blir bare å ta de nødvendige prøvene og ut igjen.

Jordmor setter av 30 min hver gang. Tar de samme prøvene som lege - i tillegg lytter hun til hjertelyd. Setter av mye tid til prat og informasjon. Min jordmor stiller konkrete spørsmål, og følger dem opp slik det alltid blir en god samtale.

Skrevet

føle at man blir tatt litt mer vare på hos jordmor, ho prate å forklare litt mer enn d legen gjør...:)

Skrevet

Jeg går kun til jordmor, og trives kjempe godt med det :) Hun har god tid, og man får svar på alt man lurer på.

Skrevet

Men pleier jordmor å ta opp ting av seg selv? Mulig jeg hadde fått legen i dialog hvis jeg hadde spørsmål, men blir alltid helt tom i hodet når jeg kommer dit. Kanskje man ikke trenger mer generell prat før man er kommet lenger i svangerskapet? Gleder meg til svangerskapskurs osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...