Gjest Skrevet 31. mars 2008 #1 Skrevet 31. mars 2008 Jeg...blir...så...sinna!!!! Alle rundt meg driver og gnåler om når jeg skal ta med sønnen min på babysvømming. Jeg prøver desperat å unngå dette temaet, for det siste jeg har lyst til her i verden, er å måtte stille opp i badetøy blant masse fremmede mennesker, dusje med dem osv... Jeg blir dårlig bare av tanken! Allikevel skal alle i familien poengtere at "det er så bra for babyen", "dette MÅ du jo bare gjøre", "vil du ikke gjøre det beste for barnet ditt, da?" osv... Jeg er så lei! Kan ikke folk bare la dette temaet ligge da? Jeg klarer ikke! Aargh!!!!
BettyBoob Skrevet 31. mars 2008 #2 Skrevet 31. mars 2008 jeg var ikke på babysvømming med gutten min, men det var ikke noe spes grunn til det - det ble bare ikke sånn! Det er ditt valg, og gutten din kommer ikke til å lide noen nød hvis du ikke ønsker det bestem selv og be dem holde munn!
Karine *på tjukka!! ;) Skrevet 31. mars 2008 #3 Skrevet 31. mars 2008 Ikke for å være slem, men barnet har utrolig godt av det, HVIS foreldrene er komfortable med det.... Om du ikke vil, men blir "tvunget" til å gå blir det ingen koselig opplevelse for hverken deg eller barnet... Neste gang de sier noe så kan du bare si at det er ikke demmes valg. Det er ditt barn, du har gjort et valg og nå kan de slutte å mase. (hilsen babysvømmings-instruktør)
Psyche Skrevet 31. mars 2008 #4 Skrevet 31. mars 2008 Det er ditt valg, enkelt og greit. J Jeg har ikke vært på babysvømming med noen av mine barn. De har ikke tatt noen "skade" av det ;-)
Gjest Skrevet 31. mars 2008 #5 Skrevet 31. mars 2008 Men da sier du til dem enkelt og greit : jeg kommer ikke til å ta han med og sånn er det bare!! med litt hissig stemme
Dronningen! Skrevet 31. mars 2008 #6 Skrevet 31. mars 2008 Skjønner at dette irriterer deg men har du prøvd å si det til alle som maser? Da slipper du å hele tiden forsvare ditt valg!
yasmina Skrevet 31. mars 2008 #7 Skrevet 31. mars 2008 Tror det er gode argumenter baade for og mot egentlig.... Men hvis de virkelig syns det er saa viktig saa kan jo en av dem ta gutten din med.
Tommage♀♂ Skrevet 31. mars 2008 #8 Skrevet 31. mars 2008 Bevares, kan de ikke ta ham med selv da? Så får du slappe av litt i mens? Kunne ikke ramlet meg inn i halvsøvne å gå på babysvømming med den kroppen jeg har nå, så skjønner deg godt!
Vipsenmamma Skrevet 31. mars 2008 #9 Skrevet 31. mars 2008 Æsj, bare la det ligge. Det er ikke noe du MÅ gjøre. Vi prøvde 7 ganger med vår baby, men hun HATET det og hylskreik etter et par minutter hver gang. Så til slutt gav vi opp.
Sjokoladekaka Skrevet 31. mars 2008 #10 Skrevet 31. mars 2008 Eg var på babysvømming med eldste, men ikkje yngste pga øyrene osv. Instruktøren sa det slik: har du vannskrekk, eller av ein eller anna grunn ikkje likar dette, så ta med ungen å gå heim. For du overfører det du kjenner til ungen, og er det negativt merkar ungen det og vil kjenne det samme.
Neverstill Skrevet 31. mars 2008 #11 Skrevet 31. mars 2008 pappaen kan jo ta med barnet:) så slipper du. folk slutter og mase og babyen kommer sikkert til å like det..
hit og dit Skrevet 31. mars 2008 #12 Skrevet 31. mars 2008 Eg gjorde det samme med mannen min, og fekk passet mitt påskrevet av han. No maser eg ikkje lenger =) Stakkars, eg visste ikkje at han mislikte klor så sterkt. No har eg lært, og spør finere når eg vil han skal bli med på ting ;-)
FerdigFødaForAlltid Skrevet 31. mars 2008 #13 Skrevet 31. mars 2008 Herregud, hva folk blander seg i. Vi var på babysvømming med førstemann, og han synes vel det var sånn passe greit. Han synes vann er kjempegøy nå og svømmer som bare det, men vi var ikke på bebysvømming med nummer to, og han er ikke noe mindre glad i vann han. Vi har ingen planer om å dra på babysvømming med vesla heller. Har du badekar? Fungerer fint det også! Eventuelt så kan du helle litt vann i ansiktet hans når dere dusjer, slik at han blir vant til det!
