Gå til innhold

Gravid for første gang:-D

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sto tidlig opp på lørdag og tok en test - "Gravid" spratt fram på skjermen(Clearblue Digitaltest) nesten med en gang. Ikke planlagt, men VELDIG ønsket! Jeg er litt uggen, men først og fremst har brystene svulmet opp. Så jeg ringte til legen min i god tro om at jeg skulle få time ganske straks. Det som jeg synes er så rart er at selv om jeg sa at jeg hadde fått positiv graviditetstest og at det var min første, så mente resepsjonisten at det var så tidlig at jeg ikke fikk time før om 4 uker... Jeg synes dette er rart - Tenk om jeg er en uansvarlig jente som drikker, sniffer og p**** rundt? Da jeg spurte om det var noe jeg skulle huske/tenke på så nevnte hun intenting om folat, ikke drikke, ikke røyke...JEG veit jo alt dette, men

Er det slik dette systemet fungerer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må jo si GRATULERER!!! Akkurat funnet det ut jeg også!!

Dumt at det ble sånn når du ringte legen da... Jeg ringte i dag for jeg må ha sykemelding denne uka. Ligger rett ut i influensa og er kvalm + at bestevennen til samboeren min nettopp har gått bort. Jeg er 2 timer unna legen min, og spurte om jeg kunne hente den sykemeldingen til neste mandag før jeg skal på jobb. Det kunne jeg ikke... så da blir det å kjøre 4 timer tur retur til onsdag.

Men han bare la på i det jeg skulle spørre om legetime med tanken på graviditeten... Ble litt lei meg, men tror han trodde vi var ferdige med å snakke og at jeg var fornøyd med sykemeldingen. Er det ikke litt rart og ikke sette opp en time, hmmm...? Jeg tenkte å bestille en time når jeg er innom der på onsdag, men når jeg ringte fastlegeordningen for å høre hvor lang tid det tar å bytte lege trengte jeg ikke det. Det gjelder fra den 1. hver mnd, så jeg har fått ny fastlege allerede fra i morgen :) og da er legen her hvor samboeren min bor. (Jeg har jobbet i Oslo, og bodd der fra man-tor siste året)

Lykkte til videre!!

Jeg hadde fått meg en legetime litt tidligere :) Si at du er veldig bekymra, for jeg har hørt at det er vanlig med legesjekken litt sent.

Skrevet

Du verden, tenk at jeg er meldt inn her... Vi burde egentlig ha en tidlig time hos lege- få bekreftet at jeg virkelig er gravid- for jeg fatter det ikke, det er så uvirkelig! og i tillegg skal vi egentlig gifte oss i oktober, og vi burde informere folk om at det kanskje ikke blir noe av, eller at vi flytter datoen... vi er liksom under litt ekstra press pga bryllupet, men ifølge kalenderen her inne er jeg i uke 5, så jeg veit ikke om vi skal fortelle det enda, ikke fordi jeg er redd for en abort, men fordi jeg veit ikke om jeg skjønner det selv...

takk for svar!:-D

Skrevet

Gratulerer så mye! Det er nok ganske vanlig at man ikke får komme inn til time hos legen før etter noen uker, med mindre det er noe spesielt. Jeg fikk time med en gang (hastetime, til og med!) fordi jeg skremte helsesekretæren i telefonen litt tror jeg, hehe. Jeg måtte ta en blodprøve det hastet litt med. Nå ble den ikke tatt før en måned senere, på tredje (!) forsøk, pga masse rot på legekontoret... Så jeg kunne spart meg den hastetimen, hehe.

Jeg er helt enig med deg i at resepsjonisten i det minste burde fortalt ting som at man bør ta folat etc. Det er ikke alle som er klar over det, særlig ikke hvis man er veldig ung, eller hvis det ikke er planlagt. Jeg tror nok endel helsepersonell tar det for gitt at folk vet ting de innimellom ikke vet. Men ja, jeg tror nok det er slik systemet fungerer. Oppfølgingen tidlig i svangerskapet er ikke spesielt tett, for å si det sånn. Jeg var hos legen i femte-sjette uke (ca) - og skal ikke tilbake før til ordinær UL i uke 17-18! Det er nesten tre måneder uten en eneste kontroll... Noe jeg synes er veldig lenge. Det er nok derfor de venter litt med den første kontrollen for de fleste - slik at det ikke blir så lenge mellom kontrollene.

Skrevet

Forresten, du trenger egentlig ikke en time for å få bekreftet at du virkelig er gravid. :) Hjemmetester er like sikre som testene hos legen!

Skrevet

Hei!

Jeg toksamme test som deg 8mars,det lyste gravid før jeg var ferdig å teste:D Hehe. Mandagen etter skulle jeg til legen å ta noen sting,så fikk den søstra som tok stingene til å ta en test til for å bekrefte. Hadde med meg urinprøve. Jeg kom inn til legen min med en gang. Men et mye pga at "bønna" har vært igjennom en narkose. Så jeg fikk hennvisning til tidlig ul. Eller han ringte,så fikk ul 2 dager etterpå. Dette har jo ikke noe med saken å gjøre. Men de sire vist at den første ordinære svangerskapskontrollen tar de ikke før mellom uke 8-12. Ikke vet jeg helt hvorfor. Men jeg skal ta en timen på torsdag. Da er jeg 10+0. Da blir vel alt papirarbeid å sånn gjort.

men om du vil ha en bekreftelse til på at du er gravid fra legekontoret. Kan du jo bare ta med en urinprøve dit. Så tester de den for deg og legger det inn i systemet sitt:)

Alt det du skriver vet man jo som regel,emn jeg spurte veldig konkret om det var noe spesielt jeg burde ta av vitaminer,også om det var spessiele ting i matveien man burde holde seg unna.Jeg fikk veldig greie svar på det:)

Skrevet

Var u uke 5 da jeg tok testen og den var positiv, dette var en fredag, så ringte jeg legen min mandag og fikk time onsdag.. Er min første og det var ikke planlagt så det var godt å komme seg dit og føle at man får den hjelpen og støtten man bør få=) Syns du skal ordne deg time så fort som mulig, det gikk ihvertfall ikke opp for meg før jeg hadde vært hos lege og det var en fantastisk følelse å få alt bekreftet der=) Siden jeg bor på en liten plass så ringte jeg bare å ba om time hos fastlegen min så fort som muli og nevnte ikke hva det gjaldt..

Skrevet

Hei og gratulere så mye!:)

Så godt å høre at det ikke bare er jeg som følte meg litt "dum" da jeg ringte fastlege kontoret mitt noen dager etter at jeg hadde tatt positiv test.Resepsjonisten sa nesten surt at det var jo ikke noe å bekrefte i og med at jeg hadde tatt test og den viste at jeg var gravid!!

Har ikke fått time før 30.april, syns det er fryktelig lenge til, og det er som dere andre sier, du klarer liksom ikke å innse det, er noe annet å dra til legen sin å få det bekreftet og ikke minst få snakket ut om det er noe man lurer på..har jo tross alt aldri gått gjennom dette før

:-)

men men, har slått meg til ro nå og begynner sakte men sikkert å innse tingenens tilstand, tror det hjalp å fortelle det til familie og venner..det blir mer realitet da:)

Er forresten begynt på min 7. eller 8 uke nå...så blir en kjempe spennende tid fremover :))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...