Gå til innhold

Lurer på et par ting ang. begravlese...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bestefaren min døde i dag, så nå lurer jeg på et par ting...

Har man krav på fri med lønn i forbindelse med begravelse av besteforeldre?

Også lurer jeg på hvordan dere ville forklart en 4-åring dette med døden? Han var en gammel mann på 91 år, som ble syk og døde. Hvordan ville dere forklart det sånn at det blir mest mulig naturlig, og at han ikke blir skremt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kondolerer så mye!

Ja, mener du har krav på 1 dag fri med lønn. Tror også du har krav på den tiden det tår å reise dit også dersom det er langt unna begravelsen er.

Skrevet

kondolelerer.

Jeg ville forklart det akkurat sånn som du gjorde nå. Han var gammel, syk og døde er nå i himmelen.

Man har egentlig bare krav på fri når det er foreldre og egne barn, men er svært sjeldent man ikke får fri. De fleste gir lønn og.

Skrevet

Du har krav på fri UTEN lønn. Noen arbeidsplasser har bedre tariff og har med lønn (f.eks stat og kommune)

Skrevet

Klem til deg.

Nettopp slik bør det forklares: han var en gammel mann som ble syk og døde. Ikke så mye hokkuspokkus, la han få spørre og svar ærlig og enkelt. Ikke snakk om å sovne inn og ikke våkne osv., og forklar at det er slik det er med gamle mennesker, kroppen blir oppbrukt og slutter å virke.

Og når det gjelder fri mener jeg man har krav på lønn den dagen ja, søk om velferdsperm.

Skrevet

Tusen takk :-) Det går veldig bra. Jeg ser helt naturlig på dette med syke og gamle som dør. Jobber også med det, så jeg syns det er helt greit.

Men, hva skal jeg egentlig si ang. hvor han blir av når han dør? Altså han skal jo ned i jorda, men skal jeg si noe om at sjelen kommer til himmelen? Han vet jo ikke hva en sjel er en gang... eller hva annet kan jeg si? Jeg syns liksom det høres litt "fælt" ut for en liten en å høre at man bare blir gravd ned i jorda og blir borte... men, jeg er jo ikke troende heller da...

Skrevet

Da oldefaren døde sa vi til vår sønn at han hva gammel og syk.Nåer han i himmel og passer på oss,og at han har det bra.Under ett år senere døde oldemor og da sa vår sønn,nå er de sammen igjen,kansje de skal på ferie nå,tror du de reiser til syden mamma?Måtte le litt da...

Vi forklarte at det er lov å være lei seg og at det er helt ok å gråte.Ibegynnelsen syns han det hva tøft,han ble litt redd for døden.Spurte hele tiden om han komtil å dø osv..Vi har prøvd å være så ærlige som bare det uten for mye detaljer..

Han fikk ikke være med i begravelsen til noen av de,men til minnestunden vi hadde hjemme etter begravelsen..

Vi er ofte på graven med blomster og tenner lys,da spør han ofte om de,har de det bra,sitter de deroppe og ser på oss,hvordan feire jul??Når vi går fra graven sier vi ha det er det jul sier vi god jul osv.Sånn har vi valgt å gjøre det.

Skrevet

Takk for fint svar :-)

Men, hva svarer jeg om han spør om han selv kommer til å dø, eller om jeg og pappaen kommer til å dø? Den syns jeg er vrien...

Skrevet

Så trist, føler med deg i sorgen. Du får høre med arbeidsgiver om du har krav på lønn. Jeg fikk ihvertfall lønn da bestemoren min ble begravd i slutten av nov 2006.

Det du kan forklare sønnen din er at oldefar døde på grunn av at han var gammel. Er verre å si at han ble syk osv for da kan han bli redd. Men 91 år er gammelt da og han døde jo mye på grunn av alderdommen sin.

Skrevet

Det finnes mange veldig gode barnebøker om døden som det går an å støtte seg på. Spør på bokbutikken om du er interressert. Jeg har en nydelig bok (vannmaligsillustrasjoner) som heter "Farvel, Rune" av Marit Kaldhol og Wenche Øyen. Hadde den da jeg var liten, var enormt glad i den, og den er fortsatt like sterk den dag i dag (egentlig sterkere). Den handler om ei jente som mister vennen sin i en drukningsulykke (finere fortalt enn det jeg gjør her), men hovedvekten er på jenta etter dødsfallet, begravelsen, og hvordan livet går videre.

Det er ikke sikkert at bøker er det rette hjelpemiddelet for deg, men det er da et forslag?

Skrevet

Bøker er sikkert kjempefint, men det blir ikke løsningen i denne situasjonen, ettersom dette skal forklares 4-åringen i morgen.

Håper noen kan svare meg på hva jeg skal si om han lurer på om han selv skal dø, og hvis han lurer på om jeg og pappaen skal dø?

Skrevet

Dytter litt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...