Gjest Skrevet 31. mars 2008 #14 Skrevet 31. mars 2008 Jeg har forsøkt å si det til dem, men de svarer bare at "Jamen, det må du ikke tenke på! Det blir såååå bra bare du kommer dit, skal du se!" Jeg vet at det er kjempebra for babyen, så jeg skal heller se om det er noen andre i familien som liker å svømme, som kan ta han med. Så slår jeg to fluer i en smekk... Det er så fælt at jeg skal ha det sånn, for jeg vil jo bare gjøre det som er bra for den lille elsklingen min, men det er frykten for andre mennesker som stopper meg hele tiden. Huff...
hopplaaa har to guttetroll:) Skrevet 31. mars 2008 #15 Skrevet 31. mars 2008 Jeg er helt enig med deg. Jeg taklet det heller ikke. Jeg hadde kjempe dårlig samvittighet over at jeg nå ikke gjorde det som var "best for barnet". Men det er nå bare noe forbaskade tull, greit at barn syntes det er kjempegøy men det er ikke et must når det gjelder utvikling og det å være en god mor for barnet. Samtidig syntes jeg det er enda en måte å få penger ut av folk på. Jeg har nå vært og badet med sønnen min, alene uten noe kursleder og det gikk kjempe fint, vi hadde det gøy:=)
Gjest Skrevet 31. mars 2008 #16 Skrevet 31. mars 2008 NEI NÅ ALTSÅ: 1. Du er en god mamma om du ikke tar med ungen på babysvømming, uansett hvilken grunn du har for ikke å gjøre det. 2. Og om hvorvidt babysvømming er bra for babyen kan absolutt diskuteres, jf forskning på sammenhengen mellom klorgass i svømmehaller og astma.
Gjest Skrevet 31. mars 2008 #17 Skrevet 31. mars 2008 Babyene har økt risiko for å få astma og luftveisbesvær av babysvømming. Det er vel argument nok for å slippe? (ble sakt på Puls for en tid tilbake)
Dunder Skrevet 31. mars 2008 #18 Skrevet 31. mars 2008 Haha! Det er så dustete! Alle driver å flyr rundt på babysvømming og babysang fordi mødre i permisjon kjeder vettet av seg. Det er ikke fordi det er så spesielt viktig for barnet! Du kan like gjerne finne på noe du synes er gøy.
Gjest Skrevet 31. mars 2008 #19 Skrevet 31. mars 2008 Oj, her kom det mange svar!!! :-) Det er rart hvordan folk skal blande seg inn i alt, altså. Og det er jo kjempelett for de som har et utadvendt vesen, fortsatt har fin kropp og greier, men de må jo forstå at ikke alle er som dem... Nei, jeg skal be dem passe sine egne saker, og så heller spørre pappan om han vil svømme litt med mini. De elsker jo vann begge to, så det bør jo la seg løse...
Blidmamma Skrevet 31. mars 2008 #20 Skrevet 31. mars 2008 Babysvømming er helt klart ikke noe "must". Det kan være hyggelig, sosialt og sikkert føre til at noen barn blir tryggere i vannet enn de ellers hadde blitt, men som regel vil de glemme det fort dersom man ikke fortsetter etter at barnet har blitt ett år. Det kan også være usunt for barn som f.eks ikke tåler klor så godt. Jeg snakket med en ekspert på livredning og babysvømming som også hevdet at enkelte babysvømmingskurs var tilnærmet barnemishandling fordi de fokuserte så sterkt på at babyen skulle dykke mot sin vilje. Han hadde sett mange barn som hadde utviklet vannskrekk av den grunn. Så da har du noe å smelle tilbake med :-) Ta det helt med ro, du. Om man går på babysvømming, babysang, babybio, trilletur i marka, babyyoga, babymassasje eller ingenting så har det ingenting å si. Det dummeste er de som drar ungen avgårde hele tiden fordi de kjeder seg sånn og ikke klarer å tilpasse seg babyens naturlige rytme. De får stressa babyer som aldri får sovet når de trenger det ;-)
___ Skrevet 31. mars 2008 #21 Skrevet 31. mars 2008 At du ikke vil er din sak. Om andre mener dine bekymringer angående det er tullete, er irrellevant i denne sammenhengen. Hvis du ønsker at barnet skal få gå på babysvømming så kan du si at de som maser kan få lov til å ta på seg den oppgaven. Om babysvømming faktisk er bra for barna kan nok diskuteres. De fleste liker det, men det er en god del som er bekymmret for at baseng som renses med klor er skadlig for de små og at mye babysvømming kan være en av årsakene til at det har blitt så mye astma blandt små barn. Om du ønsker det kan du jo bruke det argumentet mot dem som maser. Det er i hvertfal grunnen til at vi har valgt å holde vår yngste unna basenget inntil nå.
miss blithe Skrevet 31. mars 2008 #22 Skrevet 31. mars 2008 Jeg tenkte akkurat som deg,ikke søren om jeg tropper opp i badetøy forann mange vilt fremmede. Så jeg undersøkte litt og fant en plass i nærheten hvor du kan leie bassenget for en time, så da gjorde vi det. Vi har en ganske stor familie både på min og samboers side så vi inviterte de med så ble det ikke så dyrt. Samtidig som det var noe kjekt å gjøre som familie. Det er også flere babyer i familie så dette slo ann. Jeg følte meg hvertfall mer vel då, hadde ingen probemer med å dra på meg en badedrakt når det kun var familie. Kanskje det kunne vært noe for deg og din familie også?
Gjest Skrevet 31. mars 2008 #23 Skrevet 31. mars 2008 Du kan kanskje finne noe i denne artikkelen som du kan argumentere med? http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=73742 Personlig har jeg aldri forstått poenget med babysvømming. Jeg har sett endel barn som har vært på babysvømming og jeg må bare si at kun et fåtall av disse barna så ut til å like seg spesielt godt i vannet..... For meg blir det veldig unaturlig å skulle sprute vann i ansiktet og dukke en intetanende baby under vann...... Nei... kose seg i vann kan man fint gjøre hjemme også.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå