Gå til innhold

Har vi noe vi skulle sagt???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid i uke 33....og h'n er i seteleie.....vært det sien uke 28 ( ble iallefall oppdaget ved UL da....) Virker som h'n trives i det leiet.... ;o)

Gynekologen snakker om ytre snuing, men dette er jeg IKKE så gira på, da det er en viss fare for at morkaka kan løsne, blant annet..... Jeg vet det kun gjøres i keisersnittberdskap....

Jeg skal settes igang 3 uker før termin denne gang pga rygg og bekkenplager......og jeg vil ha KS HVIS det er seteleie........

Noen som har opplevd dette? Har vi som vordende mødre noe vi skulle ha sagt? Ingen kan vel "tvinge" meg til ytre snuing vel??

Min forrige fødsel var vaginal, og jeg gruer meg IKKE til en vaginal fødsel denne gangen......hvis h'n bare kommer med hodet først vel og merke.

Er heller ikke intr i setefødsel selv om rtg bilder viser at jeg har ett bekken som er stort nok....de tar ofte feil på vekta på barnet ved UL, så den vurderingen stoler jg ikke på ;o)

Noen med erfaring på dette emnet tro? Noen som har gjennomgått dette selv.....? Eller er lege/ jordmor??

Setter umåtelig stor pris på svar! ;o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er for tidlig å begynne å snakke om setefødsel når de ligger i sete i uke 28, de færreste har vel funnet endelig stilling da. Du er nå i uke 33 og det er enda masse tid å snu seg på.....selv om du skal settes igang før termin.

Hvordan praksisne er ved sete leie er veldig forskjellig fra sykehus til sykehus. Noen SKAL prøve å snu uansett, noen prøver aldri å snu, noen har automatsik ks ved sete, og noen kun hvis det er liten plass.

Men uansett tviler jeg på at det er mange sykehus som avtalar ks allerede i uke 33 pga sete, sjansen er stor for at den lille snur seg etter det.

Skrevet

Hei,

Jeg skjønner godt at du er urolig siden babyen sitter godt på rumpa. Tenkte derfor at jeg ville fortelle deg om min erfaring...

Min første gutt satt stort sett hele svangerskapet. og da vi kom til uke 35 var det ingen endring. Jeg var fast bestemt på å føde vaginalt, men ikke i seteleie (Vet at mange føder uten problemer slik, men jeg følte meg ikke komfortabel med dette)

Dermed insisterte jeg på å få utvendig snuing. Det var bare en lege ved sykehuset som utførte denne prosedyren, og da han var villig til å vurdere muligheten, og mente sjansene var gode for godt utfall, gjorde vi oss klar for snuing.

Selve snuingen var slett ikke så ille. Legen fortalte at han ville prøve å provosere babyen til å slå kollbøtte selv, og egentlig bare lose ham trygt rundt, slik at event. komplikasjoner de frykter ville unngås best mulig. Som sagt så gjort. Det skulle litt jobb til for å få det til. Min oppgave var å puste rolig og slappe av, og hadde fått livmoravslappende medikament slik at snuingen var mulig.

hele prosedyren ble monitorert med ul, og etter at gutten var snudd måtte jeg opp og gå en time, før det ble sjekket igjen.

Alt gikk fint for vår del, og babyen ble født på termindagen vaginalt uten problemer.

Det ble ikke gjort noe som helst form for keisersnittsberedskap, men om det hadde gått galt hadde det vel endt med hastesnitt.

Før den utvendigesnuingen prøvde vi akupunktur og brenning med Moksasigarer for å overbevise tassen om å snu seg selv uten hell. Men jeg kjenner flere som har fått hjelp av nåler for å snu babyen, så kanskje det er verdt et forsøk???

Har også en venninne som kom til sykehuset for KS, men som insisterte på at hun ville ha ul, for babyen hadde vært så vill natten før...og da var han snudd av egen vilje. ;)

Uansett ønsker jeg det lykke til...

Skrevet

Vi har vel ikke så mye vi skulle ha sagt, men det er lov å prøve seg.

Nr. to la seg i seteleie og ville ikke noe annet. Vi var på kontroll på riksen og der ble hun målt til å bli ca. 4 kg ved termin. Det ga da rett til KS. Jeg ønsket ikke det og ba om at de snudde henne - og det gjorde de og satte i gang fødselen etterpå.

Så den veien - fra KS - gikk det.

Snuingen gikk helt greit - sikkert pga. mye fostervann. Tror ikke de kan tvinge deg til snuing. Tror dette er mer et tilbud til de som vil.

Nå med nr. 3 regner jeg med at det også blir seteleie (nr. 1 snudde seg veldig sent). Og setefødsel er uaktuelt da jeg selv har store skader etter å ha kommet ut feil vei. Håper jeg når frem da, men sikre kan vi ikke være.

Lykke til!

Skrevet

bolla, jeg barer lurer på hvilket plager du har med ryggen å bekken. jeg plages med bekkensmerter som jeg bare føler blir verre å værre, å ser for meg at de siste ukene kan bli tunge. dessuten føder jeg store barn i tilegg, så tenkte om muligheten for å bli i gang satt ved termin var mulig. hva måtte til for at du skulle få innvilget dette?? har ikke så mye med saken å gjøre men, har ingen erfaring med seteleie å snuing, så kan ikke svare så my på d akkurat-.

Skrevet

dytt, dytt.....

Skrevet

Ingen kan tvinge deg til noe som helst..Tuppa våres snude seg til seteleie i uke 37/38..De på sykehuset ville at vi skulle prøve ytre snuing..Jeg nekta pga fare for barnet og fikk selv bestemme at jeg ville ha KS.Forøvrig en meget fin opplevelse:) Så stå på ditt, ingen kan tvinge deg!!! MEN han kan jo enda snu seg sjøl da....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...