Gå til innhold

Lege eller jordmor - eller begge deler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg vært to ganger til legen min og jeg er veldig fornøyd med det. Er det egentlig noe poeng å gå til jordmor? Skjer det noe annet der enn hos legen?

En annen ting jeg lurer på.. er det jeg eller legen min som bestiller time til UL på sykehuset? Når gjør man i så fall det?

Takker for svar :o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei det kommer nok an på hvor du går hen. Jeg er kjempefornøyd med jordmoren, hun har alltid god tid og har mye kunnskap, ikke så rart, hun har jo spesialisert seg. Får de samme undersøkelsene hos legen, sjekker urin, BT, hjertelyd osv, men synes legen min ikke er like interessert som jordmor. (om du skjønner) I tillegg får jeg UL hver gang hos jordmor da, men det er jo ikke så vanlig.

Enten lege el jordmor ssom bestiller UL, det blir ofte gjort allerede på første kontroll.

Går bare til jordmor på kontroller, men til legen i forhold til bekkenløsning/smerter generelt.

Skrevet

Jeg hadde jordmor+lege sist gang, men pga at den jordmoren snakket så langsomt og om så mye dumt, så tar jeg bare lege denne gangen. Legen min er kvinne og flink. Dessuten finner jeg mer trygghet i legen dersom jeg får bekkenløsning igjen.

Jordmora prøvde bl.a. å lære meg å amme ved å bruke en 4 cm plastbaby og et svært trillrundt tøybryst. Ikke mye å lære av det.

Men der er jo noen kjempeflinke jordmødre og dårlige leger. Test ut begge før du bestemmer deg om det går.

Legen bestiller UL

Skrevet

Jeg skal gå til begge deler :) Bestilt time med lege om 16 dager (da er jeg 8+1) og fått første time med jordmor til 17. juni (17+1). Så blir det vel litt overlapping utover. Men nå ligger legen og helsestasjonen i hver sin etage i samme bygget så det er veldig greit :)

Skrevet

Hehehe, utrolig bra, Traviata, jeg ser det hele for meg.

Jeg er veldig fornøyd med fastlegen min. Hun har allerede sendt henvisning til 18 ukers UL til meg på Ullevål, siden jeg ønsket meg dit.

Jeg kommer til å gå til jordmor også. I hvertfall første gang, så får jeg se hvordan hun er. Håper jeg slipper det skrekkscenarioet Traviata opplevde.

Skrevet

Jeg hadde blitt litt bekymret hvis jordmor hadde tatt frem lekebryst og lekebaby ja... haha

Okay, men da bare fortsetter jeg å gå til legen min. Kjempefornøyd med henne så langt.

Jeg skal tilbake å ta blodprøve i dag (måle Hcg) så da kan jeg kanskje spørre om hun kan bestille UL time for meg, for det tror jeg ikke hun har gjort.

Takk for svar :o)

Skrevet

Jeg går til både jordmor og lege. Annenhver gang. Legen har alltid litt dårlig tid, men det er greit der i forhold til blodprøver etc. Jordmoren min har holdt på siden 1970 omtrent, så hun er veldig dyktig/erfaren og hun har goooood tid. :) Jeg får litt ekstra oppfølging pga. diverse ting så går ganske ofte til kontroll, da er det greit å ha både medisinske og menneskelige faktoren med seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...