Icerus Skrevet 31. mars 2008 #1 Skrevet 31. mars 2008 Har dessverre 90% rissiko for å være bløder under fødselen, og ønsker å vite litt mer om dette. Håper at det er noen der ute som kan hjelpe meg litt...
temine Skrevet 31. mars 2008 #2 Skrevet 31. mars 2008 Har du økt blødningstendens/ er bærer av blødergen?
Maigutt08+aprilspire Skrevet 31. mars 2008 #3 Skrevet 31. mars 2008 Usikker på hva du mener når du sier at du har stor sjanse for å være bløder under fødselen. Er det som hun over spør at du er bærer av blødergen eller noe?? Selv har jeg Van Willebrandts blødersykdom. Det er en mild form for bløder som sjelden plager meg. Da jeg ble gravid sendte legen meg til en "blodspesialist" for sikkerhets skyld. Han forklarte at under selve svangerskapet er det ingen fare, men rett etter fødsel øker risikoen for blødninger igjen. Derfor kommer jeg til å få ekstra oppfølging etter fødselen så jeg kan få medisiner dersom jeg blør voldsomt eller lenge etter fødselen (han sa at uten medisiner blør noen damer med VW opp til 6 mnd - det er jeg ikke spes interessert i...). Vet ikke om dette er til hjelp for deg. Hvis du føler deg usikker råder jeg deg til å ta det opp med jordmor eller lege, evt få henvisning til spesialist. Lykke til
Icerus Skrevet 14. april 2008 Forfatter #4 Skrevet 14. april 2008 Eneste jeg vet er at min mor holdt på å stryke med under fødselen av min bror fordi hun "glemte" å gi beskjed om at hun kunne være bløder under fødselen. Hun må få en sprøyte for å stoppe blødning etter fødselen...
Tante Gustava Skrevet 15. april 2008 #6 Skrevet 15. april 2008 Vet ikke om dette er noe av det samme, men i min slekt så blør visst kvinnene mye under fødsel. Min oldemor døde i barselseng, og min bestemor holdt på å dø. Både min mor og min søster måtte få sprøyte for å stanse blødning. Mamma har fått beskjed av legen om at det nok er noe arvelig, uten å få det utgreiet. Jeg har i alle fall fått beskjed av legen min om å si fra om det når jeg kommer på sykehuset. Nå skal jeg føde på Ullevål, og der gies visstnok rutinemessig Oxytocin-sprøyte til alle så regner med at den vil stoppe evt blødning. Mange sykehus gir rutinemessig Oxytocin-sprøyte for å hjelpe livmoren å trekke seg sammen, hør med din jordmor hvordan rutinene er der du skal føde. Uansett så er det lurt at du sier fra om dette ved innkomst til sykehuset, så jordmor kan være ekstra obs.
LilleBjella Skrevet 15. april 2008 #7 Skrevet 15. april 2008 Jeg er bærer av en alvorlig blødersykdom som heter Hemofili A. 50% sjans for at en gutt jeg får blir bløder, og 50% sjansen for at en jente blir bærer. Jenter som er bærere er ikke syke, men kan ha et lavere faktornivå i blodet. Mens helt vanlige har et faktornivå på 100%, har jeg et på ca 40%. Merker det ved at jeg får lettere blåmerker, og hender også jeg blør lett/mye i slimhinner osv. Ellers merker jeg det ikke. Fødested vil være obs på dette hvis det skulle bli et problem i forbindelse med fødsel. Har dere en blødersykdom i familien din som du er klar over? Hvordan har du fått vite dette? Råder deg til å ta en telefon til Institutt for sjeldne diagnoser på Rikshospitalet. De har mye kompetanse på blødersykdommer og de kan sikkert svare på det du lurer på. Har dere en blødersyksom i familien er det veldig viktig å det registrert og behandlet.
<3 coccinelle Skrevet 15. april 2008 #8 Skrevet 15. april 2008 Hvis du mener etterbyrdsbløder (livmoren har problem med å trekke seg sammen og morkaka kommer ikke ut innen en time) så har jeg hatt det i de to siste fødslene. Sist var de klar over det så jeg fikk oxytocin sprøyte (eller drypp) etter fødselen. Dette hjalp ikke og mista utrolig mye blod. Hadde hemoglobin på 6 etter fødsel og kom meg ikke på lenge. Var hos jordmor i dag (på ul) og hun sa at jeg kommer til å få drypp med oxytocin og et annet medikament som jeg ikke husker navnet på. Skal også i samtale med gynekolog senere i svangerskapet for å snakke om hva de kommer til å gjøre. Vil ikke opplevedette en gang til. Sist fikk de til slutt ut morkaka ved at en gynekolog lå på magen min og pressa med hånda si rett ned i livmoren. Det gjorde sykt vondt og jeg var sint på han da, men etterpå takket jeg han for å ha gjort det - slapp i narkose for å få den ut heldigvis. Snakk med fødestedet på forhånd så vil de forberede seg og deg på hva som skal skje.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå