Gå til innhold

Noen som jobber med fysisk funksjonshemmede her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg holder på med en skoleoppagve nå, og i oppgaven skal jeg ha med et intervju av en person som jobber med fysisk funksjonshemmede

Problemstillingen er :"Hvilke egenskaper er det viktig at jeg som helsefagarbeider har i arbeid med fysisk funksjonshemmede"

Det jeg lurer på er:

- Hvilke egenskaper,kunnskaper og ferdigheter mener du er viktig i arbeid med fysisk funksjonshemmede?

- Hva er dine arbeidsoppgaver?

- Hvordan kan du på best mulig måte tilrettelegge for personer med fysisk funksjonshemmede? nevn gjerne noen eksempler.

- Hvilke ulike forhold påvirker kommunikasjonen mellom deg og dine pasienter\brukere?

- Hvilke holdninger har du i forhold til arbeidet ditt?

- Kan du fortelle litt om jobben din? Hvordan syntes du det er fysisk og psykisk med tanke på deg selv? Hvor jobber du (på sykehus, bolig for funksjons hemmede, i hjemmesykepleien eller lignende) o.l

Håper virkelig det er noen snille sjeler der ute som vil hjelpe meg litt.

Vi skulle egentlig utplasseres, men de ombestemte seg i siste liten, og da ble det brått mye værre å skrive oppgaven.

Jeg er snart ferdig, men et av kravene er et intervju (spm over), men siden vi ikke fikk mulighet til å bli utplassert, så fikk jeg plutselig ingen å spørre heller...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanskelig å vera kort her, for det er mange interessane tema. Det kjem til å gå fort og no, så det er sikkert viktige ting eg gløymer. Men eg skal prøve litt =)

- Hvilke egenskaper,kunnskaper og ferdigheter mener du er viktig i arbeid med fysisk funksjonshemmede?

Egenskaper: positiv, kreativ, god problemløyser, sosialt intelligent (skravler ikkje for mykje, skravler ikkje for lite), ikkje sjenert

- Hva er dine arbeidsoppgaver?

Eg jobber ikkje med dette sjølv lenger, men har berre vert innom før.

- Hvordan kan du på best mulig måte tilrettelegge for personer med fysisk funksjonshemmede? nevn gjerne noen eksempler.

Vanskelig å svare generelt på, men det viktigste må vera å tilrettelegge på slik måte at personen kan gjera mest mulig sjølv og med så lite assistanse som mulig. At personen kan løyse daglige oppgaver på ein ny måte, slik at han gjer det, men ikkje hjelparen. Sitter personen i rullestol kan han få tilpassa lave kjøkkenbenker. Ergoterapeuter har mange små flotte dingser som dei kan utsmykke ein heim med så personen kan gjera mest mulig sjølv. Alt fra antiskli til tallerken (for den som har ei hand) og til håndtak ved toalettet, så ein person kan dra seg fra rullestol og over på toalettet. Ein har og toalettforhøyar til personar som har problemer med å sette seg ned og reise seg opp fra lave høgder. Lenestoler kan forhøyes, av samme prinsipp......lista er laaaaang

hmm...no må eg ta ungen her =)

Skrevet

Kremt unnskyld. Eg trudde du trengte inputs til ei oppgave, ikkje eit intervju. Det er bare å sjå vekk fra innlegget mitt da. :-P

Skrevet

dytter litt jeg:)

Skrevet

Push push:)

Skrevet

Dytter igjen, håper så indelig at noen kan hjelpe meg litt:)

Skrevet

Jeg jobber ikke med fysisk funksjonshemmede, men min beste venninne gjør det. Hun hjelper deg sikkert i morgen hun.. Kan lime inn svaret til deg på fb eller noe? Skal jeg spørre henne??

Skrevet

Jeg gjorde det helt til jeg gikk ut i permisjon. Men det er jo ikke så enkelt å forta intervju på denne måten!?! Ser det er ganske omfattende!!! Du kan jo bare kontakte hjemmesykepleien, en bolig, en fysioterapeut eller en ergoterapeut i kommunen der du bor og si at du ønsker et lite intervju!! Det ville jeg gjort:)

Skrevet

Ååå gidder du? Det hadde vært SUPERT:)

Tuuuusen takk, du er en ENGEL:)

Takk takk takk;0)

Skrevet

Vi har prøvd, men det er ingen som vil stille.

Skrevet

Svarer litt kort jeg, håper det går greit.

1. Tålmodighet, god samarbeidsvilje, være flink til å kommunisere, evne til å sette seg inn i brukers livsituasjon.

2. Ta vare på brukers personlige behov slik som stell, mat o.l. Ta vare på sosiale behov. Gjøre dagen meningsfull for bruker.

3. Ingen av de som jeg jobber med har evne til å snakke selv, pga sykdom. Men har hjelpemidler som pictogrambok ( en bok med bilder som de kan peke på hvis de vil fortelle noe)

4. Hmm den var vanskelig å svare på...Har ingen negative holdninger i alle fall :) Behandler dem som alle andre

5.Jeg jobber i en bolig med fysisk og psykisk utviklingshemmet. Der bor det 4 beboere som trenger hjelp hele døgnet.

Det kan bli tungt fysisk i armer og rygg da det er en del stell. Noen beboere kan "mase" en del, det kan bli tungt psykisk.

Tidligere jobbet jeg med utagering, det va tøft psykisk, fordi du hele tiden måtte tenke plassering og passe deg for slag o.l

Håper dette hjalp deg litt på vei..

Skrevet

Glemmte tilretteleggingen jeg.

-Justerbare senger

- breiere dører

- lavere kjøkkenbenk

- heis/seil

Kommer ikke på så masse nå

Skrevet

Dytter litt så du ser jeg

Skrevet

Tuuuuuusen takk mamma til hjertebarn:0)

Du er en knupp:D

Skrevet

1: Ydmykhet, empati, respekt, fantasi, kreativitet(bruke egne evner)

2: pleie, omsorg, familiesamarbeid, medisinlegging, organisere hverdagen alt fra legebesøk til vasking av klær, skrive årsrapport, delta/innkalle til ansvarsgruppemøter, samarbeide med skole, gi gode opplevelser hver dag.

3: Imin jobb vil det bli og tilrettelegge for gode aktiviteter, at de kan delta på sine premisser. Se løsninger i situasjoner der man kanskje ikke trodde det ville være mulig å være med. Fantasien min er grensen for hva "barna mine" skal være med på.

Eks: Kan man ikke bade, kjenne lukta av basseng og høre lydene.

Kan man ikke se, dra på kino og høre/føle atmosfæren.

En rullestol trenger ikke være noen hindring for noe

4: Skaden de har gjør verbalkommunikasjon svært begrenset. Jeg må til enhver tid benytte meg av tolkning og sansing.

5:Løsningsfokusert og optimistisk. Med en grunnleggende respekt for min plass i deres liv.

6: jobber på bolig. Det er slitsomt fysisk pga løft og stillingsforandringer. det er tøft psykisk pga lite respons tilbake og mye smertelindring.

Bare spør om det er noe mer. Ble litt raskt svart dette her:-)

Lykke til med oppgaven.

Skrevet

Tusen takk:) Kjempe snilt:))))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...