Gå til innhold

Farlig for babyen med vektredusering?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kastet opp og vært kvalm siden uke 8-9. Tidligere kastet jeg opp opptil 8-9 ganger pr dag, og greide ikke å holde på så mye. Ergo vekta gikk nedover, ganske liten og slank i utgangspunktet, så har ikke så mye å gå på, (155 cm, og 47 kg). Har gått ned 2-3 kg til nå, men det ser ut til at den har stoppet nå. (vekta altså). Vet at det er normalt å kunne gå ned noen kilo i starten, men når kommer kiloen tilbake.. Er ikke konstant kvalm lenger, og det kan gå et par dager mellom hver gang jeg kaster opp nå. Ser at brystene og magen har vokst, så babyen har vel tatt litt av lagrene mine rundt om kring på kroppen.

Når er vektredusering farlig, og hvor mye kan man gå ned uten at det skal være fare for babyen? Kan den dø av underernæring? bare noen spørsmål jeg undrer meg over...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stort sett tar babyen det den trenger,blir det drastisk vektredusksjon,blir du som oftes sent på ul for å se at bayen vokser som den skal,men 2-3 kg er ikke noe å tenke på i det hele tatt.

Grunnen til at en bør gå opp i et svangerskap,er jo at det tærer på moren sin kropp og at den da ikke har overskudd når en får den lille.

Lykke til videre

Skrevet

Kjaere deg,

Dette hoertes foerst og fremst slitsomt ut, stakkars deg hvordan du har jobbet!! =o)

Med ditt vektutgangspunkt og saa mye kvalme hoeres dette ut som noe du boer ta tett med lege/jordmor, og det flotte er jo at du ser at det som i hvert fall skal vokse - mage og pupper - vokser. Dette siste hoeres bra ut. Dersom det faktisk har snudd og du bare totalt sett har gaatt ned og klarer aa holde paa maten naa (som jeg forutsetter er naeringsrik og forhaapentligvis litt kraftig ogsaa - siden du er liten i utgangspunktet) saa villle jeg valgt aa se positivt paa det, og virkelig jobbet for aa faa i meg nok mat hver dag, og ikke kutte paa noen ting men i hvert fall soerge for godt med proteiner (fugl, fisk, kjoett, egg, ost osv) til hvert maaltid og som sagt holde en veldig tett dialog med legen her.

Jeg tror det foerst blir farlig for babyen naar dette varer veldig lenge og ikke snur. Hos deg har det snudd, og derfor virker det ikke farlig etter mine fattige kunnskaper (jeg er ikke i helsevesenet men kan en del om mat og helse likevel)

Det er nok viktig for den lille og for deg ogsaa, som skal foede og amme og i det hele tatt, at du ikke blir for utmagret foer foedselen, dersom dette er noe du kan styre. Dersom det er veldig vanskelig aa spise nok og naeringsrikt (og for ditt tilfelle ogsaa kraftig) nok, saa ville jeg - igjen - tatt dette med en lege og ikke med oss her inne... =o) Kanskje en kombinasjon er fint? Det er i hvert fall 2-3 andre her inne med litt likt ditt utgangspunkt, kanskje hvis du roper ut litt spesifikt at du har lav vekt, har kastet mye opp og er litt bekymret, saa vil noen av disse svare? Jeg husker ikke helt hvem de er.

Oensker deg i hvert fall masse lykke til, det er flott aa vaere gravid, men vi skal jammen meg gjennom litt av hvert ogsaa. Alle med sitt. =o)

Lykke til og god apetitt til deg!

Skrevet

Jeg er med på å rope etter dem!:/

Skrevet

N-80, gaa inn paa denne traaden du:

http://www.barnimagen.com/forum/thread/137296842

Her er det mange jenter som har kastet veldig mye opp, noen har ligget inne til intravenoest naeringstilskudd ogsaa. Den er paa foerstesiden av 2. trim naa denne traaden, men dersom den forsvinner, saa har du den her i hvert fall.

Skrevet

Takk for alle svar :-) Veldig takknemelig. Skal innrømme at siste tiden har vært slitsom, men tanken på at det forhåpentligvis kommer noe bra ut av det holder jo humøret oppe.

Var hos legen i dag, da luftet jeg dette med vekt. Legen jeg var hos mente at i og med at jeg begynner å holde på maten, og ikke er konstant kvalm tyder på at ting holder på å snu til det bedre, men hvis det ikke gir seg på et par uker, så vil de vurdere væske intravenøst.

To-tre kilo ned hadde ikke så mye å si, for babyen tar den næringen den trenger, men det blir jo ikke så mye igjen til meg til slutt.

Fikk konstantert lavt blodtrykk, pga væsketap, så må bare passe på å drikke rikelig. Tok diverse blodprøver, Hb og jern, får vel svar på de om noen dager. Regner nesten med at de også har gått litt ned.

Uansett, to tomler opp fpr bedre tider framover :-)

Skrevet

Veldig bra!! Dette er paa god vei til aa snu skikkelig, det er jeg helt sikkert. Saa du fant de andre damene paa den andre traaden ogsaa, og det er bra at du har skjoent spise en gang i timen trikset, det virker utrolig bra mot kvalme. Eller at du praktiserer det, mener jeg. Det er ofte langt fra aa skjoenne og praktisere, i hvert fall for min del...hehe.

Lykke til naa, og staa paa! Synes du hoeres fornuftig, realistisk og rasjonell ut. Det blir det bra mammaer av vettu...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...