britt72 Skrevet 31. mars 2008 #1 Skrevet 31. mars 2008 Skal søke om grunnstønad da både jeg og et barn i familien har melkeallergi. Dvs at vi ikke kan spise eller drikke noe med melk i, det hjelper ikke med laktoseredusert, ei heller med behandlet melk. Må ha melkefrie alternativ. Er det noen der ute som har fått grunnstønad til dette? Og hva skrev dere på det med ekstra utgifter? Syntes det ble forferdelig vanskelig å dokumentere. Det er jo så mye jeg ikke kjøper av alternativ da produktene er så voldsomt dyre! Men hadde jeg fått støtte så kan det jo hende at jeg hadde kjøpt det noen ganger. Mye får en jo heller ikke tak i her på landsbygda, men en reiser jo ikke 5 mil for å kjøpe en soya-rømme... Eller er det det en skal tenke at en gjør? Men soyamelk til 30 kr literen kjøper jeg jo en del av.... Synes dette ble vanskelig jeg!
fru lykkelig Skrevet 31. mars 2008 #2 Skrevet 31. mars 2008 Hei! Sønnen min har også melkeallergi, og jeg kjenner til frustrasjonen din. Vår ernæringsfysiolog forklarte oss om grunnstønaden, men egenandelen var så høy at vår lille to åring aldri ville ha spist for så mye i mnd uansett så det ble ikke aktuelt for vår del. Vi bor selv på bygda og fikk butikken til å ta inn rismelk og smør og margarin for oss. Hvor får en tak i rømme? Det har jeg lett lenge etter? Helsekost eller matvareforretning? Syntes det er forferdelig vanskelig å lage et variert kosthold med nok vitaminer og mineraler! Beklager at jeg ikke får hjulpet deg! Lykke til!!!
britt72 Skrevet 31. mars 2008 Forfatter #3 Skrevet 31. mars 2008 Forstår det med å komme opp i nok pris ja, men i og med at vi er 2 så lager jeg bare mat med soyamelk. Det er jeg samt gutten vår på 13, samt at jeg har ei jente med ADD der det har vært diskutert at melk og glutenfri diett kan være gunstig. Det blir jo lett å ordne det da..Rømmen så jeg på en matvarebutikk, men det var en stor mega butikk. Der hadde de også lys sjokolade til 25 kr for ei lita plate...Problemet vårt er at vi ikke kan spise noe med melk i, ikke en gang pizza! (osten oppå) Bu hu!! Fler der ute?
It's all about me Skrevet 31. mars 2008 #4 Skrevet 31. mars 2008 Har ikke erfaring med melkeallergi, men lillegutt får grunnstønad fordi han har cøliaki. Det som krevdes var diagnose fra lege, samt at denne legen fylte inne et skjema om at denne diagnosen ga et veldig fordyret kosthold. Trengte ikke dokumentereutgiftene jeg hadde da. Men så skal det legges til at cøliaki alltid gir grunnstønad, så de kan ikke krangle på det. Det du også kan søke om i samme slengen er hjelpestønad og begrunne det med at dere er to, butikkene som fører produktene ligger langt unna og at du bruker masse ekstra tid på å skaffe og lage maten. Hjelpestønad går på merarbeid. Grunnstønad går på ekstra utgifter.
Trulte76 Skrevet 31. mars 2008 #5 Skrevet 31. mars 2008 Grunnstønad? mi eldste hadde melkeallergi til hun var 3 år..og da fikk jeg blå respet til henne på soyasemp..det jeg brukte til henne som melkeerstatning.. den kostet 55kr l men er noen år siden nå.. Men jeg aner ingenting om grunnstønad da..
Trulte76 Skrevet 31. mars 2008 #6 Skrevet 31. mars 2008 Grunnstønad? mi eldste hadde melkeallergi til hun var 3 år..og da fikk jeg blå respet til henne på soyasemp..det jeg brukte til henne som melkeerstatning.. den kostet 55kr l men er noen år siden nå.. Men jeg aner ingenting om grunnstønad da..
Smånetta 14.mai Skrevet 31. mars 2008 #7 Skrevet 31. mars 2008 Cøliaki, non-cøliaki glutenintoleranse og en rekke andre vanlige diagnoser har et beløp som er fast forbruk regnet ut av folkehelseinstituttet. Har du sjekket ut den lange veiledningen. Evt kan du ringe nav og spørre hva som kreves av dokumentasjon. Hva snbefales av ernæringsfysiologer for å dekke vitamibehov (rismelk og soyamelk er jo tilsatt viktige næringsstoffer vi andre får primært fra melk...)? HVor mye spiser en gutt på tretten år i snitt og en voksen dame? Det kan være det finnes en utregning et sted. Astma og -allergiforbundet, dietetiker, lege, poliklinikk eller lignende har kanskje noe?
Smånetta 14.mai Skrevet 31. mars 2008 #8 Skrevet 31. mars 2008 Forresten, sånn uansett, så kom jeg på noe i forhold til å lette innkjøpene noe. Da jeg bodde i Danmark og skulle gjennomføre en glutenfri diett, var det veldig dårlig utvalg (selv i København). Jeg oppdaget da at masse dietmat kan bestilles på nettet. Det stiller ofte krav til at man kjøper en del, da. Men når dere er to, er det kanskje mulig å gjennomføre? Det er jo bare å google litt.
Alenemoder1snart2er tobarnsmor Skrevet 31. mars 2008 #9 Skrevet 31. mars 2008 Du kan da fint lage pizza uten ost på toppen Det gjør vi, min sønn har melkeallergi. Lager bunn og legger på ingredienser som vanlig, men dropper osten. Smaker godt det også
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå