Anonym bruker Skrevet 31. mars 2008 #1 Skrevet 31. mars 2008 hørte for lenge siden at man ikke kan få epidural hvis man har tattoo i korsryggen.. Er dette sant ? Ikke at jeg vil ha epidural altså
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2008 #2 Skrevet 31. mars 2008 dumt og dumt.... syns jeg ikke. jeg kan i alle fall ikke svare, men jeg syns det hørtes litt snålt.... tattooen går jo ikke inn i beinet heller.... har sett de sette slik epidural, og det ser ganske heavy ut egentlig.... litt tykk nål. kanskje den vil lage "arr" i tattooen... er vel ikke så mange som ønsker epidural i utgangspunktet, men om det tar lang tid og er hinsides vondt så....
Liss,♥ ♥ T,M,L♥ ♥ Skrevet 31. mars 2008 #3 Skrevet 31. mars 2008 Etter det jeg har hørt så kommer det litt ann på hvor tattooen sitter hen på korsryggen, så det tror jeg nesten du må spørre jordmor eller lege om hvis du skal få ett klart svar. Har tattoo i korsryggen jeg å, så lurer litt på det jeg å, selv om jeg ikke har tenkt noe særlig på om jeg vil ha epidural under fødselen.
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2008 #4 Skrevet 31. mars 2008 Dette har jeg aldri hørt noe om, men det kan jo være noe i det. Med tanke på infeksjoner og sånn mener jeg, epidural er jo en ganske kraftig sprøyte.... Men vet som sagt ikke. Tviler i grunn på det.
Lunis Skrevet 31. mars 2008 #5 Skrevet 31. mars 2008 Har hørt dette jeg også. Bakgrunnen for at man ikke vil ta epidural/spinalbedøvelse på de som har tatovering i korsryggen er etter det jeg har hørt faren for at nåla drar med seg fargepigmenter inn i ryggmargen eller hvor det enn er den nåla stikkes(er ikke så god på biologi). Det kan visst være farlig, bla føre til lammelser, infeksjoner ol.
Mage igjen Skrevet 31. mars 2008 #6 Skrevet 31. mars 2008 Dette har jeg også hørt. Ville sjekket med jordmor jeg, hun vet!
Trulte76 Skrevet 31. mars 2008 #7 Skrevet 31. mars 2008 ingen spørsmål er dumme Sånn jeg har forstått det så kommer det an på tatoveringen hvor stor den er og hvor tett den er. For man kan visst ikke stikke der man er tatovert for man kan bli blodforgiftet eller noe sånt..men har du åpnerom i tatoveringen din så finner de nok en plass å stikke
Trulte76 Skrevet 31. mars 2008 #8 Skrevet 31. mars 2008 er iallefall noe med fargen i tatoveringen som ikke er så bra..om det er blodforgiftning eller hva det er..litt usikker..
mine små alver... Skrevet 31. mars 2008 #9 Skrevet 31. mars 2008 se her: http://www.babyverden.no/templates/Article____4988.aspx
CaspersMamma Skrevet 31. mars 2008 #10 Skrevet 31. mars 2008 Det kommer jo an på hvor du har tatoveringen. Hvis den er akkurat der de skal stikke tror jeg ikke de kan stikke i tatoveringen.
enik<3M06&L08<3 Skrevet 31. mars 2008 #11 Skrevet 31. mars 2008 jeg spurte jm om dette sist jeg gikk gravid, og hun sa det var kjelden at de ikke fant en plass til den! jeg har selv tattovering i korsryggen, men jeg fikk epidural. den satte de faktisk ikke i kors tyggen heller, men mye lengre opp! min var kanskje 5 cm under bh. spør jm du!
NormaJean Skrevet 31. mars 2008 #12 Skrevet 31. mars 2008 enkelt og greit: det er ikke noe problem. den legen som sier at det ikke går er ikke faglig oppdatert. og hvis det er slik at legen ikke har noe valg enn å stikke gjennom tattoveringen (de fleste har jo "rene" hudflekker som man kan stikke på) så kan legen lage ett lite snitt med skalpell i det øverste hudlaget hvor det er blekk og så stikke. og dermed unngå å stikke nålen igjennom tattovert hud. enkleste måten å løse dette på er å ta det opp med jordmor på sykehuset. ta gjerne å print ut den artikkelen fra babyverden og ta med.
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2008 #13 Skrevet 31. mars 2008 Hei! Jeg er anestesisykepleier, og har opplevd at mange pasienter spør om dette når de skal ha epidural. Det er uhyre sjelden dette er et problem ved epidural, rett og slett fordi de aller fleste som har tattoo i korsryggen har den mye lenger ned enn der vi stikker for å sette epiduraler (som er ca i høyde med hoftekammen.) Skulle det være slik at du har tatovering også høyere opp, så er det oftest fargefrie "flekker" som NormaJean over her nevner, så det pleier å løse seg. Spurte forleden en anestesilege om han kunne stikke epidural "gjennom" en tatovering, og han så egentlig ingen hindringer for å gjøre dette. Annet enn at han kom til å ødelegge tatoveringen! Så den infeksjonsfaren er nok sterkt overdrevet. Men ikke tenk på det med tatoveringen, den er ikke grunn for IKKE å gi deg epidural, det kan du ta helt med ro. Håper du får en fin fødsel, med eller uten epidural.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå