♥♥♥Mamma til nr 2 i Mai-09♥♥♥ Skrevet 30. mars 2008 #1 Skrevet 30. mars 2008 Har noen erfaring med at det kan skape ryggproblemer i senere tid? Fikk noen tips er ang dette og at man burde ta med barnet til fysio. Når de homper istedet for krabbe, vil de få feil bevegelse i kroppen. Noen som vet noe mer ang dette?
Gjest Skrevet 30. mars 2008 #2 Skrevet 30. mars 2008 jeg hadde en rumpehomper og vi har aldri utredet dette noe nærmere. Hun krabbet først vanlig ved 15 mnd og gikk først når hun var 18 mnd. HS sa aldri noe annet enn at det ikke er uvanlig.
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 30. mars 2008 #3 Skrevet 30. mars 2008 Aner ikke, men jeg humpa på rumpa i ett år, har aldri hatt trøbbel med ryggen. Eneste jeg har hørt er at vi rumpehoppere er en del dummere enn gjennomsnittet. Og med 129 i IQ lurer jeg litt på hva som da er gjennomsnittet... :-p Nei særiøst så har jeg ikke vært borti at det kan være skadelig, men hør med en fysio du.
NoDoubt Skrevet 30. mars 2008 #4 Skrevet 30. mars 2008 Mye mulig barnet har kiss-kidd og trenger behandling. Anbefaler deg å gå inn å lese på kiss-kidd.no
Nusse_83 Skrevet 30. mars 2008 #5 Skrevet 30. mars 2008 er enig med NoDoubt at det kan være lurt å sjekke i forhold til KISS, det er et typisk tegn. Men må legge til at jeg også kjenner familier der alle ungene har vært rompehoppere uten å ha KISS, men uansett greit å sjekke så kan man hvertfall utelukke at noe eventuelt er galt
pøber´n & je Skrevet 30. mars 2008 #6 Skrevet 30. mars 2008 Jeg var en rompehopper. Hadde ingen problemer med ryggen for jeg brakk den
mamamaren Skrevet 30. mars 2008 #7 Skrevet 30. mars 2008 haha! De sa til tanta mi og at rumpehumpere er litt dummere. Både hun og mannen var det, og er supersmarte, godt utdannede folk, med hodet på rett sted. Morsomt!
To tette + snart ei med flette Skrevet 30. mars 2008 #8 Skrevet 30. mars 2008 Minsten her var også "rumpehumper", syns det var en noe snål måte å komme seg frem på, men aldri noen som sa noe på HS. (der var vi flere ganger i uken i åpen bhg, så det var både fysiterapauter og leger som så det). Han lærte etterhvert å krabbe skikkelig, men han valgte ofte å humpe istedet. Det eneste som lillen kanskje kunne ha fått litt problemer med i ettertid var at musklene i det ene benet ikke hadde fått stukket seg like mye ut som på det andre benet (han hadde alltid det samme benet under seg), men det gikk seg til før fysioterapauten fikk sett på det
Verbena Skrevet 30. mars 2008 #9 Skrevet 30. mars 2008 Jeg er en rompehomper!! Og jeg hadde ikke problemmer med ryggen får jeg datt på funkye måtter mens jeg lærte meg å kjøre snowboard, og det ble værre når jeg gikk gravid logisk nok. Ikke er jeg dum heler vil jeg på stå... (over 120 i IQ)
mommytil2gutter Skrevet 30. mars 2008 #10 Skrevet 30. mars 2008 Sønnen min var rompehopper og har ikke hatt ryggproblemer men han er bare 4 år nå. Da han var 11,5 måneder tok vi kontakt med fysio ang dette. Da han var 7,5 måneder og hadde ikke begynt å krabbe, åle seg eller sitte, satt vi ham opp fordi han var så sutrete. Det var nok litt uheldig og da begynte han å hoppe framover på rompe. Fysioen sa det var dumt å sitte han opp og ba oss å tvinge han til å ligge på magen til han kunne sette seg opp selv. Det tok en uke og da kunne han sitte seg opp og kunne krabbe ordentlig, men det gjorde han sjelden allikevel. Etter det begynte han å gå rundt 15 måneders alderen. Da han var ca. 2 år så begynte jeg å lure på om dette med KISS-KIDD. Han hadde en favorit side og vi fikk behandling fra fysio for dette. Vi gikk til en manuel terapeut og fikk beskjed at han hadde en lett kiss, men hun forklarte egentlig ingenting rundt det. Hun knak nakken hans en gang uten å si ifra til oss at hun skulle gjøre det, og etter det ble meg og barnefaren ukomfortabel med henne. Vi gikk aldri tilbake. Han er normal men litt klumsete men det er også mannen min. Han var rompehopper han også og er langt ifra dum han!!! Han har eget selskap og er snart ferdig med mastergraden sin. Vet ikke hva IQen hans er men han er smartere enn alle jeg kjenner, bortsett fra meg kanskje ;-) Det der med feil bevegelse er faktisk rett fordi da barn krabber så formeres det sånne tilkoblinger i hjernen som er viktig for balanse og sånn, sikkert derfor de er klumsete. Ja dette ble langt...sorry.
♥♥♥Mamma til nr 2 i Mai-09♥♥♥ Skrevet 31. mars 2008 Forfatter #11 Skrevet 31. mars 2008 Men vil det da si at rompehompere ikke vil få noe god balanse?
Sjefsmegga Skrevet 31. mars 2008 #12 Skrevet 31. mars 2008 Jeg har en "rumpehopper", men de har ikke nevnt at hun trenger noen ekstra oppfølgning, men nå har hun jo begynt å gå også, hun har krabba litt i tillegg til "hoppinga"...men skal høre med helsesøster neste kontroll.
*Joa* Skrevet 31. mars 2008 #13 Skrevet 31. mars 2008 Tror rumpehoppere generellt går senere enn krabbere. + at de ikke får stimulert balanseorganet. Har en rumpehopper i familien og hun ligger langt etter på de fleste områder, men om det har en sammenheng vites ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå