Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke bil, og ettersom det er litt dårlig bussforbindelse her jeg bor, særlig i helgene, tar vi taxi flere ganger i måneden. Ettersom jeg har en gutt på to år, ber jeg alltid om bil med barnesete.

Ofte har bilen kommet med setet liggende i bagasjerommet, og sjåføren har ikke hatt peiling på hvordan det skal festes. Noen seter kan man ikke stramme selene på, slik at ungen uten problemer kan vri seg helt ut av setet, og noen seter vipper opptil 20 cm fremover når jeg drar i det. Har opplevd å komme for sent til toget fordi jeg var nødt til å bruke 20 min på å finne ut av hvordan setet skulle festes i bilen.

På fredag skulle ungene og jeg reise med tog, og jeg hadde bestilt bil i god tid. Ba spesielt om at setet skulle være festet når bilen kom, slik at vi slapp å styre med det.

Bilen kom, og setet så forholdsvis nytt og fint ut. Plasserte gutten min i det, satt på selene og strammet til- med det resultatet av hele setet forskjøv seg 90 grader, Jeg sjekket hvordan det var festet, og selen var bare lagt rett over bak setet, var ikke lagt inn i sporene en gang. Påpekte dette for sjåføren, som ble skikkelig sur. Han mente at setet var godt nok festet, og at setet hans ville ta av ved en evnt kollisjon. Da jeg påpekte at en påkjørsel fra siden ville slenge hele setet tvers over bilen, svarte han hånlig at vi skulle jo bare kjøre i fem minutter, og at det fikk være grenser for hvor nøye man skal være. Han ville ikke la meg feste setet annerledes, for det ville bli så mye bry for ham å ta det ut igjen! (Det var et slikt sete der trepunktsselen skal inn i fire spor, tar ca 30 sekunder å feste eller ta ut hvis man vet hvordan det gjøres).

Da jeg sa at jeg ikke kom til å kjøre med sønnen min i det setet, svarte han at da fikk jeg skaffe en annen bil, lempet ut setet og kjørte!

Jeg ringte opp taxiselskapet og fikk ny bil med "ok" sete i løpet av fem minutter , så vi rakk toget. Men heller ikke det setet var bra, det satt ikke stramt fast, og var nesten umulig å stramme selve selene. Jeg ringte daglig leder for taxiselskapet samme dag, og han beklaget den første sjåførens oppførsel. Men denne gangen skal jeg gå videre med det. Skal ringe ham opp i morgen og spørre om han har en plan for hvordan de skal sikre seg at barn sitter trygt i bilene deres. Har han ikke det, skal jeg ta det videre. Nok er nok!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men er det mulig å være kranglete, eller? Taxisjåføren da, selvfølgelig. Kjenner jeg blir irritert sammen med deg. (Har et stort horn i sida til enkelte yrkessjåfører etter en buss kjørte på vogna mi her forleden)

Synes absolutt du skal gå videre med saken, er ikke første gang jeg hører om inkompetente taxisjåfører som ikke vet hvordan de skal feste setet. Når de i tillegg blir SURE på deg pga at de har gjort en dårlig jobb, blir jeg skikkelig oppgitt.

Skrevet

Dette er ikek noe nytt fenomen. Vg eller dagbladet hadde en sak om det for noen måneder siden. De testa haugevis av taxier og INGEN visste hvordan de skulle feste setene og ingen av sjåførene visste en dritt om trafikksikkerhet og barn. Helt utrolig at det går an, men det er visstnok ikke en del av sjåførenes jobb ifølge dem selv.

Skrevet

Det er desverre alt for mange dustete folk i slike yrker her i landet. Vi tar selv masse buss, og seinest forrige uke krevde bussjåføren at jeg skulle betale barnetakst for jenta mi (som er 7 mnd). Men det var bare dersom han måtte hjelpe meg på bussen... Det er jo to trinn opp. Hvordan trodde han jeg skulle komme meg på uten hjelp?!

