Gå til innhold

hadde du turt å legge den "under kniven"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

dette er et veldig sårt og vanskelig tema for meg og jeg tenker fryktelig mye på det. jeg er ute etter meninger, erfaring og evt bare kommentarer rundt tema.

da jeg var liten var mamma kjempe flink til å lage variert og sunn mat til oss og jeg hadde vel ca normal vekt fram til jeg var ca 10 år. da begynte mamma å jobbe mye og det var mye slurv i matveien, hun lagde ofte pizza,pannekaker og pølser til oss fordi vi var mange og det var enkelt. har 3 søsken. pappa jobbet som salgssjef i freia og som 5-10 åring tenker man ikke over konsekvensen av å spise for mye sjokolade. vi visste godt hvor sjokoladen sto. men jeg var veldig aktiv med fotball og svømming så selv om jeg begynte å bli kraftig var mye av det muskler. men dårlig kosthold på lang sikt er ikke bra og jeg begynte å legge på meg, var lett overvektig på ungdoms skolen og litt mere overvektig på vidregående. selv om jeg nå vet hva som er rett og galt å spise er det så ufattelig vanskelig å bare legge om. jeg er kjempe flink med sønnen min og han spiser ikke noe snop i ukedagene og får sunn og god mat i passe porsjoner. vil ikke at han skal få det som meg.

nå har jeg en bmi på nærmere 40 men ser ikke kjempe feit ut. ser litt lubben ut bare. men dette plager meg. gikk ned 10 kg før jeg ble gravid på grete roede. gått de opp igjen. virker som hver gang jeg klarer å gå litt ned går jeg mer opp igjen. legen forklarte at det er kroppens forsvarsmekanisme som gjør dette, for den tror det er hungersnød og setter på full alarm så man craver/fyser på noe hele tiden fordi kroppen vil tilbake til den vekten den var på fordi kroppen selv ikke skjønner at den er overvektig.

nå etter graviditet (hvor jeg ikke la på meg....yeah...) er magen min bare en hengende pose, legene kaller det henge buk, som jeg får dekket å fjerne selv om jeg er overvektig, men de anbefaler å vente til jeg er ferdig å få barn, for risikoen for at det skjer igjen er stor.

men så til mitt egentlige spørsmål:

i det siste har jeg blitt veldig redd for min helse, oldeforeldrene mine døde av slag, bestefar fikk slag for mange år siden, bestemor fikk slag rett før jul og pappa har hatt hjerteinnfarkt. mamma er overvektig, pappa er veldig overvektig og bestemor og bestefar var det til de ble eldre og er på sykehjem, mormor og morfar er overvektige også.

både hjerne slag og hjerteinnfarkt er det samme, begge kommer av tette blodårer, og selv om det ikke er arvelig ser det jo ut som om familien kanskje kan ha litt lett for å få tette årer?!

så sa legen at pga familie forhold, tidligere forsøk på vekttap, forsøk hos grete roede og slanketabletter,bmi og det faktum at jeg har fått litt høye leververdier pga overvekt har muligheten til å bli satt på venteliste for gastric bypass/slankeopprasjon....

hvis du var i mine sko ville du vurdert det? med alle fordeler og ulemper det bringer? jeg er 23 år og har jo ikke dårlig tid, men jeg vil gjøre det beste for min helse så jeg igjen kan gi det beste til min sønn...

har du erfaringer med det?

eller ville du bare ha fått vekk huden å prøvd enda hardere på en vektnedgang uten hjelp?

begynt å miste troen på at jeg vil få det til på noen annen måte.

setter stooor pris på svar

klem

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville virkelig gått inn for skikkelig kosthold og trening.

Så ville jeg fjernet huden når jeg var sikker på at jeg var ferdig med barn.

Skrevet

hadde du turt å legge deg under kniven skulle det stå

Skrevet

du hadde ikke vurdert slankeopprasjon i det hele tatt?

Skrevet

Nei ikke i så ung alder, mener at man får en mye større helsegevinst av å trene, spise sunt osv.

