snene Skrevet 31. mars 2008 #1 Skrevet 31. mars 2008 Er helt grønn, så derfor spm: Hva brukes epidural for? For riene eller for selve fødeselen (utpressingen)?
GuriMalla - ♀♂♂ Skrevet 31. mars 2008 #2 Skrevet 31. mars 2008 Epidural brukes som smertestillende under selve åpningsfasen. Under selve fødselen kan man ikke ha epidural for da må du presse ungen ut selv.
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2008 #3 Skrevet 31. mars 2008 Jeg mener å huske at jeg hadde epidural hele veien.. og så på rieaktiviteten på monitoren slik at jeg fikk presse på toppen av ei rie... Funka kjempe flott!!
Dizzie_mortil3 Skrevet 31. mars 2008 #4 Skrevet 31. mars 2008 Eh...man kan vel ha epidural under utdrivningsfasen? Men da kjenner man ikke bekkenet og underlivet sitt, slik at pressingen blir ikke like naturlig og mange presser feil. Dessuten blir jo ofte riene dårligere og man må ha stimulering med oxytocin drypp... Man kjenner likevel riene i form av stramming i magen, bare ikke smertene ved utdrivningen.
april08baby Skrevet 31. mars 2008 #5 Skrevet 31. mars 2008 Hva er beste smertestillende under utdrivnings fasen da?
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2008 #6 Skrevet 31. mars 2008 Adrenalin! Egenprodusert sådann. Eller lystgass. Man kan evt sette en pudentalblokkade - som bedøver mellomkjøttet. Men det gjøres sjelden, man er så fornøyd med å endelig få lov til å presse. Det er åpningstida som er verst for de fleste.
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2008 #7 Skrevet 31. mars 2008 Jeg fikk ikke bedøvelse under fødselen og må si at åpningsfasen var helvetes vondt, men utpressingen var ikke vond i det heletatt. Vet at dette er individuelt, men jeg hadde virkelig ikke behov for bedøvelse siste timen. (i timene før hadde jeg gjerne tatt i mot hvis en anestesilege hadde vært ledig)
--niffi-- Skrevet 31. mars 2008 #8 Skrevet 31. mars 2008 Jeg vet det vanligste er at utpressingen er en lettelse og oppleves som mindre vondt enn åpningsfasen - men for meg var det omvendt. Åpningsfasen taklet jeg, men utpressingen var helt FORJÆVLIG! Jeg fikk panikk, hvilket sikkert ikke hjalp - blir man redd blir man jo mer anspent og dermed gjør det mer vondt. Skulle GJERNE hatt pudendalbedøvelse... Håper det går bedre denne gangen!
lucky3 Skrevet 31. mars 2008 #9 Skrevet 31. mars 2008 epidural funker bra som smertelindring og tilbys gjerne hvis du har veldig vondt i åpningsfasen og hvis denne går tregt og du evt må settes på drypp så blir disse riene veldig sterke - men samtidig kan epidural gjøre at fødselsen blir lengre og mindre effektiv og evt ende i keisersnitt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå