Gå til innhold

Barsel hjemme, noen erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfaringer med å dra hjem fra sykehuset kort tid etter fødsel? Positive/ negative?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lurer på det samme..

Skrevet

Ingen? Hva med dere som har født hjemme - som førstegangs, hvordan var oppfølgingen etterpå, føltes det trygt?

Skrevet

Ja, dette lurer jeg også på. Følte meg så fremmedgjort og liten på barsel sist og ønsket meg bare hjem.

Hvis det blir sånn nå, hadde det jo vært greit å vite noe om.

Skrevet

mitt første barn ble født på ahus kl 19.00 1 april i fjor. kl 14.00 neste dag reiste vi hjem. far fikk sove sammen med oss på fødestua.

veldig tøff fødsel og ville bare hjem til fred og ro.

positivt:

min seng,

ingen kjas og mas om amming(skulle ikke amme)

fikk i fred og ro bli kjent med mammarollen samt alt som følger med, kle av og på, bleieskift,osv uten at noen brydde seg.

negativt:

familie og venner forsto ikke helt at vi trengte ro. litt lettere å be om ro fra besøk på sykehuset (da kan man be søsterne om å ikke ta inn besøk)men vi fikk da sagt fra

før vi dro hjem fikk vi ei til å hjelpe oss med bading, samt at hun var på legeundersøkelse.

spurte også om det vi lurte på.

2 dager etter var vi inne for en blodprøve mener jeg å huske..

denne gang blir det KS og jeg må vel regne med å ihvertfall bli 3 dager ca. gruer meg til det. men ikke til KS

Skrevet

Med nr 3 reiste jeg hjem 6 timer etter fødsel, og med nr 4 reiste jeg hjem etter 12 timer. Det var godt å komme hjem, selv om huset var fult av folk. Søsken, tanter, onkler, besteforeldre og oldeforeldre.

Huset var vaska og rydda, unga hadde "fått sitt", blomster og kaker på bordene. Og middagen var klar.

Deilig å komme hjem. Jeg skal, om omstendighetene sier det, hjem like raskt eller raskere denne gangen, med nr 5.

Positivt:

ALT!

Negativt:

Kan ikke finne noe.

Skrevet

Jeg har barseldagene mine hjemme nå. Etter hjemmefødsel vel og merke, men barselen blir jo den samme den. Må si at vi nyter dagene! Jeg sier vi, for det samme gjelder pappaen og søsken som er 14 og 16 år og hjelper til med forefallende husarbeid. Det er deilig å ikke være styrt av sykehusrutiner, stelle seg på eget bad og ikke minst sove i egen seng. Melka har kommet mye fortere enn den gjorde de gangene jeg var på sykehuset. Jeg kjenner at jeg slapper så utrolig godt av!

Idag var vi på sykehuset for å ta Følingstesten på den lille, samt at hun ble undersøkt av barnelegen. Alt så fint ut, og vi dro så på besøk til mormor :-)

Vi har hatt oppfølging hver dag av jordmoren som var med på fødselen(unntatt idag siden vi skulle på sykehuset). Vi føler oss godt ivaretatt og kan så absolutt anbefale barsel hjemme!!!

Skrevet

Jeg har utrolig lyst til å reise hjem så snart som mulig denne gangen... Har ganske dårlige minner fra barseltiden på sykehuset forrige gang. Er det noe man bør ha avtalt på forhånd, eller ser jeg det an? Gruer meg så sinnsykt i tilfelle de mener at jeg må bli der hos dem :S Gruer meg ikke et fnugg til selve fødselen, bare til tiden etterpå hvis jeg ikke kan reise hjem... Det frister lite å være der borte, vil hjem til barn og mann jeg, til badet mitt og til senga mi. Sist var både baby og jeg stresset og i ulaget hele tiden på sykehuset, men ting ble merkbart bedre da vi kom hjem.

Skrevet

Jeg dro hjem dagen etter da jeg fødte tredjemann, men det var fordi jeg måtte passe de to eldste barna. Så det ble rett hjem til snørrtørking og husvask... Denne gangen var planen å bli så leeeenge som mulig på pasienthotellet- deilig med noen dager i fred og ro for å hvile ut etter fødselen, synes jeg. Men alle er jo forskjellige.

Skrevet

Jeg dro hjem ganske raskt forrige gang fordi jeg lå på 3-mannsrom og det var mye bråk i gangene og inn og ut av dørene til rommet. Jeg måtte ut i TV-stue hver gang jeg fikk besøk og måtte forte meg å ta opp baby for å amme om natten for ikke å forstyrre de andre på rommet (ikke så godt å forte seg med KS) så jeg dro hjem, men merket fort at det var en del å forholde seg til hjemme også med en på 3 år der fra før og besøk som ville komme. Så dersom jeg ikke havner på et bråkete rom denne gangen skal jeg være der de dagene jeg kan tror jeg - ikke noe poeng å stresse seg hjem - men det kan jo hende jeg endrer mening underveis - greit å være åpen for å se hva man føler der og da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...