Gå til innhold

Seteleie..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om man har en liten en som ligger i seteleie, får man da "velge" selv om man vil føde den vaginalt, eller om man vil ta keisersnitt?

Eller må vi ha en "god grunn" for og få keisersnitt da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det kommer litt an på hvor stort barnet er, og hvor stort bekken du har. Er du smal, og barnet stort så er det større sjans for at du får tilbud om KS. Men det er ikke automatikk i at du får KS ved seteleie. Ved noen sykehus tar de deg inn til samtale før fødsel, og du kan få tilbud om å velge selv. Spør jordmor!

Skrevet

Jenta mi sitter fortsatt, jeg er 37+4 i dag. Jeg tror ikke det er vanlig her å få velge mellom ks og vaginal fødsel om bekkenet er stort nok til en setefødsel. Bekkenet mitt ble målt og var for lite, og jeg har derfor fått time til ks. Men det var aldri snakk om noe valg.....

Skrevet

Google "seteleie" så finner du all info du trenger, og mer enn det.

Lykke til!

Skrevet

Jeg fikk velge selv da det ble oppdaget at barnet ligger i seteleie. Ble først forsøkt en "snuing", og når det ikke gikk var det helt opp til meg. Legen anbefalte å forsøke en vaginal fødsel men understreket at hun ikke skulle presse meg til noe som helst. Jeg valgte keisersnitt...

Skrevet

Keisersnitt ble ikke nevnt i det hele tatt da eg var inne til vurdering. De sa bare at bekkenet mitt var stort nok, og eg var klarert for setefødsel. Dette er da ved KK Bergen.

Skrevet

Tydeligvis forskjellig praksis her. Lille snurre her ligger også i seteleie, er 35+6 i dag og fikk beskjed om å komme til et forsøk på snuing i 37+0. Dersom ungen ikke snudde seg ble det tatt røntgen av bekkenet mitt. Dersom de fant ut at dette var stort nok til å gjennomgå en setefødsel fikk jeg velge om jeg vill gjennomføre vaginal fødsel eller ta ks. Dette er på St.Olavs

Skrevet

Det er som regel ikke bare å velge. Er bekkenet stort nok, så skal det mye til for at du får en ks. Men hvis de anbefaler vaginal, så er det nok trygt. Har selv født i seteleie, og det var den letteste av mine fire fødsler. Rakk ikke epidural en gang, for det gikk så fort og greit.

Men du blir ihvertfall lovet epidural ved setefødsel. Det går nok bra okke som.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...