Cosette Skrevet 30. mars 2008 #1 Skrevet 30. mars 2008 Dette er ikke noe jeg er irritert eller sint over, men bare funderer litt over hva andre mener om saken. Jeg hører og leser mange som definerer seg som syke når de bare er litt forkjøla, uvel, har litt diare, osv. For meg blir dette helt feil. Jeg definerer ikke meg selv som syk før jeg er helt slått ut og sengeliggende. Hva mener dere om saken? Når er man egentlig syk?
*H* Skrevet 30. mars 2008 #2 Skrevet 30. mars 2008 jeg er syk når jeg ikke klarer å fungere som jeg skal i de oppgavene jeg skal gjøre... om jeg føler jeg ikke klarer å gjennomføre. litt feber, forkjølelse, vondter, hodepine, diare, er ikke god nok grunn for meg med mindre jeg er sengeliggende. har vel hatt litt for mange timer på sats med feber, noe som ikke akkurat hjelper, men jeg har følt at det har vært greit. men er veldig individuelt.. har en venninne/bekjent som tar seg fri/egenmeld pga menssmerter, hodepine, lite søvn etc..
♡ snart 3barnsmamma Skrevet 30. mars 2008 #3 Skrevet 30. mars 2008 Kommer an på hva slags jobb du har, tenker jeg. Jeg jobber som ped.leder i en barnehage, og har mange ganger på dagen der jeg er alene med en gruppe barn, av og til hele gruppa. Og da kan jeg rett og slett ikke være på jobb med diare, for jeg vil da ha valget mellom å gå ifra barna ubevoktet, eller å gjøre på meg Og ingen av de har jeg lyst til (og med diare kan du jo godt bli sittende på do en stund, så det hadde jeg ikke turt) Og alt som kan være smittsomt får jeg ikke lov til å dra med meg i barnehagen. Jeg har tidligere jobbet som lærer på ungdomsskoletrinnet, og da var det fint lite vits i å gå på skolen med halsbetennelse, mistet stemme etc. Nå kan jeg jo gjøre det, for nå trenger det ikke å være meg som roper hvis det er behov, eller tar samlingsstunden med barna. Hadde jeg jobbet på kontor hadde jeg nok hatt mye strengere grense for når jeg kalte meg syk.
Gjest Skrevet 30. mars 2008 #4 Skrevet 30. mars 2008 jeg er jo kokk og kan jo da ikke jobbe hvis jeg har diare o.l. MEN typisk kokkeyrket/bransjen er det vel egentlig kun egen død som er godtatt som passende fravær på jobb.
Gjest Skrevet 30. mars 2008 #5 Skrevet 30. mars 2008 Dette er jo et definisjonsspørsmål da... Noen har høyere "smertegrense" enn andre og vil ikke karakterisere seg som syke selv om de har 40 i feber. Jeg er faktisk litt usikker på hva som skal til for at jeg vil si at jeg syk.. Om jeg kaster opp og har diare i mer enn en dag ville jeg nok sagt at jeg var i dårlig form, men ikke syk kanskje. Må nok ha feber i hvertfall for å si at jeg er syk. Ikke for det.. Hvis jeg har migreneanfall kan jeg nok si at jeg er syk, selv om jeg verken kaster opp eller har feber. Men som sagt.. Dette er et definisjonsspørsmål =)
Makko med to små gutter Skrevet 30. mars 2008 #6 Skrevet 30. mars 2008 Det har hendt flere ganger siste året at sjefen faktisk har sendt hjem folk han anser å være for syke til å være på jobb! Kanskje fordi vi sitter i et lite og tett landskap, noe som gjør at smittefaren er endel større enn om vi hadde hatt egne kontorer. Selv er jeg stort sett senge/sofa liggende når jeg definerer meg som syk.
Cosette Skrevet 30. mars 2008 Forfatter #7 Skrevet 30. mars 2008 Takk for svar alle sammen. Jeg er egentlig helt enig med dere alle sammen her, det er jo så klart et definisjonsspørsmål. Og når det gjelder hva slags yrke en har, så har det så klart veldig mye å si, da ulike hensyn må tas. Jeg bruker også heller betegnelsen at jeg er i dårlig form dersom jeg føler meg litt pjusk, og sparer ordet syk til jeg er ordentlig dårlig.
Verdens peneste gutter er mine Skrevet 31. mars 2008 #8 Skrevet 31. mars 2008 Om du selv ikke føler deg syk ved oppkast/diare så har enn lov til å bruke sunn fornuft og holde seg hjemme. Mange kan bli alvorlig syke fordi du selv går ut med smitten. Det er ikke om å gjøre å holde seg hjemme hvis enn er veldig smittsom. Det har med å bruke hode og tenke på andre. Enn tenker ikke på andre om enn går ut med noe så smittsomt som en omgangssyke. Og uannsett om det ikke er barn eller eldre du jobber med men vanlige friske voksne folk så kan de også bli alvorlig syke av omgangssyke, vet jo vanlige friske folk som har blitt lagt inn på sykehus på grunn av omgangssyke.
indianerjenta Skrevet 31. mars 2008 #9 Skrevet 31. mars 2008 leste ikke gjennom svarene her, men jeg synes det har litt med jobben å gjøre. Jeg jobber i hjemmesykepleien, og jeg hadde blitt hjemme dersom jeg hadde diare, da vi ikke har tilgang på toalett hele tiden. I mitt yrke synes jeg også at det er godtatt å være hjemme om man er veldig forkjølet. Når jeg har gått på jobb til tross for sterk forkjølelse, har jeg ofte bekymret pasientene som er redd for smitte. Dessuten er det ikke hygenisk eller forsvarlig å foreta sårskift e.l når man må snyte seg opptil flere ganger i løpet av prosedyren. derimot reiser jeg på jobb til tross for menssmerter og hodepine.. jeg kan godt ha feber også, men jeg synes at man da har all rett til å bli hjemme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå