Turid Laila Skrevet 30. mars 2008 #1 Skrevet 30. mars 2008 hvordan skriver dere initialene deres? F.eks om dere hadde hett Anne Kvik-Hansen, ville dere skrevet AK-H, AKH, AK eller AH?
mayaya Skrevet 30. mars 2008 #2 Skrevet 30. mars 2008 Meget godt spørsmål... Hehe. Mini har ei penn med inngravert "AKH" på...
frøken blå Skrevet 30. mars 2008 #3 Skrevet 30. mars 2008 jeg har bindestrek mellom mine to etternavn, men initialene mine er uten. rart.... nå fikk jeg noe å tenke på! =)
Turid Laila Skrevet 30. mars 2008 Forfatter #4 Skrevet 30. mars 2008 Hehe, grunnen til at jeg lurer er fordi mini har bindestrek mellom sine etternavn, vi foreldre har bare ett hver. Nå har jeg merket alle barnehageklærne og har skrevet fornavn og første bokstav i begge etternavnene med bindestrek. Men om jeg bare skulle skrevet initialene så skulle det kanskje være uten bindestreken? Hmmm...
mayaya Skrevet 30. mars 2008 #5 Skrevet 30. mars 2008 Det har jeg lurt på LENGE altså, men aldri funnet ut av :-p
Tia med 2 ♀ Skrevet 30. mars 2008 #6 Skrevet 30. mars 2008 Hmm det har jeg aldri tenkt på faktisk. Burde karnsje undersøke hva som er rett å gjøre
selfangerkjerringa Skrevet 30. mars 2008 #7 Skrevet 30. mars 2008 OJ... er litt usikker der... når jeg håndskriver en signatur i full fart så skriver jeg uten bindstrek. Men det bør kanskje være med?
Turid Laila Skrevet 31. mars 2008 Forfatter #8 Skrevet 31. mars 2008 Kanskje noen som er her nå vet? =)
hit og dit Skrevet 31. mars 2008 #9 Skrevet 31. mars 2008 Eg veit ikkje, men eg tenker følgende: Eit navn med bindestrek er satt sammen til eit navn i prinsippet. Da skal Olga Hansen-Olsen ha initinalene OH. Kva med norsk språkråd sine sider? Kanksje det står noko der.
Turid Laila Skrevet 31. mars 2008 Forfatter #10 Skrevet 31. mars 2008 Nå har jeg lett og lett, men finner ingenting om initialer :/ Men takk for tipset, den siden hadde ikke streifet tankene mine engang.
Turid Laila Skrevet 31. mars 2008 Forfatter #11 Skrevet 31. mars 2008 Nå har jeg googlet litt og sett eksempler. Har ikke funnet noe konkret om hva som er rett og hva som er galt. Men om man har bindestrek i fornavnet så blir initialene uten bindestrek, og begge navnene er med. Eks. Anne-Lise Hansen blir ALH. Så det vil jo da si at eksempelet i hovedinnlegget ville blitt AKH.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå