Anonym bruker Skrevet 30. mars 2008 #1 Skrevet 30. mars 2008 Om kveldene spesielt, og etter jeg har lagt meg klør det overalt! Blir gærn! Skifter ofte på senga, bruker ingen parfyme i vaskemidlene osv. Men likevell.. Det kløøør! Leste nettop på nettet: Årsaken til at svangerskapskløe er farlig for barnet vet man ikke. Hvis en får kraftig kløe må en gå til lege å ta blodprøve av lever og gallesyre. Hvis en finner unaturlige verdier må barnet fødes, hvis ikke kan det dø. Er det undøvendig bekymring eller? Noen andre som har det samme? Er i uke 36+3, har hatt det slik de siste 1-2 ukene.
høygravid med en liten gutt :) Skrevet 30. mars 2008 #2 Skrevet 30. mars 2008 har hatt det i 3 uker nå. helt forferdelig sliter mest med leggene og føttene... er uke 36 nå. har glemt å ta det opp på kontroller jeg.. har en tolmodig mann som klør og klør meg
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2008 #3 Skrevet 30. mars 2008 Fikk det samme; legen min sa at på 17 år har hun opplevd én pasient som hadde leverproblemer, så i de aller, aller fleste tilfeller er det "bare" svangeskapskløe. På nettet virker det jo som halvparten av alle med kløe er nær leverkollaps, men dette stemmer altså ikke. Men er du usikker, kan du jo ta en blodprøve for sikkerhets skyld! Jeg droppet det, og kløen ga seg i uke 37.
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2008 #4 Skrevet 30. mars 2008 Samme her. Jeg har spurt lege + jordmor og ingen av de var bekymret så lenge det ikke klør no helt sinnsykt inni håndflatene og under føttene.
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2008 #5 Skrevet 30. mars 2008 Hva er gærent med at det klør inni håndflater og føtter da? Gjør det med meg.. Trodde det var pga vann i kroppen jeg. Er uke 39
ALMA1 Skrevet 30. mars 2008 #6 Skrevet 30. mars 2008 Jeg hadde det også,HELDIVIS gått over nå,snart i min uke 40.....men jeg måtte ta blodprøver for å sjekke om verdiene er normale,verdiene var noemale da,men har blitt fulgt opp hele tiden etter det.
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2008 #7 Skrevet 30. mars 2008 Litt lei av alt sånn småtteri av bekymring som dukker opp. Har nylig testen meg for sv.diabetes, men alt var heldigvis fint. Og nå fant jeg nettop ut att kløen kan være farlig? Men ser jo att så mange har hatt kløe, og alt har vært fint. Så jeg satser allefall på att alt er fint. Men skal ta det opp med jordmor på neste kontroll likevell.
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2008 #8 Skrevet 30. mars 2008 Veldig mange leger og jordmødre bagatelliserer kløe, derfor bør flere gravide være mer oppmerksom ved faren for at det er mer enn bare kløe. (Dette er sagt av en overlege) Spesielt i siste del av svangerskapet kan denne kløen bety at det er noe i veien med leververdiene o.l. Spør heller en gang for mye!
Nibba FØDEKLAR :-) Skrevet 30. mars 2008 #9 Skrevet 30. mars 2008 Det BØR sjekkast opp! Sist svangerskap fekk eg skikkelig kløe rundt veke 33-34, nemde det tilfeldigvis for jordmor som sendte meg til laben for blodprøve. Viste seg at lever- og gallesyreprøvane var unormale, og eg blei innlagt på flekken. Fekk først beskjed om at baby kanskje måtte ut med det same, men heldigvis reagerte eg positivt på medisinen - likevel valgte legane å setje igong fødsel tre veker før termin. I verste fall kan nemleg denne typen svangerskapskløe føre til fosterdød. Veeeeldig sjelden, men uansett har ikkje barnet det så godt i magen ved desse lever/galleproblema - derfor blir fødsel oftast igangsatt før termin. Mi erfaring er at dei fleste legar veit lite om at svangerskapskløe faktisk KAN vere farleg. Eg har ikkje fått ekstra oppfølging i dette svangerskapet - men har gjennom Helse Bergen sine nettsider lest at det er 80-90 prosent fare for å få det igjen viss ein allereie har hatt det i tidlegare svangerskap. Ganske ille då at legane ikkjeer betre informert! Så sjølv om lege/jordmor seier at kløe er så vanleg og sikket heilt ufarleg, så ville eg insistert på blodprøve av lever/galle dersom eg klødde intenst etter veke 30 i svangerskapet!!! Det startar ofte med kløe inni hendene og under føtene. Det gjorde det også med meg...
Cosette Skrevet 30. mars 2008 #10 Skrevet 30. mars 2008 Jeg var også veldig plaget av kløe en stund, og hadde ikke tenkt å gjøre noe med det. Men da jeg var på journalskriving på sykehuset anbefalte jordmor at jeg tok en blodprøve bare for å være på den sikre siden. Alt viste seg å være fint, men skader ikke å sjekke i hvert fall :-D
Supermamm Skrevet 30. mars 2008 #11 Skrevet 30. mars 2008 Jeg klødde endel sist jeg var gravid, men tenkte faktisk ikke tanken at det kunne være farlig. Du kan jo høre med legen neste gang du er der for sikkerhets skyld?
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2008 #12 Skrevet 30. mars 2008 Det er spesielt kløe under føttene og inni hendene som kan være farlig. Men - det bør tas prøver for å sjekke uansett om du har kløe der eller ikke. Det sa iallefall jordmoren min, som tydelig var litt oppgitt over legen min som ikke hadde tatt prøvene... så jeg skal på legekontoret for å få tatt prøvene for sikkerhetsskyld.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå