Gå til innhold

Please kom med tips mot kvalme!! :/

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så utrolig kvalm og dårlig hele dagen. All mat kommer opp igjen(bortsett fra mariekjeks) og cola. Er i uke 22 og veier 1kg mindre enn utgangspunktet:( Har hatt et sykehusopphold med intravenøst, og må vell inn igjen. Kan ikke alle som har noen gode tips sende dem over til meg?:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke love noe mirakel men jeg har levd på boks-cola,appelsiner,salt smågodt å sikkert merklig nokk sånn grønn is(sånn tynne i plastik). Drakk også mye vann som hadde vært i frysern.

Skrevet

du kan ikke få afipran av legen da? du kan bruke det fram til 3trimester hvertfall, så kanskje det er over til den tid..? Jeg spiser masse grønne epler jeg da, men er nok ikke så hardt ramma som deg hviss du spyr opp alt. Høres helt forferdelig ut

Skrevet

Jeg har ikke så mange gode råd. Jeg har vært inne mange ganger til intravnøs, har vel 14 døgn tilsammen bak meg nå, 9 kg i minus og er relativt lei. Nå er jeg heldigvis på bedringens vei. det som har redda meg mang en gang er kiwi og slik energidrikk man blander i vann,jeg vet ikke helt hav den heter, jeg har fått den med meg fra sykehuset.

Jeg har gått på Phenegan når ting har vært på sitt verste, har du ikke fått tilbud om kvalemstillende tabletter?

Skrevet

Takk for tips dere! Var hos legen i dag, og symfysemålet var det samme som for 3 uker siden, noe som også da vare lavt. Jeg er i uke 22 og symfysemål på 15!! Off off, hva sier egentlig d? Er babyen liten også da? Ihvertfall så har han dårlig plass:/ Stakkars liten:-(

Sara og blomsterbarnet: Jeg har fått postafen, men det hjelper ikke. Aldri hørt om det du nevner. Skal spørre etter det med engang! Skal sikkert snart opp på sjukehuset pga det lave symfysemålet.

Skrevet

Akupunktur. Har anbefalt det til alle som ber om råd. Etter 7 behandlinger var jeg helt kvitt kvalmen. Fikk først Afipran av legen, men ble så trøtt at jeg sovnet hvor som helst og fikk synsforstyrrelser. Finn en god homopat eller akupunktør. Det er verdt hver eneste krone!!!

Skrevet

Når blir man innlagt egentlig? Jeg har gått ned 5-6 kg og veier nå 49 kg og er i uke 14. Orker svært lite mat og kan kaste opp fl ganger daglig. Tenker at siden jeg har blitt så tynn er det skikkelig stress, men får i meg ristet loff of sjokolademelk og noen biter middag (dette beholder jeg stort sett). Og cola. Har jo 0 energi og ligger bare stille på sofaen. Føler meg litt bedre innimellom, og da orker jeg og sitte ved dataen el lese avisa. Noen råd?

Skrevet

afipran stikkpiller hjelper meg,postafen spyr jeg bare opp igjen;P det er ikke påvist at barnet tar skade av afipran,men andre preparater i samme type kan ved bruk di 3 siste mnd gi forbigående nevrologiske forstyrrelser hos barnet,men altså ikke afipran:)+ frisk luft...

Skrevet

For meg har også saftis og salt sukkertøy hjulpet massevis - og grønne sure epler - litt og litt av gangen. Var skikkelig plaget av oppkast fra uke 10-19, men nå er det heldigvis over (22+4 idag). .

Skrevet

Heisann:)

Prøv sea band. er armebånd(ser ut som sånne tennissvette bånd) du har rundt håndleddet, som presser på ett spesielt punkt som demper kvalme. Jeg kjøpte det på apoteket i Sverige, men har det sikkert på apoteket her å. hjelper også mot sjøsyke:)

God Bedring:)

Skrevet

AKUPUNGTUR!!!!!

Kan man virkelig ta postafen? Jeg kjører ambulanse og sliter selvfølgelig med kvalme og blir bilsyk. Har kastet opp foran pasienter... flaut! Hadde vært en stor lettelse hvis jeg kunne tatt postafen! Ble selv pasient i ambulansen og ble lagt inn på sykehuset da jeg var 8 uker på vei, og jeg kunne ikke få afipran fordi jeg var gravid... Merkelig at det er ulik praksis.

Skrevet

Kanel - gjerne en teskje i slengen, alene og ikke med noe annet. Ikke drikk rett foer og rett etter.

Ingefaer, masse frisk ingefaer, trukket 4-5 min i kokende vann til det blir lunkent.

Tette smaa maaltider i stedet for faa og store kan dere sikkert fra foer.

Det aa sitte helt i ro 20 min hver gang man har spist noe, uten aa stresse, saa kroppen faar jobbet med maten litt foer mer aktivitet, kan ogsaa vaere noe.

Men dere hoeres veldig sterkt rammet ut, jeg sier bare lykke til, maa vaere forferdelig irriterende.

Skrevet

jeg har ikke vært så plaget som dere andre her. jeg blir bare inmari dårlig om jeg ikke spiser tidlig nok om morran, så jeg står opp mellom 6 og 7 for frokost.... da holder jeg meg fin hele dagen,bortsett fra at jeg blir trøtt på kvelden. men heller det enn oppkast!!!!

mamma sa at da hun skulle ha meg og søss, så spiste hun rå gulrot før hun stod opp. skrelte en å la i pose hver kveld og hadde på nattbordet. mange sier oxo tørre knekkebrød og farris blandet med litt eplejuice hjelper mot kvalmen.

lykke til å god bedring!!!

Skrevet

På apoteket har de en juice (relativt dyr) som heter Addera pluss. Det er en kjempefin energi drikk.. Jobber i hjemmetjenesten og vi bruker den mye når folk er dårlige;)

Ellers spiste jeg mye salt potetgull da jeg hadde den verste kvalmen;)

Skrevet

Tusen takk til alle! Jeg tar til meg alt!:-) Men er det noen som vet noe om dette med sf-mål? Det at jeg er i uke 22 med et sf-mål på bare 15, er ikke dette VELDIG lite?:/

Skrevet

Jeg har vel slitt med det samme som deg. Kvalm og generelt ganske skral. Har også gått ned et par kilo, utfra utgangspunktet, kommer av væsketap, og mat som jeg ikke beholder. Er i uke 16 (15+4) nå, så ligger litt etter deg. For min del har det hjulpet å spise lite, men ofte, prøver å få i meg noe en gang i timen, om ikke annet enn en halv banan, en yougurt eller noe sånt. Ligger/sitter helt stille etter matinntak. Litt vanskelig nå ettersom jeg har begynt i jobb igjen. Men, har vært sykemeldt tilsammen 5 uker. Hvis kvalmen/oppkast ikke gir seg om et par uker, vil de vurdere innleggelse. Kaster ikke opp 8-9 ganger om dagen lenger, så det er jo framgang.

Lykke til videre, håper det snur for deg snart :-)

Skrevet

Så bra å høre at du er på bedringens vei! Du er heldig! Bare ta det rolig og bruk den tiden du trenger! Hadde jeg blitt kvitt denne forferdelige kvalmen, da hadde jeg blitt så ufattelig glad at jeg vet ikke hva jeg hadde gjort:O Et helt nytt liv! Når begynte det for deg? Hos meg kom ikke kvalmen før i uke 13 faktisk, hehe. Litt sånn motsatt fra alle andre jeg;D Her hjemme holder jeg fortsatt ikke på så mye, bare av og til litt kjeks og cola. Men surt snop og saft is pleier å gå fint:-)

Skrevet

ingefær hjalp meg.Gikk til en thai butikk og kjøpte meg ingefær te, smakte helt forfærdelig men det hjalp faktisk :)

Skrevet

En venninne av meg sverget til grapefrukt juice. Tine har denne, men får den nok ikke i alle butikker. Håper du blir bedre snart - høres veldig slitsomt ut.

Skrevet

Dere som er bekymret for at dere spyr mye og ikke klarer å ta til dere næring eller væske. Kontakt lege for å få tatt en ketonprøve, den var i alle fall avgjørende for at jeg ble lagt inn. Det er en urinprøve, som man får svar på med en gang. En slik prøve skal være negativ og om den ikke er det bør det vurderes innleggelse. Var i alle fall det jeg fikk vite da jeg ble lagt inn, etter 4 uker med konstant spying. Spydde på det verste opptil 200 ganger i døgnet i følge min kjære som førte statistikk..hehe:)

Når det gjelder måling av symfysen kan jeg ikke hjelpe deg Milli, her måler de ikke før uke 24 og jeg har fått beskjed av jordmor at ingen målinger "gjelder" før da ( er ny praksis som vistnok innføres), så jeg vet ikke hva som er normal eller ikke.

For å roe deg ned kan jeg jo fortelle at jeg har ei flott, frisk og sprek jente i magen, som har utvikla seg helt normalt tross all spyinga:)

Skrevet

Jeg begynte med kvalmen i uke 7, så jeg har holdt på en stund. Men, begynte ikke å gå ned i vekt før for noen uker siden. I dag har jeg hatt en helt ok dag, var verre i går, kastet opp fra tidlig morgen til jeg sovnet av utmattelse i ti tiden... så det går litt opp og ned, men så alt i alt, går det framover med kvalme og oppkast. Aberet er jo at jeg har fått lavt blodtrykk nå da, så er trøtt og svimmel stort sett hele tiden, kommer visst av væsketap/energi tap. Er det ikke det ene så er det det andre.. men så lenge alt er vel med den lille skal jeg overleve dette også :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...