Skrevet

Det er ikke først og fremst det at han var frekk som gjør meg så forbannet, men det at han tydeligvis gir f**n i kundenes sikkerhet i bilen. Det finnes lover om dette, men jeg synes det virker som om taxiselskapet ignorerer det helt, fordi det er brysomt for dem. Har opplevd å ringe sentralbordet og be om å få en sjåfør som vet hvordan setet skal festes, men det kunne de ikke garantere meg. Han jeg snakket med svarte at noen hadde unger selv og kunne det med barneseter, og noen hadde aldri vært borte i det. Hva med å sette av 30 minutter for å sørge for at alle ansatte kan det? I verste fall kan det faktisk dreie seg om liv og død for et lite barn.

Skrevet

Hæ? Den håper jeg du rapporterte til busselskapet. Han må jo bare ha vært lat og håpet å få slippe å løfte vognen.

Skrevet

Meldte fra ja. Og jeg krevde hjelp, og nekta å betale for henne :) Busselskapet brydde seg ikke så mye da. De skulle se på saken. Tenker jeg ja...

Skrevet

da skal jeg fortelle når jeg og linnea reiste med Taxi fra sunnaas sykehus i begynnelsen av mars!

jeg sa i fra til legen at jeg måtte ha en taxi med barnesete, og når taxin kom så så jeg jo med en gang at han ikke hadde noe sete med grr

sa til sjåføren at jeg måte ha barnesete og vet dere hva han tok opp døra å satte barnesete opp slik at en på 4-5¨år kan sitte bra dette var en volvo V70! men herregud linnea kan jo ikke sitte i et sånt sete sa jeg hun er jo bare 3 mnd! teite sjåføren som ikke skjønte det liksom!

så hun lå i baggen ved siden av meg på hele turen som var 12 mil og tok 2 timer ca......ikke var baggen festa heller! han prøvde men sikkerhetsælen var ikke lang nok!

ennå godt at turen gikk bra og det kommer jeg aldri til å gjøre igjen!

jeg skulle nok kanskje ha krevd å få en annen taxi men orket ikke så mye styr pga jeg skulle bare betale egenandel på 120 kr og resten dekka trygdekontoret....

Skrevet

Da jeg skulle hjem fra sykehuset med min lille (han måtte inn til obs fordi han hadde fått fatt i noen jerntabletter, hadde ikke spist noen heldigvis)

bestilte sykehuset bil til barn på 18 mnd og følgeperson. Taxisjåføren kom og hadde med PUTE!!!! jeg sa at han måtte ha et annet sete, at mitt barn er for liten til pute. Han prøvde seg på at han hadde fått bestilling på at barnet var 2 år, så jeg svarte klart ifra at det spiller ingen rolle, en toåring kan heller ikek sitte på pute i nesten EN TIME i taxi!!

Sjåføren klikka på meg og kjefta fordi jeg tok feil og var vansjelig og det hele endte med at han ba meg ta en annen taxi, hvorpå jeg spurte om han ringte etter ny taxi for meg siden han ikke ville hente nytt sete. Han sa at det var ikek hans problem og gikk..

Jeg måtte da ta med lille opp på barneavd igjen og få de til å ringe ny taxi (klokka var 22.00 og lille sov ikek, han var SUR og SLITEN...Den nye taxien kom, gikk bort å kalte på securitas på sykehuset og sa at han måtte ha barnesete til 18 mnd gammel gutt (låne med seg), jeg visste ikke at de kunne det jeg. Så fikk han det og vi gikk ut i bilen, da det skulle monteres ble det verre, verken sjåføren eller jeg hadde sett slikt sete før. Så da endte det med at han tilkalte security IGJEN for at sete skulle sitte skikkelig! Han var en ordentlig koselig fyr og veldig bevisst på sikkerhet hos voksne og barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...