Gå til innhold

Noen som har peiling på katteallergi ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi anskaffet oss en kattunge da eldstejenten var 2 år. Hun reagerte veldig og vi leverte katten tilbake etter 2 dager. Hun fikk pusteproblemer. Ikke noe dramatisk da, hun måtte bare få frisk luft så kom hun seg igjen. Men kunne jo ikke ha katten da.

Nå har det seg sånn at hun har så veldig lyst på en pusekatt, hun elsker katter. Nå er hun 5 år da, så er jo 3 år siden. Kan hun ha vokst det av seg? Har aldri merket noe når hun har klappet katter ellers, men er jo noe annet når de er i samme hus da...

Noen som har peiling på dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Før dere eventuelt henter en katt, gå til lege og ta allergitest. Tenk så fælt det vil være for henne om dere skaffer en liten søt kattepus, så reagerer hun og dere må gi den vekk igjen..

Eller dere kan dra på besøk til noen med katt og se om hun reagerer

Skrevet

Ingen ekspert jeg men jeg har levd med masse katter rundt meg hele tiden mens jeg bodde hjemme.( hadde 22katter på et tidspungt,3katter som fikk kattunger samtidig.hehe) Aldri reagert på de, hadde opphold på 10-11år der jeg kun "hilste" på katter. Så fikk datteren min en katt,gikk bare et par dager så begynte jeg å reagere. Klødde i nesa og øynene, og det ble bare værre og værre. Vi måtte gi bort katten. Min farmor overtok pus, og jeg ble "bra" igjen. Kunne komme dit på besøk og kose litt med pusen,kjente det kile litt men ellers greit. Så nå i påska var jeg å overnatta noen dager,da fikk jeg virkelig den store kløa,rant fra øynene og nesa.

Anyway.. det jeg vil fram til er at man kan aldri vite sikkert. Det kan gå bra,eller man kan få en liten reaksjon.. eller få en virkelig stor reaksjon..

Siden datteren din fikk pusteproblemer,ville ikke jeg tatt sjansen på det enda, ville ventet enda noen år til før jeg evt hadde prøvd. Tviler på at hun har rukket å "vokse" det av seg på bare 3år. Men som sagt jeg er ingen ekspert,men jeg ville ikke prøvd enda.

Lykke til uansett valg:-)

Skrevet

..ville bare si at å teste ved å dra på besøk til noen som har katt, ikke nødvendigvis vil gi noe utslag. En reaksjon trenger ikke komme i løpet av et besøk. Da sikrere med å høre om man kan få "låne" en katt noen dager. Om alt er like fint etter 4-5 dager er det sikrere. Men som sagt man vet aldri :-)

Skrevet

Er selv veldig allergisk mot katt. Det betyr ikke nødvendigvis at jeg reagerer med en gang jeg er på besøk hos noen med katt, hvis det er lenge siden jeg har blitt eksponert for katt. Kan gå et par timer før jeg reagerer. I beste fall må jeg eksponeres pånytt like etter før jeg får allergireaksjon, og først da er det tydeligvis samlet opp nok allergener til at jeg får en kraftig reaksjon. Så ville ikke ha fått tak i det til dattera di.

Skrevet

Min sønn reagerer akkuratt som ovennevnte.. Han er allergisk mot katt, hund og hest. Går fint for noen timer men når han er hos farmor (som har hund) over flere dager blir han kjempedårlig selv med allergimedisin og astmamedisin.. Ville ikke prøvd igjen hvis dere allerede har prøvd det og i allefall fått tatt en allergitest av henne først.

Skrevet

tusen takk for svar! får kanskje ta en test hos legen først da for å være sikker... Har aldri merket noe på henne av å være på besøk hos noen med katter... eller hunder for den del...

Skrevet

men det er jo akkurat det at hun har VELDIG lyst på en pusekatt. Og samtidig så synes jeg det er veldig bra for dem og ikke minst kjekt for dem å vokse opp med feks en katt. KAN jo være hun ikke hadde regert på katt lenger!

Men vil selfølgelig ikke utsette henne for plagene da tilfelle hun reagerer enda. Derfor litt vasnkelig da.....

Skrevet

Jeg hadde unnlatt å ha katt i huset overhodet når hun har hatt annfall med puste besvær.Det er jo ikke livs nødvendig,.Kjøp en tøy katt:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...