Gå til innhold

hvordan venne av med byssing? (4mnd)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste at å bysse i søvn er ok frem til 3 mnd, deretter bør babyen lære å sovne selv. Men disse skrikemetodene skal man jo ikke begynne med før rundt 6 mnd? Så hva gjør man i mellomtiden? Jenta mi på 4 mnd skriker alltid når vi legger henne, holder på til vi tar henne opp. Må bysse henne i søvn hver gang hun skal sove på dag og kveld. Ofte holder vi på i to timer. Slitsomt! Men på natten (etter mat) sovner hun selv. Noen råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har akkurat samme problem som deg. Må vugge voggen hardt for at babyen skal sove både på dagtid og kveld. dytter her!

Skrevet

Vår sønn var helt lik. Vi bysset og bysset, lot han sove i armene våre - og gjorde så forsøk på å "lirke" han opp i sengen... Når vi bestemte oss for å slutte med dette gikk det bare 2-3 kvelder før han fant roen selv. Vel og merke 2-3 kvelder med mye grining, men nå i ettertid virker det som han storkoser seg med å finne roen selv. Han kan ligge og "prate med seg selv" i 10-20 min. før han sovner, alt ettersom hvor trøtt han er. Deilig - for vi stresset veldig med leggingen.

Vi gjør det slik:

Vi bader han hver kveld (fordi han elsker og bade og roer seg veldig av dette) og går så rett inn på soverommet hvor han får en liten tår med mat (ammer han i sengen). Etter dette tar vi han opp for raping, kysser han på kinnet og legger han ned i vugga. I starten var det mye gråt, men vi løftet han ikke opp. Var bare der sammen med han - holdt hånden hans eller holdt min hånd mot kinnet hans. Prøvde også å gi smokk, han tar den av og til - men det var ingen stor suksess. Han gråt seg i søvn disse kveldene, og det var vondt for mammahjertet - men så gikk det seg altså til. Nå er jeg svært glad for at vi "stod i det".

Unger er ulike, dette er jo bare slik vi har gjort og gjør det. Kanskje kan du snappe opp noen tips.

Lykke til!

Skrevet

Tror IKKE grining er måten å gjøre det på når babyen bare er 4 mnd...

Skrevet

Vi gjorde det samme som Stolt Mamma over her. Da mini var 12 uker var jeg helt utslitt av byssing og bæring. Jeg bestemte meg for at det avr på tide at hun lærte å sovne selv. Halve greia er å ta den beslutningen og stå ved den. Ellers tror jeg babyen " skjønner" at dette bare er et halvhjertet forsøk..

Vi gjorde det sånn:

Badet, pysj, mat i mørket og nattasang. Så la vi henne i sengen. De første 2 kveldene protesterte hun. Når dette gikk over i gråt, tok jeg henne opp og roet henne + sang litt. Så la jeg henne ned igjen før hun sovnet på meg. Jeg repeterte dette til hun rett og slett var så sliten at hun sovnet i sengen. Første kvelden tok dette litt over 2 timer, kveld nr to tok det en halv time og tredje kvelden tok det ti minutter. Nå sovner hun selv i senga inne på dagtid, på kvelden, i vogna uten at jeg triller - ja, hvorsom helst. For hun ha lært seg å roe seg selv. En bonus var også at hun begynte å legge seg kl 18-19 og ikke 24.... Tror hun syntes det var deilig å slippe bysse/bære-sirkuset hver kveld.

Lykke til! Her gikk det fint uten skrikemetode (hvilket jeg ikke er noe for uansett alder). Håper det funker for dere og!

Skrevet

Viktig å få med at vi også har det mørkt på soverommet. I tillegg har vi dempet belysning på badet når han bader.

Jeg er av den oppfatning at barn ikke har vondt av å grine, men at de alldeles ikke skal være alene når de gråter. Jeg fikk støtte av HS og barnelege om at metoden var fin. Det viktige er at de føler seg trygg, og det er ikke utrygt for dem å gråte så lenge vi er sammen med dem. Gråten er et rop om at de heller vil ha nærhet og kos (så fremst vi vet at de er mette, bleien er ren, det ikke er smertegråt etc) - for det er klart at de foretrekker det om de kan. Dersom de ikke oppnår dette ved å gråte slutter det ganske fort. Men det er ikke snakk om å la de gråte i felere timer. Hos oss roet han seg etter 15-20 minutter. Men bestemt, det må man være.

Skrevet

Vil gjerne ha flere innspill. Nå har jeg akkurat brukt over en time på å prøve å få henne til å ta formiddagslur. Ville prøve å ikke vugge. La henne i senga, holdt henne i hånda og småprata. Det er så rart for hun er så nære ved å sovne. Vrir seg fra side til side men akkurat i det hun nesten sovner er det akkurat som hun såvidt klarer å redde seg selv fra å sovne. Hun nekter liksom. Og da er det skrik og så er det å begynne på nytt. Tar henne opp når hun skriker skikkelig, legger henne nedigjen når hun er rolig, men tar berre et par sekunder før hun skriker igjen. Etter over en time ble det vugging likevel (og da sovna hun). En til to timer med så hard jobb for hver gang hun skal sove det orker jeg ikke!!!!

Vil ha flere råd!!

HI

Skrevet

Kjenner til dette! Har selv brukt en time for å få henne til å sovne nå. Det som hjelper her av og til er å fukte en klut og stryke den i pannen på henne. Dette er det siste jeg prøver så jeg slipper å ta henne opp for å bysse henne. Det kan ta laaaang tid å bysse og her, for hun er sååååå nysgjerrig at hun ligger og vrir seg. Er et styr når en bruker så lang tid på å få de til å sovne. Og kjedelig når hun våkner etter 30min, da er det på an igjen....

Skrevet

Tror faktisk det er noe du bare må gjennom... Det varer jo ikke for alltid da.. Prøv å legge ansiktet ditt ned i sengen, kinn mot kinn ,og hyssssje på henne. Liggende klem funket bra for oss. Hvis ikke hun roer seg, går jeg ut av rommet i 5 sekunder og tilbak igjen. Da pleier hun å roe seg med en gang. Vi brukte 2 uker på å få henne til å sovne av seg selv uten at vi trenger å gå inn til henne en eneste gang etter at hun er lag og har fått nattasussen. Har brukt akkurat samme metode på nattavvenning. Det tok 2 netter. Og hun var et hyylende spetakkel i 3,5 mnd før vi gjorde dette!!

Skrevet

Jeg har samme problem innimellom, at hun nesten sovner og da blir helt hysterisk fordi det virker som om hun ikke vil sove. Da hjelper det å stryke henne på hodet. Stryker bakfra og fremover, nedover pannen og tilslutt nedover kinnet. Når jeg har gjort dette to-tre ganger klarer hun ikke holde øynene oppe lenger, de bare faller igjen! :-) Det er et lite mirakel da jeg fant ut dette! :-)

Skrevet

Jeg er VELDIG med på å innføre den leggemetoden som nevnes her. Han er der nesten, lillegutten min. Men nå har han fått mat i senga (flaske). Det er jo en lei ting å bli vandt til, så jeg skal heller gi han før han legges i senga ja. ;)

Takk for gode innlegg!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...