Gå til innhold

svimmel og trøtt. Jernmangel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo, er nå 23 uker på vei og er trøttere enn noen sinne. Det skulle jo egentlig bli bedre i dette trimester?? Men samtidig har jeg den siste uka vært utrolig svimmel, både når jeg ligger og sitter. Kan legge meg kl 21 om kvelden og sove til 9 neste morgen,men like uopplagt når jeg står opp. Er "heldigvis"får man si 50% sykemeldt pga risikosvangerskap, ellers hadde jeg aldri klart å fungere. Det jeg lurer på er om noen har opplevd det samme og kanskje kan ha for lav blodprosent og hva som er normal blodprosent? Kan man evt bare begynne med jerntilskudd uten å ha tatt blodprøver? På første kontroll hadde jeg 12,2 (hb). Dama på labben sa det var akseptabelt.

Håper på gode svar og opplevelsen etter å ha begynt på jerntilskudd,hvordan ble det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må ikke ta jern uten at legen din har sagt dette til deg. Ikke bra med for høye jernverdier!

Lavt blodtrykk kan like gjerne være årsak til plagene dine. Og trøtthet kan man ha hele svangerskapet.

Ring legen din for å bare få tatt en Hb, så finner du fort ut som jernen er årsaken.

Skrevet

blodprosenten gir deg ikke no svar på om jernlagrene dine er litt slunkne. jeg har blodprosent på 13,7. det er veldig bra. men jernlagrene er tomme, så jeg begynte med jerntilskudd og c-vitamin. c-vitamin øker opptaket av jern. jeg tok blodprøver hvor alt ble sjekket, og legen gikk igjennom alle tingene med meg.

legen mente at de tomme jernlagrene var med på å gjøre meg trøtt og slapp,selv om hb var bra. har blitt mye bedre i løpet av fire uker nå.

jeg er oxo delvis sykmeldt pga høyrisiko.

svimmelhet og trøtthet kan oxo skyldes lavt blodtrykk.

noen er trøtte og svimle uten at det er noen fornuftig forklaring på det.

jeg syns du burde bestille en time hos legen, ta nye blodprøver og sjekke blodtrykket, og fortelle hvordan du har det.

legen min mistenkte oxo svangerskapsdiabetes og sjekket i forhold til det, men det har jeg heldigvis ikke da. han spurte om jeg tørster mye og om jeg våknet om natten fordi jeg var tørst... så det er sikkert symptomer som kan ha med diabetes¨å gjøre.

ønsker deg masse lykke til og god bedring!!!!!

Skrevet

Jeg opplevde trøtthet og svimmelhet da blodtykket var lavt, men hadde bra med jern. Så jeg ville tatt kontakt med legen. Lykket til, da!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...