Gå til innhold

Fruktbarhet/planlagt graviditet og vitaminer!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir litt forvirra her, prøver å få en oversikt over hvilke vitaminer man bør ta når man planlegger å bli gravid / ønsker å øke sjansen for befruktning.

Har bestemt meg for å kjøpe E og C vitamin samt Omega 3. Folsyre tar jeg fra før og mannen tar zink. Men skal vi også ta selen? Jeg har også lest at Johannesurt, Solhatt og Ginko Biloba er bra. Noen som bruker dette også? Husker ikke hvor jeg leste det...:-S

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke så mye om hva man bør ta for å øke sjansen for å bli gravid, men jeg tar folsyre og tran og innimellom multivitaminer uten A og Dvit.(pga at jeg tar tran, ikke bra å få for mye av de fettløselige vitaminene..). Babyen vil i allefall ha stor nytte av disse tingene når den en gang kommer!

Når det gjelder solhatt, så er det sikkert ikke skadelig å ta litt innimellom, men har hørt at det kan være uheldig om man bruker det fast over lengre tid. Tenkte i allefall jeg skulle si fra om det... ;-)

Lykke til!

Skrevet

Både E-vitamin C vitamin og Omega 3 er bra å ta. Sink er i tillegg bra for mannen, så der har du tenkt riktig:-). Selen kan og være bra, men trenger ikke kjøpe noe ekstra tilskudd for det. Evt kan du bruke multivitamin, F eks Møllers total.

Når det gjelder Johannesurt, Solhatt og Ginko Biloba er jeg ikke helt med, jeg har alltid hørt at disse skal man ikke ta når man prøver eller er gravid. Ginko Biloba kan til en viss grad være greit når man prøver i og med at det øker blodsirkulasjonen. Men de andre ville jeg holdt meg unna. Typiske midler når det gjelder kvinner og fruktbarhet er Wild Yam, Dong quai, Damiana, bidronninggele. Men disse ville jeg ikke stresset med å ta før det ser ut til å ta tid å bli gravid. Så med det første ville jeg altså holdt meg til vitaminene, også deretter vurdere andre ting

Skrevet

Takk for svar! Du har helt rett "babyønske", stemmer at Johannesurt, Solhatt og Ginko kan HEMME fruktbarheten. Jeg hadde lest feil.

I mårra skal jeg kjøpe bidronninggele og Solvipect. Leste her et sted at det også kan hjelpe? Har du noen erfaringer med de? (er jo vanskelig å vite om det er sånne ting som faktisk har gjort "susen" da...)

Leste også noe om salvie te. Så mulig jeg kjøper det også! Siste innspurt før vi starter med IVF, hehe:-)

Skrevet

Jeg selv er litt skeptisk til å bruke hostesaft... Selv om det iflg. felleskatalogen ikke skal være skadelig ved graviditet (så lenge det er den reseptfrie). Men tenkte jeg skulle prøve grapefruktjuice, siden noen sier det har virka ;-) Og helmelk, is og andre produkter laga av helmelk ;-) Det smaker i allefall godt!

Skrevet

eg går på de pillene som heter GRAVID, noen med erfariger fra de? eg har vert mye plaget med hodeverk, men når eg begynte på disse forsvant den:D

i tilegg tar eg omega 3 og vitamin C:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...