Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

(Spør her også jeg, selv om guttungen er litt liten)

Gutten min er ikke 2 år før om et par måneder. Så jeg har ikke akkurat planer om at han skal slutte med bleie enda...! Men han har begynt å tisse på gulvet, når bleia er av i noen minutter... Veldig bevisst. Står og trykker, mens han ser om det komme noe. He he ; ) Har prøvd å sette han på do, men der vil han IKKE sitte. Ser liksom for meg at det kommer til å sprute i alle retninger også....? Kanskje det er lurere å kjøpe en liten krakk som han kan stå på. Eller er potte tingen å kjøpe....? Hvordan gjør dere det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har en doring. Den sitter han på og holder tissen ned...ellers spruter det rett frem på gulvet. Vi har også en krakk siden han ofte vil stå tisse, fordi det gjør pappa, men det fungerer veldig dårlig. Han tisser alltid på kanten eller gulvet hvis han står på krakken.

Skrevet

Gutten min er ikke 2 år før om ei uke, men jeg har så vidt begynt med potte/do-trening.

Han har både potte og do-ring. Han liker å tisse på potta, noe han gjør ganske ofte. Som regel skjer det når han går naken, men noen ganger hender det at han sier ifra på forhånd. Etter vi begynte med litt potte, så har han ikke tisset på gulvet (enda) :)

Han har bæsjet på potta en gang også, men foretrekker do-ringen sin der. Han er ikke så vant til det enda, så han har bare gjort fra seg 2 ganger i do, men det er jo en fremgang :)

Det er nok lettest å sitte å tisse når de er så små. Ihvertfall er det det som faller naturlig for poden min, tror det hadde havnet alle andre steder enn i potta/doringen om han sto hehe.

Skrevet

jeg har en gutt som har hatt sin første bleiefrie dag i dag, uten uhell. han er 2 år og 8 måneder gammel, og vi er såå stolte!

Vi begynte faktisk å bruke doring (den har en liten forhøyning foran, babybjørn sin) når han var 1 1/2 år. Dette fordi han alltid tisset på badegulvet når jeg dusjet om morgenen. Og siden han har vært med oss voksne på do i all sin tid, syns han dette var den største selvfølgelighet. Modell-læring, kalles det vel. De lærer av det de ser.

Men her i huset har pappa fått streng beskjed om å sitte og tisse så lenge gutten er i nærheten, jeg vil IKKE ha små urolige gutter til å stå og tisse!!!! De søler!!! Stå får han gjøre når han er stor nok til å vaske selv.

Vi har en liten krakk foran do også, så han får støtte når han sitter der. Føles nok tryggest da. Potte har vi aldri brukt, mest pga det blir unaturlig for ham når han aldri har sett oss voksne bruke potte, har jeg tenkt. Og fordi at jeg ikke har lyst til å måtte vaske potta hele tiden,....

Det er STAS å trekke ned i do også! Moro å se at bæsjen blir borte, det er en motivator.

Av og til har han fingret veldig med tissen sin mens han sitter på do, og da har jeg sagt rett og slett at han må passe på at den peker nedover slik at tisset lander nedi doen! Han er enig i det.....

Men jeg mener det er lurt å la ham være med når dere skal tisse, og sette ord på hva dere gjør (ja, tiss, bæsj og promp) slik at han får en ide om hvordan de store gjør.

Plutselig en dag så løsner det. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...