Gå til innhold

Hva gjør babyen om dagene...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi er 9 uker.

Her er det slik : Våkner opp fra en dupp , mat , så stell.. Så vippe stol... Så tenker jeg .. Hva mere?

Vi koser oss, jeg skravler med henne på gulvet , bærer litt rundt omkring , ligger litt på en gulvmatte på magen å trener nakken sin..

Er ikke så flink å trille tur , men hun sover endel på altan..

Men jeg plages med det at hun ligger så mye i vippestolen (ligger/sitter) ... Føler meg som en kjempe elendig mamma.. Men hva mere kan man gjøre?

Drar henne med meg rundt omkring i huset hvor jeg er, mens jeg legger sammen klær f.eks... Dere da??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg sliter med akkurat d samme..

jenta di er jo så lita enda,så d begrrenser seg jo hvor mye du kan gjøre sammen med henne..

men min snupp er 6 mnd..og jeg vet ikke helt hva mer jeg skal finne på med han heller,annet enn å ligge på matta sammen med han å snakke med han,være litt i hoppetusse og trille tur..

Skrevet

jeg føler meg også en elendig mamma!!! snuppa er 3 uker gammel og jeg vet ikke hvordan jeg skal under holde henne når hun er våken...

Skrevet

Jeg vet ikke ... Min er 5 uker. Jeg er kjempeglad når hun sover eller er våken men "underholder seg selv" mens hun ligger på gulvet ... Men veldig dårlig samvittighet, vet ikke om det er meningen at jeg skal aktivisere og holde henne hele tiden. Hmmm.

Skrevet

Er ikke verre enn å legge dem på et leketeppe i stedt for vippestol, da får de trent seg på alt mulig. Og innimellom kan du legge deg ned å lese en tøybok for henne, herme etter hverandre, synge og vise henne leker. Etterhvert vil hun ta etter lekene og reagere mer og mer på alt du gjør.

Skrevet

Sønnen min sov veldig lite på dagen og likte seg ikke i vogna i den tiden så det jeg gjorde var å hindre han fra å grine. Jeg ammet han masse og siden jeg fikk han til å sove i armene mine så sov han der noen ganger mens jeg så på tv. Hele dagen gikk i å prøve å få han til å sove og amming. Han bæsjet hele tiden også (ca. 10-15 ganger til dagen) så det var en del bleieskift. Han satt litt i vippe stolen han også....

Det blir bedre. Hvis du har en baby som sover mye på dagen så må du bare nytte det. Lykke til!

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor de absolutt skal sove, hva skjer med det da? De lærer jo masse hvis de får lov å være litt våken og ligge litt på et teppe med leker. Trodde det var vanlig jeg!

Skrevet

Til dere som har de små babyene på bare noen uker:

Det er ikke så mye leking og underholdning som skal til når de er så små. Det viktigste er trygghet og nærhet. Bær dem og kos med dem, la dem høre stemmen deres, hjerteslagene, la dem ha noe koselig å se på ved stellebordet etc. Spill litt forskjellig musikk for dem. Stryk og klapp på dem og syng litt for dem. Hvil dere gjerne når babyen sover eller sammen med babyen hvis dere vil, det trenger dere!

Til dere med de større babyene (over 3 mnd):

Det er mange forskjellige ting man kan gjøre sammen med babyen sin. Å ligge på gulvet å "prate", lage morsomme lyder, få babyen til å smile etc. Ta babyen på fanget og les en bok selvom barnet bare drar i boken og gnager på hjørnene. Den har glede av det likevel (en veldig enkel bok for de minste altså).

Be en nabo eller bekjent med baby inn en tur hvis dere kjenner noen andre med små, det er utrolig morsomt å legge 2 babyer på gulvet å la dem utforske hverandre.

Det er mange ting som må gjøres i et hus og det å ta babyen med seg fra rom til rom mens man henger opp tøy etc er ikke noe man skal ha dårlig samvittighet for. Man kan prate med ungen mens man holder på, synge en liten sang kanskje. Ikke alt man gjør hele tiden trenger å være bare for babyen, babyen trenger å finne sin naturlige plass i familien.

Idag har jeg hatt det kjempegøy med å bake muffins sammen med min lille snuppe på 6 mnd. Hun i høystol ved benken med en sleiv i hånda, jeg som stort sett gjør det meste nå som hun er så liten. Men hun fikk se på alt og jeg pratet om hva vi laget etc og smilte til henne. Hun fikk være med å røre litt og klisse litt med røren. Smakte på fingern sin og var strålende fornøyd. Det ble en kjempekoselig stund for meg og tulla og 12 gode muffins til de voksne (stakkaren er jo for lita til å spise dem selv).

Vi har et stort, avlangt speil som jeg noen ganger tar ned og støtter opp mot veggen så tulla kan ligge å se på seg selv i helfigur, det er også en suksess. Og legger jeg meg ved siden av synes hun det er enda morsommere.

Noen ganger får hun lov å "spille" litt på samboerns gitar. Jeg kan ikke spille selv, men bare setter gitaren opp og har tulla på fanget mens hun storkoser seg med å lage forskjellige lyder. Så roser jeg henne og sier hun spiller så fint og hun liker det så godt atte!

