Gå til innhold

Småen i hus har laktose-intolleranse...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det var godt å endelig finne ut hvorfor han har vært så mye syk!

Så nå har vi lagt om kosten til en laktose-redusert kost, og allerede på noen få dager har jeg fått en helt annen unge!!! Det er så godt å se :)

MEN, hva lager man til middag mon tro??? Hehe... Må lage alt fra bunnen, men det er egentlig helt ok, for småen har det såååå mye bedre :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

er det bare intoleranse så kan han få det meste. grøt,sauser osv bør du lage på laktoseredusert melk i stedet for vanlig melk. det finnes også margarin ( har blå skrift) som du kan bruke.

er du i sverige så kan du handle veldig mange gode produkter fra valio blandt annet

Skrevet

Tåler han laktoseredusert melk, så bruk det i matlagingen. Det gjør vi. Alternativt kan dere bruke soyamelk, men jeg vet ikke hvordan det reagerer når kokes. vi bruker bare laktoseredusert melk, samt melange margarin u/salt & melk.

Hvor mye halvfabrikata av posesupper og sauser du skal bruke, kommer jo litt an på hvor mye gutten din tåler. Noen tåler litt, andre lite.

Er du vant til å lage mat fra grunnen av, er det som sagt bare å bytte ut vanlig melk med laktosered. melk/soyamelk og margarin u/salt & melk. Ellers er det jo ikke store forskjellen når du lager mat fra grunnen av. Bruk litt ekstra krydder og urter for å variere smak osv.

Skrevet

Vi skal i første omgang prøve oss på en laktose-redusert kost, og da er MYE gjort ved å bruke den laktose-reduserte melka ja :)

Han er som sagt blitt mye bedre allerede, så vi får håpe det holder seg sånn :)

Skrevet

jeg har hørt om noen tabletter fra apotek også som kan gis til måltider med mye laktose ( feks kaker, grøt som man ikke har ordnet selv). vet ikke om de finnes i norge, men niesa mi prata om dem. hun bor i sverige, men skulle tro de finnes her også

Skrevet

har hørt om noe tilsvarende for de som ikke tåler melke-proteinet..

Men det er stortsett bare nødvendig ved allergi.. Dette er "bare" intolleranse, og slik jeg forsto det så om vi følger den laktose-reduserte kosten til vanlig, så tåler han en "uskjeielse" en gang i blandt uten de store følgene :)

Skrevet

Et lite tips; i stedet for å kun bruke go' og mager - produktene, så er faktisk den vanlige gule leverpostei-boksen uten melk også, oppdaget vi plutselig en dag etter å ha "blakket" oss på go' og mager-produktene ellers. Ellers er Norwegia eller vanlig hvitost fri for laktose, sånn i tilfelle du lurer, selv om det er et melkeprodukt. Og alle litago-yoghurtene (fordelen her er jo at de også har mye mindre sukker i seg, siden spaltet laktose gir en "fryktelig" søtsmak, etter min oppfatning)

Vi prøver å kjøre relativt laktosefritt/redusert til hverdags, og så er vi ikke så nøye å gjøre noen unntak når han er i bursdag osv. Dvs gutten vår vet jo selv hva han skal unngå, men i stedet for å være helt avholdende i bursdager og selskaper ol, så begrenser vi heller mengden han får i seg. Det forstår han, for han vet jo selv at han får vondt i magen og får "rar"løsbæsj når han spiser for mye av ting han ikke tåler. Vi innførte laktoseredusert kost da han var ca 4 år.

Skrevet

Det med leverposteien viste jeg :)

Er alle go og mager produktene uten melk?

Eivind er nå 2 år..

Skrevet

Ja, de skal visst være det. Men de er så dyre, så vi hamstrer når de kommer på tilbud innimellom

Skrevet

lurt, da skal vi huske på det når vi er ute og handler :)

Skrevet

Gutten min kan spise nesten alt untatt ren melk, og det som skal tilsettes melk. Så det fungerer veldig greit. De kan visst fordøye ett visst antall gram laktose i døgnet, som ofte er nok til den melken som er i div ting. Men gul ost, brun ost og prim har han ikke fått, men har begynt å prøve så smått nå =)

Skrevet

Jeg har også en liten en med laktoseintoleranse. Lager all mat fra bunnen av, bruker laktoseredusert melk. Det er jo veldig variabelt hvor mye man tåler, vår barnelege mente man ikke måtte bli hysterisk -det er jo ikke allergi det er snakk om. Vi lar han spise vanlige kjøttpølser feks, de inneholder ikke mye melk og det fungerer bra. Han får ingen rene melkeprodukter (yoghurt, is, rømme, fløte, prim, gomme osv), men ting med lite laktose (hvitost, vanlig leverpostei, vanlig salami). Det fungerer greit. I perioder hvor han er dårlig (forkjølet, omgangssyke etc) tåler han mindre og vi må være mer restriktive.

Har prøvd noen erstatningsprodukter av soya og ris, men det eneste han liker er tofuis. Den elsker han. Et "problem" med disse produktene er at de er relativt kalorifattige sammenlignet med matvaren de erstatter. Det er et problem for oss siden gutten vår er litt undervektig.

Jeg synes i grunn ikke dette med laktoseredusert kost er noe problem i hjemmet, men når vi skal i selskap eller på ferie er det litt mer styr.

Jeg kjenner meg også godt igjen i beskrivelsen din, her ble det også en helt annen unge da vi kuttet ut vanlig melk. Umiddelbar bedring!

Hvordan ble diagnosen stilt og hvor gammel er ungen din?

Skrevet

I følge legen så kan en laktose-intolleranse utløses av en omgangs-syke (hvilket er tilfelle her). Vi kuttet alt av melkeprodukter i 3 uker, og skulle prøve så smått etter det. Dersom han ble dårlig igjen skulle vi vi fortsette å la være å gi han melk.

En god vennine av sambo er ernæringsfysolog, så hun har hjulpet oss å sette opp en god kost slik at han får alt han trenger av vitaminer osv :)

Vi har mange allergier i familien, så det er en del frukt osv vi også må unngå..:

Han blir 2 år i april :)

Skrevet

hvitost skal ifølge legen vår ikke inneholde laktose, fordi det har noe med produksjonen som gjør at laktosen er nedbrutt eller fjernet. Brunost og prim derimot er veldig fy-mat, da disse bruker jo selve mysen hvor laktosen er intakt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...