Gå til innhold

Lenej!! Jeg trenger Fontanelle-råd!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så i den heltinnetråden at du har tatt opp fontaneller før, så jeg gikk inn og så på innlegget ditt. Der sier du at de syntes det var tidlig at fontanellen lukket seg ved 5 måneder.

jeg har nemlig hatt samme greie med snuppa mi. Men legen sa at det var hvis den lukket seg før 3 måneder at det kunne være farlig. Han sjekket det på 3 månederskontroll og sa at det så greit ut, og skal ikke sjekke det igjen. Nå er hun 4 mnd. Blir litt stressa når jeg leser at den bør være åpen til 5 måneder?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

5 mnd er nok tidlig det også, men jeg er ingen ekspert.

Skrevet

5 mnd ??

syns det var tidlig..

fontanellen på min 1 åring er ikke lukket helt enda

Skrevet

Jeg fikk høre at det mest opptimale er at fontanellen er open til de er over året.. Er det lege eller helsesøsteren du har fått høre dette av??

Vi gikk til ekstra kontroller frem til mini var litt over et år pga fontanellen vokste sammen alt for tidlig..

Skrevet

Ja, sånn jegbforsto det kunne det gå over et år også uten at det gjorde noe. Men det var viktig at den ikke lukket seg FØØR 3 måneders sa legen. Men så leste jeg at Lenej hadde fått beskjed om 5 måneder.. Tror jeg må ringe HS i dag å spørre.. Blir så bekymret, jeg nå.. tenk om de må åpne opp hodet hennes... :(

Skrevet

Skrev samtidig som dere. Det var legen som sa det. Merkelig..

Skrevet

Men som lenei sier så lenge hodet vokser så er det ingen fare.. Men hvis hodet ikke vokser bra så er det grunn til og se opp for det pga da kan det bli press inne i hodet og de vil vurdere og sette inn dren.. Det var dette vi pratet med helsesøster og barnelege om.. Men det er som sagt om målene ikke øker nok fra gang til gang,.. grunnen til at fontanellen ikke skal vokse igjen er at det ikke skal bli for trangt og at det ikke skal bli press.., men jeg ville nok allikevel rådført meg med helsesøster ang at den har grodd igjen såpass tidlig jeg da..

Skrevet

Hei, eg har sjekka i ei bok her:

Bates: guide to physical examination and history taking

av Lynn S. Bickley

Ordrett: The anterior fontanelle at birth measures 4 - 6 cm in diameter and usually closes between 4 to 26 months of age (90% between 7 - 19). The posterior fontanelle measures 1 - 2 cm at borth and usually closes by 2 months.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...