Bolla*1 <3har født<3 Skrevet 31. mars 2008 #1 Skrevet 31. mars 2008 Jeg er gravid i uke 33....og h'n er i seteleie.....vært det sien uke 28 ( ble iallefall oppdaget ved UL da....) Virker som h'n trives i det leiet.... ;o) Gynekologen snakker om ytre snuing, men dette er jeg IKKE så gira på, da det er en viss fare for at morkaka kan løsne, blant annet..... Jeg vet det kun gjøres i keisersnittberdskap.... Jeg skal settes igang 3 uker før termin denne gang pga rygg og bekkenplager......og jeg vil ha KS HVIS det er seteleie........ Noen som har opplevd dette? Har vi som vordende mødre noe vi skulle ha sagt? Ingen kan vel "tvinge" meg til ytre snuing vel?? Min forrige fødsel var vaginal, og jeg gruer meg IKKE til en vaginal fødsel denne gangen......hvis h'n bare kommer med hodet først vel og merke. Er heller ikke intr i setefødsel selv om rtg bilder viser at jeg har ett bekken som er stort nok....de tar ofte feil på vekta på barnet ved UL, så den vurderingen stoler jg ikke på ;o) Noen med erfaring på dette emnet tro? Noen som har gjennomgått dette selv.....? Eller er lege/ jordmor?? Setter umåtelig stor pris på svar! ;o)
nomiha, lykkelig 3-barnsmor:) Skrevet 31. mars 2008 #2 Skrevet 31. mars 2008 Gå inn på "seteleiedebatten" og les der, der ligger det meste du trenger av info:) Kort fortalt er det til slutt dine ønsker som skal avgjøre om det blir vaginal fødsel eller ks. Er i samme situasjon selv, nesten, gutten min snudde seg på tvers dagen før jeg var 31 uker, er 31-2 nå og må bare vente og se om han snur seg tilbake igjen. Hvis ikke vil jeg prøve akupunktur og moxa, evt. snuing for så å sette i gang fødselen m en gang siden så mange snur seg tilbake igjen (ca 50%). Lykke til!
Gutt igjen*på overtid* Skrevet 31. mars 2008 #3 Skrevet 31. mars 2008 Jeg lurte også på det samme, siden gutten min satt i sete til uke 35 før han snudde seg riktig vei. Virker som det er ganske forskjellig praksis rund omkring i landet, så jeg spurte på sykehuset hvor jeg går til kontroll. Der sa de at det ikke var aktuelt å tvinge meg til noe som helst, men legen var veldig ivrig på både snuing og setefødsel. Jeg ble litt stressa, for legen mente at jeg godt kunne føde i sete siden dette var mitt andre barn. Da måtte jeg faktisk minne henne på at min første fødsel var haste KS og at det da umulig kunne bidra til å gjøre ting lettere. Vanlig prosedyre her i Drammen tror jeg er som følger: Uke 36-37= vurdering av evt vending. Dersom dette ikke går/er aktuelt, blir neste skritt å ta røntgen av bekkenet for å vurdere om det er gjennomførbart med setefødsel. Dersom man har født barn før på min 3,5kg, regner de vel med at setefødsel skal gå greit. Hvis man har begge valgmuligheter, er det nå opp til den gravide om hun vil ha setefødsel eller KS. Er i hvert fall viktig å være bestemt på hva man vil, og ikke la dem overtale deg :-). De er ganske ivrige på setefødsel.
Bolla*1 <3har født<3 Skrevet 31. mars 2008 Forfatter #4 Skrevet 31. mars 2008 Tusen takk for svar !!! ;o))
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2008 #5 Skrevet 31. mars 2008 Tror ikke du kan velge "fritt". Det skal tungtveiende grunner til å få keisersnitt. (Fikk ihvertfall jeg streng beskjed om) Men hvis de sier det er trygt, så er det nok det. Men det finner de ut nærmere termin og måler bekkenet. Og om ungen er tjukke og god=veier mye, så er ikke det så viktig som at hodeomkretsen ikke skal være for stor. (Hodet blir jo ikke klemt sammen som ved en hodefødsel). Men hodet er vel ganske greit å få målt riktig ihvertfall. Heier på deg når det gjelder nei til snuing. Min ligger i sete og ingen skal få bortpå der og trykke og dytte og vri! Da tar jeg heller en setefødsel...
Phantom´ Skrevet 31. mars 2008 #6 Skrevet 31. mars 2008 Det er DITT valg!!! Jeg har også baby i seteleie, og har hatt maaaange turer til sykehuset de siste ukene. Er nå på overtid og skal føde normalt i seteleie. Men om du ønsker KS så får du det. Jeg skal føde på Bærum, hvor de er veldig restriktive med KS, men også der ville de ha gitt seg om jeg hadde krevd KS. Jeg tror at normal fødsel er det beste for meg, da jeg har tro på at dette vil kunne gjennomføres på en god måte. Men om det er uaktuellt for deg å samarbeide om en vaginal fødsel skal du gi klart og tydelig utrykk for dette overfor sykehuset når du kommer inn til vurdering når fødselen nærmer seg. Når det gjelder snuing fikk jeg og tilbud om dette, var veldig usikker, men etter sjekk viste det seg at morkaka lå sånn til at det ikke var aktuellt. INGEN vil tvinge deg til snuing. Lykke til, og vær tydelig på hva du selv ønsker!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå