Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer om noen av dere her inne kan gi meg noen svar..

Kan det hjelpe å få en overføring av røde blodlegemer?

Hvor raskt merker man evt. en forbedring? Må man være lenge på sykehuset etter overføringen? Settes den i hånden? Hvor lang tid tar det?

Mange sikkert dumme spørsmål...Håper noen kan svare. På forhånd takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva tenker du i forhold til blodtransfusjon? Er det deg, og hvorfor trenger du det?

Blod kan man få via en kanyle enten i armen, foten eller halsen :o)

Hver "pose" tar toppen 4 timer, men er unnagjort på ca 2 timer. Jeg har kun administrert blod til innliggende pasienter. Da tar man temperatur før, under og etter transfusjon (mtp på allergisk reaksjon). Vet ikke hvor lenge man blir værede på sykehus.

Skrevet

Er du syk da? Man får jo ikke blodoverøfringer sånn uten videre.. Hva skal det hjelpe mot? Regner med du er syk siden du spør altsp, ble bare så uklart spm.

Skrevet

Hvis man har veldig lav hb, så merker man bedring nesten med det samme. Min hb steg fra 6 til 9 over natta og jeg fikk to enheter. Nå vet jeg ikke hvor vanlig det er å transfundere pasienter som ikke ligger inne. Det har jeg faktisk ikke hørt om, tror jeg...

Skrevet

Jo, dem kan gjøre det poliklinisk. Men det er gjerne pasienter med f.eks kronisk anemi.

Skrevet

Jepp det er meg.. Lang og komplisert sykdomshistorie. Har lav hb pga. operasjon i tarm pga. kreft og påfølgende cellegift. Har etter dette vært mye plaget, har fått b12 tidligere. Men trenger me:-) Så derfor har de bestemt at de skal prøve å gi meg litt hjelp med ekstra blod..Forsto at jeg ikke trengte innleggelse pga. dette..Har så lite lyst på noen flere sykehusopphold. Takk for at dere svarer:)

Skrevet

Da kan du sikkert bare få gjort det poliklinisk, men du må vel være på sykehuset en liten stund etterpå for å utelukke en evt transfusjonsreaksjon. Det er sikkert ikke snakk om mer enn et par timer eller noe sånt...

Skrevet

Høres bra ut:) Takk for svaret!

Ha en fortsatt fin dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...