Gå til innhold

Mange som har født uten smertelindring?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ikke jeg. Og hvis du har født før, er dette en tanke som aldri ville streifa deg med nummer to!!!!

Skrevet

jeg fødte ute noe sist. og skal heller ikke ha noe denne gangen. det gikk veldig fint uten noe som helst smertelindring

Skrevet

Jeg fødte uten smertelindring første gangen, men er ikke sikkert jeg gjør det andre gangen for det. Ingen fødsel er lik så tror ikke det er mulig å bestemme seg for det på forhånd. Det eneste jeg hadde bestemt meg for var at jeg ville ikke gjøre noe som kunne være med å utsette framgangen. Hadde lest noe på forhånd om hvilke alternativer som kunne gjøre det. Orket ikke å ha vondt lenger enn høyst nødvendig. Lykke til!

Skrevet

hehe..nei jeg har nok ikke født før nei..men jeg har hørt så utrolig mye forskjellig..mange som klarte seg helt fint uten og noen ikke. Aner jo ikke hva jeg går til så jeg tar det som det kommer jeg. Vet ikke helt smerteterskelen min heller...jeg gruer meg ihvertfall ikke så mye og det er veldig deilig :)

Skrevet

fødte første gang uten smertelindring. andre fødsel ønsket jeg smertelindring, men hadde en super hurtig fødsel så det var liksom ikke tid til noe annet en lystgass som de forsåvidt skrudde av etter et par min for jeg fikk ikke til hele greia. nå er det 13 dager til termin med nr 3 og jeg er åpen for smertelindring om jeg skulle ha behov og dersom tiden strekker til.

Skrevet

Jeg fødte uten første gang, og det gikk kjempefint. Hadde ikke tatt et bevisst valg om det på forhånd, men valgte å ta ting som de kom, og da ble det bare slik. Har ikke bestemt meg for noe på forhånd denne gangen heller.

Skrevet

hei.

fødte uten noe smertelindring på nr 1..ska jøre d nå me nr 2 åsså. kroppen har sin måte å takle smærtan på..men d e opp til kvær ænkel ka dæm vil.:)

Skrevet

Startet første fødsel på naturlig avd med vannbad, akupunktur osv men det ble ikke nok fremgang der så måtte settes på drypp og det ble j...vondt etterhvert så da ble det epidural - det igjen svekket riene og mindre fremgang ble det og det endte i keisersnitt.

2.gang var jeg åpen for smertelindring hvis jeg trengte det men startet uten og ville se hvordan det gikk - trodde jeg skulle klare meg uten da jeg kom til 9cm ganske fort, men der stoppet det opp og etterhvert ble riene så vonde uten at noe skjedde og det tok laaang tid så da ble det både lystgass og til slutt epidural og så endte det i keisersnitt igjen... :(

Jeg anbefaler likevel å prøve uten, men være åpen for å endre det underveis dersom det trengs, men fornuftig å samtidig være klar over at noe smertelindring kan svekke rier, forlenge fødsel og gir større risiko for KS. Lykke til - jeg skal ha planlagt keisersnitt denne gangen så da blir det ikke noe spm lenger for min del:)

Skrevet

håper jeg er like heldig som deg cosette :)men alle er forskjellige. Kusinen min klarte seg helt fint uten smertelindring og fortalte dette til søsteren sin som trodde hun kom til å klare det også..hehe..tror hun angret litt for hun gråt og jamret seg gjennom hele fødselen..tror det blir smertelindring på henne neste gang ja :)

Skrevet

Jeg har født to ganger før og fødte uten smertelindring beggen gangene. Det er det som er planen denne gangen også, jeg vet jo at kroppen takler det og forutsett at alt går bra og uten komplikasjoner skjønner jeg ikke vitsen med å bruke smertelindring.

Det er mitt valg da, så får andre gjøre som dem vil:-)

Skrevet

tenkte jeg skulle være ganske så åpen ja...men tenkte jeg skulle prøve meg på lystgassen først.Er av det slaget at jeg tar alt som det kommer. Stresser ikke med noe :)

Skrevet

Jeg har ikke født uten smertelinding. Første fødsel varte i 36 timer og jeg var helt utslitt på slutten og trengte epidural for i det hele tatt å orke å fullføre. Med nr to varte det i 27 timer og jeg fikk epidural på slutten da også. Nr tre varte i 12 timer og det gikk veldig bra inntil de så at det var full åpning og hun ikke kom lenger ned i åpningen og da endte det med hastekeisersnitt. Håper det går fort og gerit denne gangen da klarer jeg meg uten smertelindring, men er åpen for alt.

