Gå til innhold

Enkle tips til omlegging av kosthold?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva enkle knep har du? Vil altså miste noen kilo (de vil IKKE bli savnet).

Bytte ut HVA med HVA?

VELDIG glad i brød og poteter, men shit au.... Villig til å ofte LITT!

Så er jeg fæl på .... eh.... ja.... ehh, trenger kanskje ikke si det? Begynner på "sn" og slutter på "op". FY JEG ER DUM =(

Men som sagt, villig til å endre endel, snopet må jeg bare slutte å KJØPE!! =))

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bytt ut en del av brødet med grovt knekkebrød;)

Skrevet

ja =)

det kan jeg klare hehe....

mer?

Skrevet

Kutt ut brus (også lightbrus)

Drikk så lite juice som mulig

Vann er beste tørstedrikk! 2-3 liter er anbefalt inntak pr dag

Spis regelmessig i moderate porsjoner. Helst ca hver tredje time

Ikke forsyn deg en gang til bare fordi det var så godt. Respekter når kroppen er mett.

Reduser saus i forbindelse med varm mat, kan sausen erstattes med sky for eksempel?

Tygg maten godt før du svelger, ha ro rundt måltidene.

Tøm fett av kjøttdeig etter steking

Har du råd så er karbonadedeig mye sunnere enn kjøttdeig

Velg magrere kjøtt som hvitt kjøtt eller kjøtt hvor fettet kan skjæres bort

Spis grønnsaker

osv :)

Skrevet

Sambo har gått ned ca 20 kg og jeg har gått ned.. mange? jeg også, ved å lage den maten vi liker, men på en sunn måte. Rett og slett finne gode alternativer i selve matlagingsprosessen.

Elsker du Pizza? Tynn, tynn bunn som du forsteker i ovnen i 3 min, Bruk enkel tomatsaus av bokstomater/ferske tomater, fersk basilikum, oregano og hvitløk. Ha på f.eks spekeskinke, sopp, løk. bitte små kjøttboller av karbonadedeig rullet i grov pepper..Ikke et tonn med kjøttdeig, bacon o.l

Og her kommer det lure; Mange bruker jarlsberg/norvegia/pizzaost på boks eller pose, og da er det lett å bruke 250-300 g, fordi ost jo er godt.. Vi har begynt å kjøpe en 100g mozarellaost, den er ikke spesielt feit eller salt, og ofte er en halv nok. Da har man plutselig spart masse fett, fordi den smaker masse og smelter utover. Disse pizzaene smaker hundre ganger mer og bedre enn de vi laga før, med 400 g kjøttdeig, 300 g ost, masse saus, man ble helt glatt og oljete på fingrene av den..

Så det er det vi har gjort.. har masse oppskrifter på "usunn" mat som vi har gjort "sunn". Det er så gøy!!

Skrevet

kutt ut hvetemel. kjøp speltmel isteden. sunnere og lavere GI

Unngå ris, pasta og poteter. Råris og grov pasta er godtatt altså! Bak ditt eget brød, men grove kornprodukter, ikke hvetemel. spis gjerne poteter en gang i uka, men ikke mer. erstatt den med gulrøtter og brokkoli. Og spis mindre rødt kjøtt. mer kylling, svin og ikke minst fisk.

på den måten tror jeg du kan gå ned masse..

også ikke drikke brus selvfølgelig, og være litt forsiktig med godteri.

følger du dette over tror jeg ikke du trenger å bekymre deg for å spise fett, godt smør, bacon, fløte osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...