Gå til innhold

Ekstra gjester til kaffen.. Erfaringer??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om vi bare skal ha familie og de aller nærmeste vennene til middag. Og at resten av vennene kommer til kaffe. Er det noen erfaringer med slikt? Hva skrives i invitasjonene? Ka tid skal de komme når middag er ca 18.30?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, dette lurer jeg også på, selv om jeg har spurt mange ganger allerede... :-S Synes det er veldig vanskelig å avgjøre, føler at jeg ødelegger dagen til mange av gjestene.

Viktige ting jeg har merket meg, er imidlertid:

- vent med evt taler og sanger til kaffen, så får alle gjestene være med på så mye som mulig.

- hold et strengt tidsskjema til middagen, så slipper kaffegjestene å sitte og vente på at dere skal bli ferdig!

- prøv å unngå at folk som må reise langt, kun vil bli invitert til kaffen. Forsøk i såfall å arrangere noe hyggelig de kan gjøre mellom vielsen og kaffen, så de ikke blir lei før de i det heletatt rekker å begynne på kaka.

Ang utforming på invitasjonene, fikk jeg dette "skrivetipset" her inne:

Kjære x og x

Vi har den glede å invitere dere til middag og bryllupsfest (evt kaffe og bryllupsfest) i xxx samfunnshus lørdag 5. juli kl 15.00 (evt 20:00)

Vielsen finner sted i xxx rådhus kl 12.00

Vennlig hilsen yy og yy

su innen 15. mai til tilf xx xx xx xx /xx xx xx xx

Toastmaster xxx tlf 00 00 00 00

Håper flere kan komme med litt synspunkt, da jeg synes dette er et veldig vanskelig punkt i planlegginga!

Skrevet

Hei! Sånn må nok vi også gjøre det... Dersom vi skal be den nærmeste familien med tanter og onkler vil det si 80 gjester, og skal vi ha med kusiner og fettere kommer vi kjapt opp i 140 gjester! Og da har vi ikke regna med hverken forlovere eller venner! Og det vil vi jo ikke droppe...!!!

Alle de bryllupene vi har vært i, har vært slik at det kommer gjester til middag. Jeg tror nok ikke noen tenker over det, de vet jo hvor dyrt det er med bryllup! Hos oss og våre venner er det vanlig at de som kommer til kaffen, "underholder" seg selv i tiden mellom kirka og kaffen. De spiser middag, og mange går sammen og lager en egen festmiddag før de kommer til bryllupsfesten. På kakebordet serverer vi påsmurte hjemmebakte rundstykker i tillegg til kaker, på den måten er det litt ordentlig mat til de som kommer til kaffen også! :) Billig og enkelt... Vi har tanter, onkler, kusiner og fettere spredt over hele landet, men de blir ikke bedt til middagen allikevel. De som kommer oppover for å feire med oss (bor i trøndelag) kommer ikke for maten, men for å være med på dagen vår! Vi har veldig stor familie, så med foreldre, søsken, nieser og nevøer, og besteforeldre blir vi 50 stk!

Uff, ble veldig rotete innlegg, men håper dere skjønner hva jeg mener... Hehe.. ;)

Skrevet

Jeg har vært kaffegjest selv et par ganger, med både positive og negative erfaringer...

Dersom dere skal ha kaffegjester bør middagen være ferdig tidlig og i tide! Har måttet sitte og vente i to timer uten mat el drikke, og fikk først "slippe inn" kl 22.30.

Det er derfor lurt å ha noe lett å servere de som venter, pluss drikke. Frukt eller snacks fungerer bra. Vi har gjort som skrevet over, gått sammen flere og spist middag i mellomtiden.

Det er også greit at man ikke føler seg som de eneste som ikke fikk komme til middag. Har vært i et bryllup hvor det var 60 til middag og 10 ekstra til kaffe. Da føler man seg utenfor...

Personlig ville jeg ikke invitert noen til kaffen, alle skal få være med på alt. Vi valgte en billig middagsløsning(tapas) istedet. Budsjett for 100 gjester: 80.000 kroner, hvorav mat og drikke 35.000.

Skrevet

Da jeg skrev at vi skulle ha gjester til kaffen, glemte jeg å skrive at vielsen er kl 12, middagen kl 15, og kaffen kl 19! Vi (og foreldrene mine og min søster) bor alle i nærheten av festlokalet, og de tilreisende får derfor bruke våre hus som oppholdssted mellom vielsen og festen. Vi ordner med matvarer slik at de får spise en skikkelig middag før de kommer på festen!

Skrevet

Jeg ville kanskje drøyd kaffen til 19.30.

Det går fort 4 timer til middag, avhengig av antall retter og taler/sanger. Folk vil gjerne strekke litt på bena etter å ha sittet så lenge, og da er du også helt sikker på at kaffegjestene ikke må vente.

Skrevet

Hei hei. Her har jeg erfaringer ettersom jeg har vært gift en gang :-9

Skal man ha gjester til kaffen kan det være greit å for eksempel forselå felles møtested til kaffegjestene før ankomst. Om ikke alle kjenner hverandre kan det bli litt pinlig og stivt å komme sånn utpå dagen.

En annen viktig huskeregel er:

SETT OPP REALISTISK KAFFETID - har hørt om mange som har stått på gangen å ventet og ventet... Det blir fort en nedtur for de som kommer til kaffen da. Man føler seg ikke som gjest, bare en gavebetaler om du forstår.

Tipd til felles oppmøte stede:

Server snacks, frukt, champis/ musserende - gjør noe for å skape stemning også for "etterpåslengerene". Da føler de seg velkommen og stemningen blir god også for dem fra start :-)

Det er vanlig med kaffegjester - bare vær klar over at ikke alle synes det er stas å bare bli bedt til kaffe. Vi opplevde det. Altså venner av mannen min som ble så fornærmet at de ikke kom.

Når jeg nå gifter meg for 2 gang skal vi ha to fester. Et bryllup med familie og helt nære venner - for så å holde vennebryllupsfest helgen etter av mer uformellkarakter. Da får jeg brukt kjolen to ganger også :-))

Ikke meningen å strø noe salt her altså, ville bare fortelle at kaffegjester har flere sider, men husker du på å gi dem en varm velkomst slik at de får følelsen av å være en del av festen og ikke et vedheng blir det bra :-)

Ved mitt første bryllup hadde kaffegjestene eget forspill - det hadde ikke jeg tenkt på ettersom jeg var så ung. Altså gjorde de felleskapsjobben selv :-)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...