Jeg tror det er lurt å være åpen og se hva som skjer og ikke føle det som et nederlag visst man ikke klarer seg uten.

Skrevet

Helt enig "3jenter" :)

Skrevet

Fiskelisken, stakkars kusinen din, det er det som er så "farlig" med å sammenligne fødsler. En kan jo aldri vite hverken hvordan fødselen blir, eller hvordan en takler den. Jeg ser heller ikke noe poeng i at en på død og liv skal holde ut uten smertelindring dersom en føler at det blir for tøft. Er ikke noe nederlag i det hele tatt, som andre også sier over. Håper at du får en flott fødsel uansett om den blir med eller uten smertelindring. Det høres i hvert fall ut som du har en flott innstillig til den, og det tror jeg betyr mye :-D

Skrevet

Eg har berre hatt lystgass til begge mine...og eg vil ikke han noko anna smertelindring heller...har ikkje hatt bruk for det dei andre gangane...første fødsel varte i 29 timar...andre i 6.5

Skrevet

Jeg fødte begge gangene uten smertelindring. Første fødsel tok 20 timer, og andre fødsel tok 3 timer. Forferdelig vondt, men smerten er forbigående. Satser på å føde likens denne gang og, uten smertelindring!

Skrevet

Eneste jeg har hatt noe "smertelindring" var med nr 1, for snart 14 år siden. Da var jeg 18 år, veldig ung og LIVREDD. Fikk 2 sprøyter Petidin, og den siste ble gitt for sent i fødselsforløpet, så babyen var veldig påvirket da han kom ut :S Pustevansker, dakar... Men det gikk bra da =) Heldigvis...

De tre andre har jeg ikke hatt noe som helst smertestillende med, blir kvalm av lystgass så... Men tenkte jeg kanskje skulle be om epidural denne gangen. Får se når det nærmer seg hehe...

Skrevet

Gråt og jamring (evt. skriking!!) må man vel være forberedt på, både med og uten smertelindring. For selv om man tyr til smertedempende medikamenter, så gjør det jo fortsatt noe inni h...VONDT. Sånn tenker ihvertfall jeg, og så får det gå som det går, naturlig eller ei. Å innbille seg at feks. epidural fjerner all smerte, er vel ikke så smart - da tror jeg man kan få seg en overraskelse og bli ganske skuffet...Tar jo litt tid før de kan sette epidural, og før dette er ting gjerne temmelig pinefullt, etter hva jeg har hørt..

Skrevet

Jeg fødte uten noe smertelindring på nr 1,var skikkelig styrtfødsel...men synes ikke det var vondt,det var mer intenst på en måte..

Skrevet

Pøh, jeg fødte uten sist og har virkelig tenkt å gjøre det denne gangen også..

Skrevet

Fødte helt uten sist og skal det denne gangen også.

Har ingen skrekkopplevelse når det gjelder fødsel, man får ta det som det kommer. Første gang vet man ikke hva man går til. Så ikke hør så mye på skrekkhistoriene!

Skrevet

Det er stor forskjell på fødsler, og jeg mener det blir helt feil om man liksom skal sammenligne seg med andre, og at det skulle gi "status" å føde uten smertelindring.

Opplevelsen av smerte kan påvirkes ganske mye av hvor engstelig man er, om man klarer å slappe av, om man er sliten/trøtt osv.

Selv har jeg prøvd lystgass på den første av to fødsler. Det lindrer kanskje smerten litt, men først og fremst synes jeg det hjalp på at jeg mistet oppfattelsen av tid (altså at fire timer virket som en halvtime eller noe sånn).

Når det gjelder epidural, så er det noe som forutsetter at fødselen er godt igang, at blodtrykket ikke er for lavt osv. I en del tilfeller går riearbeidet litt i stå etter at man har koblet opp epidural. Min erfaring (som lege, men ikke gynekolog) er hvertfall at jeg ikke ser på epidural som noen mirakel-kur for smerte ved en normal fødsel.

Skrevet

Hei. Jeg har født 4 barn uten smertelindring. Ikke lystgass engang. Vondt? ja, nå jævli til tider. Men å føde barn ER vondt. Men vet at jeg har høy smerteterskel da. Barna har vært fra 2,5 kg til 4,5 kg. Den største med hodeomkrets på 39,5 hehe..

Skrevet

Har ikke hatt behov for smertelindring de 2 første gangene, men denne gangen blir det setefødsel og da anbefaler legene epidural, så da går jeg for det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...