Jeg merker at jo større hun blir, jo mere artig er det å finne på. Bruk fantasien og slå dere løs, alt trenger ikke å være barnelek. Utforsk det dere har hjemme og ta barna med på det dere gjør i hjemmet.

Skrevet

Flott svar Planlegger-mamma :-)) Alltid så hyggelig når man får så gode svar :-)) Fikk lyst til og bake muffins med lillegutt jeg også nå :-))

Skrevet

Takk for det og lykke til med muffinsene!

Skrevet

Det er verken nødvendig eller meningen at man skal underholde større barn hele tiden heller. De har godt av litt "egentid" så de lærer å sette pris på sitt eget selskap, utvikle egen oppfinnsomhet, osv. Dette står det mer om under "Det første leveåret" i margen til venstre.

Barn lærer veldig mye og får mye ut av å iakkta voksne. Gjøre husarbeid mens de ser på er kjempefint. Hold litt verbal kontakt underveis.

Skrevet

Mange gode forslag. Jeg skjønner godt bekymringen- føler det fote slik selv også, men samtidig vet jeg at han godt av å ligge for seg selv inn i mellom, og at de og kan bli overstimulert og slitne.

Dere som bekymrer dere og har dårlig samvittihget er jeg sikker på at gjør en god jobb, for dere er bevisst på det :))

Jo større de blir jo lettere å finne på ting synes jeg, mer variasjonsmuligheter og mer deltakelse. Bitte små (3 uker) har stort sett nok med å bare være, så lenge de får mat, stell og kos.

Frisk luft er sunt, og soving er og sunt- de vokser mest når de sover, og hjernen får tid til å fordøye inntrykk,og danne seg sammenhenger, osv.

Skrevet

Men hvis de ikke får lov å være våken i det hele tatt, så får de jo ingen inntrykk å fordøye, stakkars... Det er jo meningen de skal vær elitt våken også, ellers lærer de jo ingenting!

Skrevet

Ludderet: Såklart de skal være våkne også! Jeg tror ikke det er noen babyer som sover hele tiden, ikke hvis de er friske i allefall. Det høres ut som du mener at noen "tvinger" babyene sine til å sove hele tiden, men de våkner jo opp når de er uthvilte. Min jente er våken og blid i omtrent 2 timer før hun trenger å sove litt. Hun har en kort og to lengre soveøkter om dagen og er altså våken cirka 8 timer pr dag. Rekker å både lære og oppdage en hel masse hun!

Skrevet

Min datter sover omtrent 5 timer på dagen fordelt på to økter. Om natten sover ho fra 20 til 07 med 3 matpauser inniblandt der. Jeg legger ho ut i vogna ved 9- 10 og da sover ho 3 -4 timer. Så er ho våken i 1 til 1 1/2 time, da blir ho så trøtt igjen så jeg legger ho ut igjen og da sover ho den resterende tiden slik at det blir stort sett alltid 5 timer søvn på dagtid.

Synes det er litt mye jeg, men kan vel ikke sove for mye? Ho er litt over 4 mnd, men har hatt denne rutinen ganske lenge nå. Ho liker best å sove ute, og er vanskelig å få til å sove inne så da blir det slik. Så jeg har ikke det problemet med å vite hva vi skal leke for ho sover jo hele tiden!!

Men om kvelden er ho stort sett våken, tar seg en halvtimes lur i stua v 18 og legger seg ved 20. Da sovner ho med en gang.

Eksemplarisk jente ho :-)

Skrevet

Ingen barn, uansett alder, behøver å underholdes hele tiden. Særlig de første månedene er det stort sett mat, stell, søvn og kroppsskontakt som gjelder. Hvis man har inntrykk at de etterhvert trenger mer stimulans, er det mye man kan finne på.

- Spille rolig musikk og gi babymassasje.

- Spille annen musikk og danse litt.

- Utforske spennende leker.

- Titte i bøker.

- Synge.

- Rim og regler.

- Ta dem med ut av huset, helt fint å gå på butikken. Rundt seks-syv måndr elsker de å se nye ting.

Osv.

Skrevet

Det var jo en som skrev over her at hun fortvilet satt og ammet ungen hele dagen fordi hun ville at han/hun skulle sove hele dagen. Synes det høres ganske trist ut. Og ikke så bra for utviklingen.

Har jeg lov til å skrive såpass, nazi-Hannah, eller var dette også litt "unødvendig"? ;-)

Skrevet

Når baby bare er noen uker gammel krever det ikke mer enn stell, mat og nærhet til mor og far. Jeg bar mye på babyen min da hun var 9 uker gammel. Har venninner og en søster som også er hjemme med baby så har vert en del sammen med de. Da gikk vi turer sammen og var på besøk hos hverandre. Jenta vår sov også mye, gjerne opp til 20 timer i døgnet, men hadde gullsott og da sover de mye.

Nå når snulla er 6 mnder leker vi mye sammen på gulvet, går mye turer og er sammen med andre babyer. Ellers så blir det mye at jeg bære henne med meg mens jeg gjør husarbeid. Så lenge man gjør sitt beste og baby er ornøyd syns jeg det er det viktigeste! :-)

Skrevet

Soving stimulerer hjernen og absorberer inntrykkene de har hatt, Ludderet...samme som i forelesningstimer vettu...tror aldri jeg hadde holdt ut mer enn en time om gangen uten pause da jeg gikk på uis :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...