Du vil jo ikke spise sunnere om du tar den operasjonen, bare mindre.

=)

Skrevet

Det virker jo som om du er ganske så bra innstilt på at du vil forandre livet ditt, i forhold til sykdommer osv. Og når du i tilegg vurdere å legge deg under kniven, så er du sterk nok til å snu om livet ditt med trening og godt kosthold :) Bare ha troen på deg selv at det greier du fint :)

Skrevet

Jeg vil bare si at jeg ikke er lege eller har noen som helst erfaring med å jobbe med overvektige personer. Jeg er ikke overvektig selv.

Det er vanskelig å sette seg inn i hvordan du har det og hva man selv hadde gjort i din situasjon. Jeg tenker som så, hvis du hadde vært min venninne så hadde jeg sagt dette til deg:

Kan du få en henvisning til en ernæringsfysiolog på sykehuset? Da kunne du ha fått satt opp en meny på hvordan du må spise for å gå ned i vekt. Du klarer neppe det på egnehånd og det er lett at det blir jo, jo slanking ut av hele greien.

Hvis dette fungerer hadde jeg prøvd det og så fjernet ekstra huden etterpå.

Hvis ikke du får hjelp til å gå ned eller hvis ikke du klarer å gå ned så syns jeg du bør vurdere operasjonen. Siden du har så mye slag og hjerteinf i familjen. Det er vel ganske lang ventetid også? Kan du bli satt på venteliste og prøve slanke deg mens du venter?

Skrevet

trener gjør jeg uansett selv om det nå består mest av turer så er det flere timer med gåing hver uke:)

man blir nøye fulgt opp av ernærings fysiologer.

etter at lillegutt ble født er det skjedd noe med magesekken min som gjør at jeg ikke har noe metthetsfølelse. så jeg går på piller for å ikke bli kvalm, for mage sekken tror hele tiden at den er tom og sender da signaler om at jeg er sulten selv om jeg nettopp har spist. dette er utrolig ekkelt og ikkeminst upraktisk. men pillene gjør bare at jeg ikke blir så "sulten" at jeg blir kvalm. så jeg går egentlig og er sulten hele tiden.

lager sunne gode middager hver dag og spiser fisk 3 ganger i uka. er bare et begrensningsproblem.

en evt opprasjon hadde fjernet det problemet

Skrevet

Tror jeg hadde tatt operasjon og ladt om kostholdet. kjenner/vet om et par som har gjennomgått en slik opr med kjemperesultater:-)

Men skjønner det er skummelt, men legene begynner å bli drevne på slike opr nå.

Og risiko er det med alle typer opr.

Skrevet

Hmmmmm, ja det hørtes jo litt annerledes ut når du forklarer det slik da :)

Hva med å prøve deg på et treningssenter? Trene litt muskler, det forbrenner jo hele døgnet.

MEN.... om det bare er en operasjon som kan fjerne det prob med metthetsfølelsen din, så ville jeg nok vurdert operasjonen mer ja.

Så slipper du å være kvalm og gå på piller, det høres ikke noe særlig ut... :(

Så ja, om det er slik det ligger an så ville jeg nok kanskje lagt meg under kniven, spist sunt og trent mer =)

Skrevet

alvis- det var det jeg tenkte også, også kan jeg jo takke nei selv om jeg står på vente liste. det er uansett 2 års ventetid og jeg vil ha et barn til før det har gått 2 år så regner med jeg er nærmere 26 før en opprasjon evt ville vært aktuelt.

gikk til en ernærings fysiolog, men har nå spurt om å få bytte for hun var så jævlig sær.

hun sa at det er bare å slutte å spise godterier og kake. det hadde hun gjort. og sjøgress smoothie er faktisk kjempegodt.

prøvde å si at jeg trenger en familie vennlig diett så jeg kan leve så noramlt som mulig og gå sakte men sikkert ned i vekt.

men hun holdt på at sjøggress dietten var bra...

hehe.. skal til legen til onsdag så spør om en ny henvisning:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...